Sans-serif

Aa

Serif

Aa

Font size

+ -

Line height

+ -
Light
Dark
Sepia

הכירו את היזם, טום ג’ון אור-פז, שיוצר שילובים נדירים בין אומנות לנדל”ן

טייקון הנדל"ן טום ג'ון אור-פז רק בן 33. הוא קונה בניינים מסביב לעולם והופך אותם ליצירות אומנות באמצעות מותג הנדל"ן האומנותי שייסד - LightArt
BrandVoice

BrandVoice

שיטוט בשכונת פלורנטין התל־אביבית כולל מעבר בין סמטאות צרות, רחובות צפופים ושאריות של מה שהיה פעם אחד ממרכזי המסחר והתעשייה הגדולים באזור. אך בשנים האחרונות נמצאת השכונה בתנופת התחדשות ופרויקטי נדל”ן יוקרתיים הולכים ומשנים את פניה.

את אחד מהם, שייבנה במקום מבנה נטוש הניצב ברחוב הקישון, יזמה LightArt – חברה לייזום ובניית נדל”ן ממותג. המיתוג בפרויקטים שלה חוצה את כל ענפי הבנייה: מרמת עיצוב החוץ, דרך האדריכלות ועד עיצוב הפנים. החברה בונה עוד כמה בניינים כאלה ברחבי העולם, ובפלורנטין בחרו אנשי המותג את זרם אומנות הרחוב שיאפיין את הבניין. 40 אומנים מכל העולם עובדים כתף אל כתף עם האדריכלים והאומנות לא פוסחת על אף חלק בבניין – “זה מגיע עד רמת תיבות הדואר וגופי התאורה”, מצהירים בחברה.

השילוב הזה, בין נדל”ן לאומנות, לא זר ליזם הפרויקט, טום ג’ון אור־פז. הוא רק בן 33 וברקורד הנדל”ני שלו עשרות בניינים שרכש ומכר ברחבי העולם. אל העיסוק באומנות הגיע כי השתמש בה ככלי להשקעות פיננסיות. “בהמשך”, הוא אומר, “התאהבתי בתחום והפכתי אותו לתחביב, כיום יש ברשותי יצירות אומנות מקוריות של בנקסי, ג’ף קונס, ועוד. את האהבה שלי לאומנות אני מחבר לעולמות הנדל”ן”.

את הניסיון בנדל”ן ממותג צבר מ־2013, אז מונה אור־פז לסגן נשיא לפיתוח עסקי בחברת FashionTV. החברה, שמחזיקה באחד מערוצי הטלוויזיה הנצפים בעולם, הנמצא ביותר מ־500 מיליון בתי אב, החלה להשקיע במשקאות, אביזרי אופנה, בתי קפה, מועדונים (ואפילו אחד בישראל) – כולם ממותגים תחת האות f. אל כל אלה הצטרף גם נדל”ן ממותג עליו היה אחראי טום. “כבר אז קראתי דו”ח של חברת המחקר האנגלית Knight Frank על נדל”ן ממותג, שלפיו בכל העולם מחיר למטר גבוה יותר ב־20% עד 30% בנדל”ן ממותג, בהשוואה לבניין רגיל בעל נתונים דומים. החלטתי שנבנה מגדלי אופנה תחת המותג שלנו: בנינו 4,000 יחידות דיור בכל העולם: מאוסטריה ועד הודו, מאינדונזיה ועד דובאי. האפיק הרווחי ביותר של החברה”.

“רוב ההון שלי נזיל”, אומר אור־פז. “זה מעניק לי יתרון בשוק הזה. כשאני מגיע עם הון נזיל אני יכול לרכוש יותר בניינים”.

חי משאריות צ’יפס

את השיחה איתנו מקיים אור־פז ממקום מושבו באירופה. ברחבי היבשת וגם באסיה הוא מנהל פרויקטי נדל”ן נוספים שבבעלותו. אך הדיבור הקולח שלו, וסיפורי ההצלחה שחווה בשנים האחרונות, רחוקים מהילדות בראשון לציון.

הבניין שעתיד לקום ברחוב הקישון בתל אביב. הדמייה: LighatArt
הבניין שעתיד לקום ברחוב הקישון בתל אביב. הדמייה: LighatArt

“עד גיל 12 בכלל לא הייתי יכול לדבר”, הוא משחזר. “היתה לי בעיית גמגום קשה והוריי סחבו אותי בין קלינאי תקשורת. בסוף הגעתי למישהי שראתה מקרה דומה בחו”ל. היא הסבירה שהמוח שלי חושב מאוד מהר וזה מה שתוקע את הדיבור. היא נתנה לי טיפ שאני משתמש בו עד היום – לדבר בסלואו מושן.

“לא הייתי מהילדים המוכשרים שהכל בא להם בקלות. אבל אני חושב שפתרון בעיית הגמגום זה מה שנתן לי בוסט להצליח בכל דבר. מנסיעה ברולר בליידס תחרותי ועד ריקוד ברייקדאנס מקצועי – בגיל 16 זכיתי בתואר אלוף ישראל בברייקדאנס”.

עם מוסדות החינוך אור־פז פחות התחבר, ובגיל 17 הוא נזרק מהתיכון השלישי שבו למד. הוא החליט לנסוע ללוס אנג’לס, להופיע ברחוב, ולהתפרנס מהופעה בפני עוברי אורח.

“חייתי שם בעוני מחריד. אם מישהו היה משאיר במקדונלד’ס צ’יפס שלא נגע בו – אני הייתי אוכל אותו”. הוא ניסה לעבוד בחנות בגדים בתור מקפל, “אבל שם הייתי גרוע. בדיעבד זה טוב להיות גרוע במשהו, כי מי יודע, אולי הייתי הופך למוכר ומתקדם בתחום הזה”.

נקודת המפנה הגיעה בגיל 19, אז נתקל אור־פז בהצעת עבודה בחברת InfoSearch Media כמתמחה ללא שכר. היתה שם דרישה חזקה לידע בתחום התכנות. למרות שאור־פז לא מתחבר לתחום, הוא ניגש לראיון בביטחון עצמי גבוה. את המבחן הוא לא עבר, אבל שוב קסמיו האישיים פעלו לטובתו. במסדרון הוא פגש את המנכ”ל. “נכנסתי אליו לחדר ולמרות שאני יודע שנכשלתי במבחן, אמרתי לו ‘אני המתמחה החדש ועכשיו סיימתי את המבחן, אני מאוד מתרגש להתחיל לעבוד פה ויש לי קצת שאלות על החברה’. אחרי חצי שעה של שיחה מדהימה נכנס אחד המנהלים, לא הבין מה אני עושה שם ואמר למנכ”ל שלא עניתי נכון ולו על שאלה אחת. אני כבר התחברתי למנכ”ל והוא החליט לקבל אותי ולהצמיד אליי מתכנת כי יש לי ראש טוב”. 

יהלומים בלב ים. מלון ממותג מבית FashionTV. הדמיה: Yu Jordy Fu, FashionTV
יהלומים בלב ים. מלון ממותג מבית FashionTV. הדמיה: Yu Jordy Fu, FashionTV

באותה תקופה החיפוש בגוגל לא היה אינטואיטיבי, וטום הגה רעיון מקורי להקמת אתר שאלות ותשובות בשפה טבעית שצבר תאוצה רבה ברשת. כבר באותה שנה נמכר האתר בשווי כולל של 5 מיליון דולר, והפך לפורטל eHow.com. “הוא היה אחד מ־100 האתרים הפופולריים ביותר בארה”ב לפי נתוני Alexa”, אומר אור־פז.

“עם הצלחת האתר ועסקת המכירה שבאה בעקבותיה, מוניתי למנהל השיווק של InfoSearch Media והרווחתי גם אחוזים גבוהים מהעסקה. FashionTV היו לקוחות שלנו, ושם הכירו אותי. החברות עם מנכ”ל InfoSearch Media וההיכרות עם FashionTV, סייעו לי להתברג שם בתפקיד מפתח”.

“אני יודע מה זה להיות רעב. חייתי עם מקרר ריק, ואני עושה הכל כדי שאף משפחה לא תישאר רעבה”

מהר ועכשיו

לאחר מספר שנים ב־FashionTV, אור־פז המשיך בדרך עצמאית כיזם נדל”ן, ולא שוכח לשלב, כאמור, אומנות רבה בעסקיו. בבולגריה הוא קנה בניין לשימור מתקופת הרנסנס, ומתכוון לשלב בו אומנות מאותה תקופה, בלונדון הוא מקדם הקמת בניין עם מוטיבים מרכזיים של זכוכית ובימים אלה מתבצע משא ומתן מתקדם לרכישת בית קצין העיר בתל אביב, שם הוא מתכנן לשלב אומנות המייצגת את מורשת ישראל והעבודה העברית. לאחרונה צירף אור־פז את גרי גוזלן, נכדו של שמואל פלאטו־שרון כשותף ב־LightArt. גוזלן, שהוריו הם מבעלי השליטה בדיזנגוף סנטר, מכהן כמנכ”ל החברה, ואילו אור־פז מחזיק בה בבעלות רוב.

אור-פז בבית היתומים בבולגריה. צילום: באדיבות המצולם
אור-פז בבית היתומים בבולגריה. צילום: באדיבות המצולם

במקביל לעשייה העסקית, טום לא שוכח מהיכן הגיע, ותורם רבות לחברה. בשנת 2019 הוא נבחר לתורם השנה בבית יתומים בבולגריה. גם בארץ עושה אור־פז הרבה חסד ובית השנטי, רפואה ושמחה וחסדי נעמי הן רק חלק מהעמותות להן הוא מסייע. בתקופה האחרונה חילקו אור־פז וחבריו סלי מזון למאות משפחות נזקקות בישראל. “אני יודע מה זה להיות רעב, חייתי עם מקרר ריק, ואני עושה הכל כדי שאף משפחה לא תישאר רעבה”.

איך צברת הון רב בגיל כל כך צעיר?
“אני לא אוהב לדחות דברים. מה שאפשר לעשות בשלוש שנים אני עושה בחצי שנה. אני מאמין שלהיות מיליונר זה בהישג ידו של כל אחד, אך השאלה תוך כמה זמן. לאורך כל הילדות מלמדים אותך לעשות דברים לאט לאט. אני, לעומת זאת, מוצא את הדרך לעשות את הדברים מהר ועכשיו”.

צילום התמונה הראשית: Pro-1 Studio