Sans-serif

Aa

Serif

Aa

Font size

+ -

Line height

+ -
Light
Dark
Sepia

מאוחדת מציגה: הרפואה ההיברידית בימי קורונה

עולם הרפואה הפך בשנים האחרונות לדיגיטלי ומרוחק הרבה יותר. בקופת חולים מאוחדת שקדו על מודל מהפכני שישלב בין רפואה טכנולוגית ומתקדמת לרפואה המסורתית והקהילתית • הקורונה הוכיחה שזו נוסחה מנצחת ...
BrandVoice, מאוחדת

BrandVoice

ירוס הקורונה יצר מציאות חדשה ושונה ללא היכר מזו שידענו עד ממש לאחרונה. העולם עבר לאונליין והפך לדיגיטלי ומרוחק יותר. סגמנטים רבים המרכיבים את חיי היום יום – עבודה, לימודים, מסחר, בידור ופנאי עברו לשליטה מרחוק – וגם הרפואה כמרכיב בעל חשיבות קריטית במרקם האנושי היומיומי, הפכה בצוק העיתים לרפואה בשלט רחוק.

בקופת חולים מאוחדת זיהו את ההתפתחות הזו עוד הרבה לפני שזו תפסה תאוצה מסחררת בעקבות התפרצות הקורונה ונערכו מבעוד מועד מבחינה טכנולוגית ואסטרטגית, לבניית התשתיות המתאימות של עידן הרפואה המודרני. לשם כך יצרו מודל חדשני ומהפכני של שירותי רפואה, אשר יושם כאן בישראל לראשונה בעולם – הרפואה ההיברידית.

“זאת רפואת קהילה חדשה המשלבת בתוכה את הרפואה מרחוק הדיגיטלית ומציעה מגוון אפשרויות לקשר של המטופל עם הרופא האישי שלו, בהתאם להעדפות שלו, להרגלים שלו, והמצב הרפואי שלו”, מסבירה חנה שילדר, ראש מטה חטיבת רפואה בקופת חולים מאוחדת. “הרפואה החדשה” עליה מדברת חנה משלבת טכנולוגיות חדשות של הרפואה הדיגיטלית עם רפואת הקהילה החזקה והזמינה של מאוחדת – כך נוצר המודל הרפואי החדשני, המגביר באופן משמעותי את הקשר בין המטופל לרופא, מנגיש את השירות לכלל הלקוחות ויוצר חווית שירות חדשה ומהפכנית.

“החזון שהיה לנו כשבנינו את המוצר המהפכני הזה נבע מהעובדה שידענו שאנחנו יודעים לטפל מצוין בחולה כשהוא נמצא בתוך המרפאה, אבל כשהוא יוצא מחוץ למרפאה אנחנו קצת מאבדים אותו ולא יודעים מה קורה איתו”, מתאר ד”ר דויד מוסינזון, סמנכ”ל רפואה בקופת חולים מאוחדת. “הפתרון שמצאנו הוא למעשה להפוך את הזירה הביתית לזירה הטיפולית. לצורך כך רכשנו והטמענו את הטכנולוגיות הכי טובות הקיימות בעולם, חברנו לחברת ‘אמריקן־וול’ (American Well), החברה הגדולה בארה”ב לשירותי טלה־רפואה, ובעצם בנינו את המודל המיוחד יחד עם הטכנולוגיה שלהם, הלבשנו את היכולות הטכנולוגיות המאוד מתקדמות שלהם על רפואת הקהילה שלנו וכך יצרנו פה מערכת חדשה, שהיא מאוד חדשנית, אישית ונגישה”.

נוסחה מנצחת

אז איך שומרים על הרפואה הקהילתית המסורתית, החשובה כל כך בישראל, ותוך כדי תהליך גם מזניקים אותה על העידן הדיגיטלי של המאה ה־21? בקופת חולים מאוחדת, כך נראה, הצליחו לרקוח את התרכובת המנצחת ועשו זאת על ידי שילוב בין שלושה ערוצי תקשורת שונים: פיזי, דיגיטלי ומקוון. אם פעם ברפואה הישנה הטיפול היה נגמר ברגע שהחולה יצא מדלת המרפאה, היום הטיפול ממשיך גם כשהמטופל בבית, בעבודה או בחופשה, בזמן שנוח למטופל. כך הרופא יכול לבחון את החולה באופן רציף, לעקוב אחר מצבו לאורך זמן ובמידת הצורך לשנות את הטיפול – הכל על פי מצבו הרפואי וקצב החלמתו.

ד”ר דוד מוסינזון, במנכ”ל רפואה בקופת חולים מאוחדת | צילום: יח”צ

את זה לכאורה מאפשרת גם הרפואה הדיגיטלית, אך פה מתבטא יתרונה הגדול של הרפואה ההיברידית המשלבת בין כל העולמות. “הרפואה הדיגיטלית אינה רפואה היברידית”, מדגיש ד”ר מוסינזון את ההבדל החשוב, “הדיגיטל הוא מרכיב חשוב אבל אחד מתוך המכלול השלם הנקרא רפואה היברידית, אשר משלב יחד עם יכולות טכנולוגיות מתקדמות גם את הרפואה הקהילתית האישית והמוכרת של הרופא הקהילתי האישי של המטופל, שמכיר אותו, את ההיסטוריה שלו ואת הצרכים המיוחדים שלו”. הרפואה ההיברידית שמשלבת בתוכה את הרפואה הקהילתית, היא רפואה זמינה, נגישה וקרובה למטופלים – וזו נקודה קריטית בעידן הדיגיטלי של ימינו, שבו שירותי הרפואה מרחוק כוללת טיפול של אנשי מקצוע שלאו דווקא משתייכים לקהילה של המטופל ולא מכירים אותו באופן אישי. “ברפואה הדיגיטלית בארה”ב למשל, ישנם מקרים רבים שהרופא המטפל יושב בכלל במדינה אחרת” מדגיש ד”ר מוסינזון, “מכיוון שאצלנו הרופא שלך משתייך לקהילה שלך ונמצא קרוב אליך למקום המגורים, הזמינות שלו ושל המטופל הרבה יותר גבוהה”, הוא מציין.

חשוב להדגיש שכל ממשק הפעילות הזה מתנהל בשעות הפעילות השגרתיות ומשולב כחלק משגרת הטיפול היומית של הרופאים. “יום עבודה שגרתי של רופא ברפואה ההיברידית יכול להתחיל עם ביקור ראשון ‘פיזי’, ממש מול מטופל במרפאה, לאחריו הוא יעבור לביקור דיגיטלי אונליין שנקבע מראש כמו כל התורים “הרגילים”, ובין לבין הוא גם עונה על הפניות המקוונות שהמטופלים שולחים לו, אם אלו בקשות לביקורים, אישורי מחלה או הפניות”, ממחישה חנה שילדר, “כל לוח זמנים היומי בשגרה של הרופא הפך להיות היברידי”, היא מדגישה.

מה שמשלים את המודל המיוחד, זאת האפשרות לפניות מקוונות מצד המטופל אל הרופא – באופן אסינכרוני בכל שעה, 24/7 , ולכל אותם נושאים שדרושים טיפול אבל הם לא דחופים ולא מצריכים קשר ישיר אונליין עם הרופא המטפל, כמו למשל בקשת מרשמים לתרופות, הפניות לבדיקות דם, אישורי מחלה וכד’. בערב תשוגר הבקשה לרופא באופן מקוון ובבוקר כבר תחכה למטופל ההפניה או המרשם לתרופה בבית המרקחת. “היכולת של הרופא לעבור מערוץ לערוץ במהירות וביעילות בהתאם לצרכים של המטופל והשילוב בין כל הערוצים האלה זאת בדיוק המהות של הרפואה ההיברידית”, מסכם ד”ר מוסינזון.  

כמו כפפה ליד

היתרונות הבולטים והיכולת המוכחת של מודל הרפואה ההיברידית החדשני, התבטאו בגידול יפה ומתמשך בשיעור המשתמשים למן הטמעתה – אך אלו קיבלו תאוצה פנומנלית בעקבות התפרצות הקורונה, שריתקה מאות אלפים לביתם וכפתה ריחוק חברתי כולל. “ראינו קפיצות דרמטיות בהיקפי השימוש ברפואה ההיברידית, שפשוט נתנה מענה כמו כפפה ליד בתקופה הקשה הזו”, מסביר ד”ר מוסינזון.   

חנה שילדר, ראש מטה חטיבת רפואה בקופת חולים מאוחדת | צילום: מאוחדת

והמספרים החזקים בהחלט מדברים בעד עצמם. באפריל האחרון יותר מחמישית מסך הפניות לרופא המשפחה האישי (“הרופא שלי”) היו פניות מקוונות, כפול מהשיעור שנרשם בחודשים “רגילים” כמו יוני, יולי או אוגוסט אשתקד – כאשר סך הכל בשנה האחרונה סיכמו במאוחדת 1,250,000 ‘ביקורים היברידים’. מספר הביקורים בפלטפורמה הדיגיטלית של הרפואה ההיברידית זינק בשיעור אסטרונומי של 950% בתקופה הקורונה, כשמקביל גם מספר הרופאים והמטפלים בשירות קפץ ב־60% להיקף של למעלה מ־1,200. “עוד לפני התפרצות הקורונה היה גידול מוצלח מאוד בהצטרפות של רופאים למערכת, מציינת שילדר, “כשהגיעה הקורונה זה כבר פרץ את כל הגבולות ורואים את זה בשיעור הגידול של הרופאים הצטרפו לשירות”.

“גם הרופאים הבינו שזו הרפואה של העתיד, שהיא הנכונה למאה ה־21 והקורונה הראתה לנו עד כמה צדקנו”, מסכם מוסינזון. “החודשים האחרונים הוכיחו לנו שהרפואה ההיברידית פה להישאר – גם בשגרה וגם בחירום”.

BrandVoice הוא מותג התוכן השיווקי של פורבס