Forbes Israel Logo

אולמרט טרם כניסתו לכלא: "החיים מזמנים לי מבחן לא פשוט"

לראשונה בתולדות המדינה, ראש ממשלה לשעבר ייכנס לכלא. אהוד אולמרט, יתחיל לרצות היום את עונש 19 חודשי המאסר שנגזר עליו לאחר שהורשע בקבלת שוחד ובשיבוש הליכים.

על אולמרט להגיע עד השעה 10:00 לכלא מעשיהו ברמלה. יחד עם אולמרט יחלו היום לרצות את עונשם יתר מורשעי הולילנד, שנגזרו עליהם עונשי מאסר.

טרם כניסתו לכלא, הוציא אולמרט הקלטה לתקשורת ובה הוא כופר באשמה ואומר כי יקבל את העונש למרות זאת: "הבוקר אכנס לכלא לרצות את עונשי. כראש ממשלה הופקדה בידי מדינת ישראל וביטחונה והיום אני הוא זה שעומד להיסגר מאחורי סוגר ובריח – אתם אולי משערים בנפשכם עד כמה השינוי הזה כואב ומוזר עבורי".


אהוד אולמרט. כופר באישומי השוחד אך מקבל את העונש | צילום: מרק ישראל סלם

"בשעה זו חשוב לי לומר שאני כופר מכל וכל באישומי השוחד שייחסו לי. כמו כן, חשוב לי לציין שכל האישומים לא נוגעים לתקופת כהונתי כראש ממשלה. שנותיי כשליח ציבור ממשיכות למלא אותי בתחושת סיפוק וגאווה אבל בלב כבד מאד אני מקבל את גזר הדין – אין אדם העומד מעל לחוק", סיכם ראש הממשלה לשעבר.

"יש חסרונות להיות שליח ציבור – אחד מהם הוא היווצרות של תדמית שלא מייצגת את מורכבות חיי ואישיותי. הוצמדה לי תדמית של מושחת. היום אני ראש ממשלה שעומד לרצות עונש מאסר. אני מבקש באותה נשימה להעלות את האפשרות שכדור השלג הלך ותפח משלל סיבות שאינן משפטיות. אולי ממרחק הזמן יוכלו לבחון את הרגע העגום הזה", הציע אולמרט, "אני מקווה שאז רבים יכירו בכך כי בתקופת כהונתי כראש ממשלה נעשו ניסיונות כנים לפתוח פתח לשלום, שמחה ורווחה".

"החיים מזמנים לי היום מבחן לא פשוט", הוסיף ראש הממשלה לשעבר, "האהבה השמחה וההזדהות שאני זוכה להן מחזקות אותי מאד".

צוותי תקשורת מרחבי העולם בכניסה לכלא

דריכות רבה נרשמה בכניסה כלא מעשיהו לקראת הגעתו הצפויה של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט ותחילת ריצוי עונש המאסר של 19 חודשים שנגזרו עליו לאחר שהורשע בעבירות שוחד ושיבוש הליכים.

עשרות עיתונאים וצוותי תקשורת מהארץ ומחו"ל תפסו משעות הבוקר המוקדמות עמדות לצילום ראש הממשלה שעומד להיכנס לכלא. גם בשירות בתי הסוהר קיימת מתיחות רבה וכוחות משטרה מאבטחים את המתחם המוביל לכלא. בעוד זמן קצר, כביש הגישה הפנימי ייהפך לאזור סטרילי ורק מורשים יוכלו להיכנס. אולמרט אמור להגיע עד השעה 10, אבל ייתכן שיגיע קודם לכן. היום אמורים להתחיל לרצות את עונשם חמשת המורשעים הנוספים בפרשת הולילנד, ארבעה מתוכם יגיעו עד 12 לכלא מעשיהו ואחד נוסף לכלא חרמון.

בשירות בתי הסוהר הושלמו ההכנות לקראת מאסרו הראשון של ראש ממשלה לשעבר מאז הקמת המדינה. אולמרט, שטרם חלפו שבע שנים מתום כהונתו, מוגדר כ"אישיות מאובטחת". לכן, עד הכניסה לשערי מעשיהו, הוא יהיה באחריות השב"כ ומרגע כניסתו לכלא הוא עובר לאחריות שב"ס. אולמרט ייכלא באגף 10, ששופץ בשבועות האחרונים. בכל אחד מהתאים יש שלוש מיטות, מקלחת, שירותים, ארון לציוד, שולחן, כיסאות וטלוויזיה. במסדרון יש טלפונים ציבוריים. האגף עצמו, שהאסירים בו מופרדים מסיבות שונות מכלל האסירים בכלא, כולל שירותים נוספים כמו מרפאה.

לאחר תהליך המיון הראשוני שיעבור אולמרט, ואשר יכלול בדיקה רפואית, צילום פנים, קבלת מספר אסיר וראיונות עם מפקד האגף, עובדת סוציאלית ומפקד הכלא, כפי שנהוג לגבי כל אסיר, הוא יובא לתאו באגף. לפחות בשלב הראשון, ישהה איתו בתא אסיר נוסף.

החל משעת הבוקר המוקדמת מגרש החניה הסמוך לכניסה לכלא מעשיהו יהיה "שטח סטרילי" ולא תותר כניסת כלי רכב שאינם מורשים.

בדוברות שירות בתי הסוהר ערכו אתמול תדריך מיוחד לאמצעי התקשורת ונמסרו הנחיות לקראת הסיקור. חלק מאמצעי התקשורת הודיעו על שליחת צלמים כבר מאמש בחצות, לנוכח חששם שאולמרט ינסה לחמוק מעשרות הצלמים והעיתונאים ולהקדים את הגעתו לכלא.

נציבת שב"ס, רב גונדר עפרה קלינגר, פרסמה אתמול איגרת מיוחדת לכל הסוהרים לקראת קליטת אולמרט ויתר מורשעי פרשת הולילנד.

"כאחד מהארגונים החשובים בחברה הישראלית, וככזה שבא במגע עם כלל האוכלוסיות במדינה, מוטלת עלי החובה להתייחס לצפוי לנו בתקופה הקרובה", ציינה קלינגר בפתח האיגרת והדגישה: "נקלוט למתקני הכליאה דמויות בכירות בציבוריות הישראלית".

גם המורשעים האחרים ייכלאו

אהוד אולמרט לא ייכנס לבדו היום לכלא: יחד עמו יתייצבו היום בשערי מתקני שירות בתי הסוהר יתר המורשעים בפרשת הולילנד, למעט ראש עיריית ירושלים לשעבר, אורי לופוליאנסקי, אשר נידון לשישה חודשי עבודות שירות במקום מאסר, בשל מצבו הבריאותי. כל המורשעים ישהו יחד באותו אגף בכלא מעשיהו, למעט הלל צ'רני, שירצה את עונשו בכלא חרמון.

צ'רני (63), היה יזם פרויקט הולילנד, והורשע בעבירה אחת של מתן שוחד למתווך ובשמונה עבירות של מתן שוחד. הוא נידון, לאחר ערעור לבית המשפט העליון, ל־26 חודשי מאסר בפועל. יזם נוסף של פרויקט הולילנד, אביגדור קלנר (72), יתייצב היום יחד עם אולמרט במעשיהו, לריצוי עונש של שנתיים מאסר בפועל. יחד עמם גם סגן ראש עיריית ירושלים לשעבר, אליעזר שמחיוף, שהורשע בעבירת לקיחת שוחד ובהלבנת הון ונידון לשנה וחצי מאסר בפועל.

מאיר רבין (46), עוזרו של עד המדינה המנוח שמואל דכנר, שהורשע בעבירה של תיווך לשוחד, יתחיל לרצות עונש של חמש שנות מאסר בפועל. מי שנידון לעונש הכבד ביותר בפרשה, מהנדס העיר ירושלים, אורי שטרית (63), ייכנס היום לשבע שנים בכלא.

עבור דני דנקנר (55), יו"ר בנק הפועלים לשעבר ואיש העסקים שהורשע במסגרת פרשת הולילנד במתן שוחד למתווך ובהלבנת הון, זאת הפעם השנייה שבה הוא נכנס לכלא. כזכור, באפריל 2015 הוא השתחרר לאחר שריצה חצי שנת מאסר בגין הרשעתו בפרשת הבנק הטורקי. היום הוא יתחיל לרצות עונש של שנתיים מאסר, בגין חלקו בפרשת הולילנד.

לכתבה במעריב

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן