Forbes Israel Logo

אולטרסאונד שמתחבר לטאבלט: הצצה אל רפואת העתיד

על מסכי הטלוויזיה הגדולים באיינדהובן, שמולם ישבו עשרות עיתונאים מכל רחבי העולם, נראו נופים מיבשת רחוקה – אפריקה. ואז הופיעה ג'ודי, תושבת אחד הכפרים הקטנים שבאינדונזיה. היא בהריון ורוצה להיעזר ברפואה המודרנית, אבל באזורה אין גישה לשירותי רפואה מתקדמים – כדי להגיע למרפאה היא צריכה ללכת לא פחות מארבע שעות ברגל.

ויש לה סיבה לדאגה: מנתונים של האו"ם עולה כי מתוך 100 אלף נשים הרות באינדונזיה, 307 מתות במהלך הלידה בגלל היעדר טיפול רפואי מספק. למזלה של ג'ודי, פיתוח חדש הושק לאחרונה באינדונזיה כדי לענות בדיוק על הצורך הזה: אולטרסאונד נייד.

המכשיר, שפיתחה ענקית הטכנולוגיה פיליפס, דומה לאולטרסאונד שאנחנו מכירים מבתי החולים, רק שבמקום להתחבר למכונה הגדולה המוכרת, הוא מחובר לטאבלט, וכך אפשר לשאת אותו ממקום למקום. ג'ודי זכתה להיות בין הראשונות שיקבלו את השירות הזה, ממיילדת שהוכשרה לשם כך.


מכשיר לזיהוי סכנה להתקף לב. מתוך התערוכה | צילום: אתר פיליפס

המטפלת מגיעה עד למרפאה הצנועה שיש בכפר של ג'ודי, מרחק דקות ספורות מביתה, כשצריך לבצע את בדיקות מעקב ההיריון. אם משהו נראה לה לא כשורה היא יכולה לשלוח את תוצאות האולטרסאונד מיד למחשבו של אחד הרופאים בבית החולים המרוחק, וזה ינתח אותן, יעביר חוות דעת רפואית ורק במקרה הצורך יקרא לה אליו לבדיקות נוספות או לאשפוז.

בישראל המצב אומנם לא גרוע כמו באינדונזיה, אבל הטכנולוגיה הזו יכולה להועיל מאוד בכמה תחומים. ולכן הוחלט שישראל תהיה אחת המדינות הראשונות שאליהן יתרחב השירות, ולא רק נשים הרות צפויות להשתמש בה.

"אנחנו כבר מנהלים מגעים עם גופים אחדים שמעוניינים להשתמש במערכת הזו וכבר בחודש־חודשיים הקרובים צפויות להתחיל ההתנסויות הראשונות", חושף אריאל איקן, מנכ"ל החטיבה הרפואית של פיליפס ישראל.

"זה לא סוד שיש היום פערים בין שירותי הרפואה במרכז הארץ לבין חלק מאזורי הפריפריה. "הטכנולוגיה הזו יכולה לסייע בכל מקום שאין בו אמצעים מספקים, החל מחלק מבתי החולים שהציוד בהם לא די מתקדם, ובהם אפשר להציב את המכשיר הזה ולשדר ממנו למקום אחר; ועד ביקורי בית, לדוגמה ביישובי הפזורה הבדואית, שגם שם הנשים ההרות נמנעות ממעקב רפואי משום שהוא דורש מהן הליכה רגלית של שעות.

גם בצה"ל נרשמה התעניינות במוצר, כי הוא יאפשר לבדוק דימומים במקרים של פציעות בשטח שדורשות אבחון מיידי. עוד לפני שיפנו את החייל לבית החולים, יוכלו הרופאים להנחות את הצוותים בשטח מהי הפציעה ואיך להתמודד איתה", הוסיף.

ביקור בית דיגיטלי

האולטרסאונד הנייד הוא רק דוגמה אחת מתוך שורה של פיתוחים שהוצגו בכנס החדשנות של פיליפס, שהתקיים בשבוע שעבר בהולנד. לרבים מתוכם הייתה מגמה אחידה – למנוע מהמטופלים שהייה ממושכת בבתי חולים, ולהעביר כמה שיותר מהתהליך הרפואי למגרש הביתי שלהם.

דרך נוספת לעשות זאת, שהושקה גם היא שם, היא בעזרת ענן שאליו תעלה כל ההיסטוריה הרפואית שהמטופל צבר בבתי חולים ובקופות חולים, והוא יהיה חשוף לפניו בצורה נגישה, כך שיוכל להבין ממה הוא סובל ואיזה טיפול הוא צריך לקבל. גם חולים כרוניים יוכלו להעניק לעצמם חלק מהטיפול הרפואי מהבית, למשל – בעזרת מדפסת מיוחדת שתנפיק עבורם את התרופות שהם צריכים לקבל בדיוק במועד ובכמות המתאימה, וכל מה שהחולה יצטרך לעשות זה ליטול את התרופה.

באמצעות השירותים החדשים יוכלו החולים לקבל גם ביקורי רופא וירטואליים. רופא יצפה בחולה דרך המחשב ויוכל לקבל נתונים בזמן אמת על בדיקות, כמו דם ומשקל, שהחולה יבצע לעצמו בהנחיית הרופא. בצורה זו, מקווים בפיליפס, חולים שהביקורים התכופים בבתי החולים כבר תפסו מקום קבוע בשגרת החיים שלהם, יוכלו להגיע אליהם הרבה פחות.

"עם השנים האוכלוסייה הולכת וגדלה, אנשים מאריכים חיים ועל כן סובלים הרבה יותר ממחלות כרוניות שונות. יגיע הרגע שבו בתי החולים לא יוכלו לעמוד בזה במצב הקיים", מעריך בראט ואן מורס, סגן נשיא בכיר בחטיבת מערכות ההדמיה הרפואיות של פיליפס העולמית בשיחה עם "מעריב־השבוע".

"בתי החולים מלאים, כבר היום יש בהם עומסים גדולים, ואם לא נייעל את השירותים הרפואיים הם ילכו ויחריפו. הדרך היקרה ביותר לטפל באנשים היא להחזיק אותם שם ולבזבז עליהם מקום ואת המומחים היקרים שיטפלו בהם. וגם עבור המטופלים עצמם המקום הטוב ביותר להחלמה היא הסביבה הביתית והמוכרת".

עשה זאת בעצמך

גם עבור אלו שמוכרחים לגשת לבתי החולים היו בשורות בכנס: טכנולוגיה חדשה המאפשרת לאבחן התקפי לב באופן מיידי, על ידי פיענוח בדיקות דם תוך דקות ספורות. המכשיר מודד את החלבונים בדם ומפריד את האנזים שקיים בדם בכמות גדולה במקרה של התקף.


ענן אישי שמאפשר טיפול וירטואלי | צילום: מתוך התערוכה, אתר פיליפס

במקרה כזה אפשר לדעת במהירות אם אדם סובל מהתקף לב ולהתחיל את הטיפול המדויק במקום, בלי להמתין לתוצאות בדיקת דם מהמעבדה, תהליך שכיום לוקח זמן.הפרויקט נמצא בפיילוט כיום בבתי חולים בהולנד ובבלגיה, ובהמשך הוא צפוי להגיע למדינות נוספות, ואף להיות מותקן באמבולנסים.

"אנחנו כבר עובדים על זיהוי מהיר של מחלות נוספות על ידי עיקרון דומה", סיפר מרסל ואן קסטל, ממפתחי המוצר, "למשל, מכשיר שיאפשר לדעת במקום אם חולים המגיעים למרפאות עם חום גבוה סובלים ממחלה בקטרית וצריכים להתחיל לקחת אנטיביוטיקה, או שמדובר בוירוס שאין איך לטפל בו מלבד משככי כאבים ומנוחה. היום האבחון הזה לוקח כמה ימים, ובהם המחלה עלולה להחמיר, אבל ככל שיהיה לנו את המידע מוקדם יותר ונוכל להתחיל בטיפול תרופתי כך גם ההחלמה תהיה זריזה יותר".

ומה התוכניות להמשך?

אם מסתכלים על העשורים הבאים, צופים בפיליפס שהרפואה רק תהפוך לפרטנית יותר ושהמטופלים יהיו עצמאיים יותר: "הבריאות תלך ותהפוך להרבה יותר צרכנית" – חוזה ואן מורס, "מה שאנחנו רגילים לשמוע במונחים רפואיים מסובכים יהיה הרבה יותר נגיש, כך שכל מטופל יוכל להבין אותו ולדעת איך לטפל בעצמו, החל משינוי אורח החיים, כך שמחלות יימנעו עוד לפני שהן מתפרצות, ועד הטיפול במחלות כרוניות.

הטיפולים גם יהיו נקודתיים יותר, לא יהיה צריך לפתוח את המטופל כדי לבצע כל ניתוח, אלא יהיה אפשר לחדור ישירות למקום הנחוץ בחוכמה. זה כבר מתחיל לקרות היום בבתי החולים ורק ילך ויתעצם. בתי החולים יישארו המקום שבו מתבצעים מרבית ההליכים הרפואיים, אבל ילווה אותם אשפוז קצר, תהליך הטיפול הממושך לפני האשפוז ואחריו יתבצע בבית".

הכותבת הייתה אורחת פיליפס העולמית.

לרכישת מגזין "הרופאים הטובים בישראל" חייגו 077-5273355


לכתבה במעריב השבוע

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן