Forbes Israel Logo

אבן שואבת: האם המינרל הזה יכול להציל את העולם?

אחד הכיוונים המעניינים שבהם פועלים מדענים כדי לצמצם את השפעות ההתחממות הגלובלית הוא שאיבה של CO2 מהאטמוספירה. לא מדובר בעניין פשוט, שכן הוא דורש דרכים יעילות – טכנית וכלכלית – ללכידת הפחמן הדו חמצני, שהאנושות משחררת אל האוויר, ואפסונו. כעת נראה כי אנו קרובים לפריצת דרך בתחום.

מדענים מצאו דרך חדשה לייצור מעבדתי של המינרל מגנזיט, אשר סופח CO2 בעת היווצרותו. התהליך הסינטטי שפותח הוא מהיר, זול ופותח פתח לייצור של המינרל בקנה מידה גדול.

מגנזיט | צילום: shutterstock

המחקר הוצג לאחרונה על ידי פרופ' איאן פאואר מאוניברסיטת טרנט, קנדה, בוועידת גולדשמידט בבוסטון. ממצאי המחקר מציעים, כאמור, דרך לייצור תעשייתי של מגנזיט בעלות נמוכה ובטמפרטורת החדר. אם אכן יהיה ניתן להפוך את התהליך למסחרי, ייווצר פוטנציאל כלכלי נוסף שיאפשר הסרת פחמן דו חמצני ואחסון שלו במינרל.

משנים לשעות

בשלב הזה, רוב האפשרויות של לכידה ואחסון הפחמן קשות ליישום בממדים גדולים, בשל העלויות הגבוהות והקושי להפוך שיטות לכידה לישימות בקנה מידה נרחב. אבל בשיטה החדשה הזאת פרק הזמן הדרוש לייצור המגנזיט מתקצר ממאות ואלפי שנים (כפי שקורה בטבע) ל־72 שעות, בטמפרטורות נמוכות.

אם להיסמך על מחקרים קודמים, מגנזיט יכול להסיר מהאטמוספירה כמות פחמן דו חמצני השוקלת כמחצית משקלו. כלומר, כל טון של מגנזיט שייוצר, יסיר מהאטמוספירה כחצי טון של CO2. על פי הערכות, פליטות הפחמן הדו חמצני הנוכחיות עומדות על כ־40 מיליארד טון בשנה. זה אומר שכדי להסיר כמות זהה של פחמן דו חמצני באמצעות מגנזיט בלבד, יידרש ייצור של כ־80 מיליארד טון בשנה.

ברור שהשיטה הזו לבדה לא תספיק כדי לנטרל את הנזק שאנחנו מייצרים. היא תצטרך לבוא לצד צמצום יזום של פליטת הפחמן לאוויר, אך היא בהחלט תוכל לעזור. האצת התהליך תהפוך את המגנזיט למקור לגיטימי להסרת פחמן דו חמצני מהאטמוספירה.

המחקר עדיין נמצא בשלבי ניסוי, ויידרש לבחון אותו בצורה עקבית לפני שיהיה אפשר ליישם אותו בממדים תעשייתיים. כמו כן התהליך נסמך על מחירי הפחמן הנוכחיים ועל התמריצים הכלכליים להסרת פחמן דו חמצני מהאטמוספירה – שני פרמטרים שיכולים לקבוע את מידת כדאיותו. יחד עם זאת, כפי שאומר פרופ' פאואר: "הראינו שהאופציה הזו אפשרית מבחינה מדעית".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן