Forbes Israel Logo

איך תשפיע מלחמת הסחר בין ארצות הברית לסין על יתר מדינות העולם?

שר האוצר האמריקני, סטיבן מנוצ'ין, עשוי להגיע בקרוב לבייג'ינג כדי לסייע בהסדרת המחלוקות בסכסוכי הסחר בין ארה"ב לסין. תעריפי היבוא החדשים, כפי שמתוכננים כעת, יפגעו ב-1,333 סוגי סחורות סיניות שמיוצאות לארצות הברית ולפחות 106 פריטים בעלי ערך גבוה מארה"ב המיועדים לסין. נשיא ארה"ב דונלד טראמפ טוען כי סין סוחרת באופן שאינו הוגן. 

אך האם שר האוצר האמריקני צריך להגיע לביקור גם במלזיה ובדרום קוריאה? – שתי מדינות שעומדות להיות מושפעות מאוד ממלחמת הסחר. סין וארה"ב, כשתי הכלכלות הגדולות בעולם, יכולות לשנות בקלות את מסלולן של מדינות קטנות יותר, המבוססות על סחר, באמצעות פעולות שאינן מכוונות אליהן במפורש.

ההשפעות של סכסוך מסחרי בין ארה"ב לסין יהיו גלובליות | צילום: shutterstock

"ההשפעות של סכסוך מסחרי בקנה מידה עולמי בין ארה"ב לסין יהיו גלובליות", אומר סקוט קנדי, סגן מנהל מכון המחקר פרימן בסין העוסק בחקר אסטרטגיות ויחסים בינלאומיים. "חברות ברחבי העולם תלויות ומוטמעות בשרשרות האספקה שפועלות בסין".

הנה ארבע מדינות שיושפעו במיוחד מהשינויים הדרסטיים בתעריפי הסחר:

ברזיל

מלחמת סחר עלולה ליצור עודפי ייצור ומלאי בסין, כמו גם בארצות הברית. יצרנים מכל מדינה יחפשו מקומות אחרים "לזרוק" את הסחורה שלהם, אומר סטיוארט אור, פרופסור לניהול אסטרטגי באוניברסיטת דיקן באוסטרליה. פולי סויה הם דוגמה למוצר כזה. אם יציפו את השוק העולמי, מדינות אחרות שכבר מוכרות אותו לצריכה העולמית ייתקלו בתחרות פתאומית, אומר אור.

המדינה השלישית הסבירה ביותר: ברזיל. האומה הדרום-אמריקנית מייצרת 30% מהאספקה העולמית, שנייה רק אחרי ארצות הברית. סין נמצאת במקום הרביעי.

מלזיה

למדינה השוכנת בדרום מזרח אסיה ידועה כתלותית ביצוא של נפט גולמי ודקלים. אבל הכלכלה של 341 מיליארד דולר מוטלת כעת גם על יצוא של אלקטרוניקה, מכונות וחלקיהן גם לסין וגם לארצות הברית. היצוא העיקרי של מלזיה לשתי המדינות בשנה שעברה היה מעגלים אלקטרוניים, על פי נתונים שנאספו על ידי חברת ניתוח הסיכונים ודרוג האשראי מודיס עבור הכתבה.

למלחמת סחר בין ארה"ב לסין יכולות להיות השפעות משמעותיות שיסכנו את ענף היצוא של מלזיה, אומר ג'וי רנקת'וג, אנליסט בכיר של מודיס בתחום אסטרטגיית אשראי. סביר להניח כי חברות סיניות או אמריקניות יפחיתו בכמות ההזמנות או יבקשו קיצוצים במחירים.

דרום קוריאה

הערך של הסחורה אותה מייצאת קוריאה הדרומית לסין יירד ב-4 מיליארד דולר בשנה, אם תעריפי סין-ארה"ב יתחילו לעלות, כך עולה מנתונים של אתרי החדשות הבינלאומיים. הם מציגים הערכות של מכון המחקר הקוריאני לסחר. יצרניות שבבי הזיכרון סמסונג אלקטרוניקס ו-SK Hynix עלולות לסבול באותו אופן.

"אם המחירים יעלו באופן משמעותי וישפיעו על הסחר העולמי…כלכלות הקשורות לסחר כמו טייוואן, קוריאה או מלזיה יושפעו", אומרת מארי דירון, מנכ"לית קבוצת ניתוח הסיכונים במודיס.

טייוואן

יצרני החומרה הטייוואנים המייצרים ומרכיבים חלקים לספינות ומייצאים אותם לסין – יאלצו לבצע את ההרכבה שם לצורך ייצוא מחדש. יצרני כוננים קשיחים, דוגמת Lite-on ויצרני צגים למחשבים כמו Foxconn Technology, ישלמו יותר עבור שינוע לארצות הברית מכיוון שבסיסי הייצור שלהם בסין, ומפני שמוצרים אלה מוזכרים ברשימת התעריפים של וושינגטון, אומר סגיטה פאן, אנליסט בכיר במכון המחקר של טאיפיי.

אבל יצרני הכוננים יכולים להעביר את קווי הייצור בחזרה לטייוואן, אומר פאן, בעוד שיצרני הצגים יכולים להעביר את הייצור למדינות שלישיות.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.