Forbes Israel Logo

אוצר של 100 מיליון דולר: למכירה – אוסף האמנות הגדול בעולם

כבר בחודש שעבר החלה הבשורה להיתפשט: קרן הפנסיה של האמנים , ה-APT מתכוונת למכור את כל יצירות האמנות באוסף שלה. מדובר בלמעלה מ-10,000 יצירות אמנות מודרנית מכל רחבי העולם. 

קרן ה-APT נוסדה ב-2004 על מנת לאפשר לאמנים להשקיע ביצירות של עצמם ושל עמיתיהם. אוצרי הקרן בחרו את האמנים החברים, שתרמו כל אחד 20 מיצורותיו לאוסף. התרומה התבצעה לאורך 15-20 שנה. עבור כל יצירה שנמכרה, קיבל האמן 40% מסכום המכירה, 32% נכנסו לתוך קופה שהפרישה לאמן אחוזים לאמנים החברים בקרן ו-28% הלכו לקרן לצורכי מימון והחזר למשקעיה האחרים. 

כיום ב-APT חברים למעלה מ-2,000 אמנים מ-72 מדינות ברחבי העולם. עד עתה, האמנים הצטרפו לקרן דרך קרנות סודיות שלה בניו יורק, לונדון, דובאי ומספר מוקדים נוספים בעולם. מעכשיו, אמנים חדשים יוכלו להצטרף לקרן הגלובלית APT גלובל וואן שתכלול כ-600 אמנים מכל רחבי העולם. 


הקרן מציעה כעת את כל היצירות באוסף האמנות הענק שלה למכירה. אך כיצד ניתן למכור אוסף בסדר גודל כזה מבלי להציף את השוק? אחרי הכל, על פי ההערכות, מדובר באוסף בשווי של למעלה מ-100 מיליון דולר. אולם, לא ניתן לדעת מהו הערך הפיננסי האמיתי שלו עד למכירתן של היצירות. 

לדברי יו"ר הקרן ואחד ממייסדיה מוטי שינברג, "המטרה במכירת האוסף היא לאפשר לאמנים שלנו לקבל את החשיפה הטובה והרחבה ביותר לעבותדם". בנוסף לדברי שינברג הקרן מעוניינת לשלב את יצירות האוסף במוסדות אמנות חשובים בעולם. 

עוד אמר שינברג כי לא נקבע תאריך יעד למכירת האוסף. "אם היינו רוצים למכור את כל האוסף מחר, יש יותר מבית מכירות פומביות אחד שהיה מוכן לקחת אותו מידינו. המטרה שלנו היא להשיג עבור האמנים שלנו את העסקה המשתלמת ביותר". 

על מנת לוודא שהעסקאות באמת יהיו משתלמות עבור האמנים מעסיקה הקרן מומחים בתחום האמנות שיעריכו את שווי היצירות. בנוסף לדברי שינברג, APT עובדת בשיתוף פעולה עם מומחים חיצוניים מ-7 ארצות שונות שיעריכו גם הם את שוויין של היצירות. 

על מנת להפיץ את השמועה בקרב מוסדות האמנות הגדולים ולהגדיל את העניין שלהם באוסף, הקימה APT ארגון ללא מטרות רווח שתפקידו להציב יצירות מהאוסף בתערוכות של מוזיאונים נחשבים ברחבי העולם. לדברי שינברג הקרן כבר הציגה יצירות בלמעלה מ-100 תערוכות השנה. 

לטענת יו"ר הקרן. עד כה התקבלו הצעות רכישה רבות ליצירות מהאוסף והליך המכירה ייחל בחודש ספטמבר. לדבריו, "עד עתה סירבנו לבקשות של האמנים שלנו למכור את יצירותיהם וביקשנו מהם להתאזר בסבלנות. כעת אנחנו מרגישים שיש לנו את הכלים הנכונים כדי לבצע את המכירה של היצירות באופן היעיל ביותר ולהפיק מהאוסף את המירב עבור האמנים". 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.