Forbes Israel Logo

אילו מדינות מזהמות את הסביבה יותר מכל שאר העולם גם יחד?

נהר סיטארום באינדונזיה, מושחר מערמות של שפכים מעבר לגבול ההכרה, כבר זכה לכינוי "הנהר המזוהם ביותר בעולם". המצב שם נעשה כבר כל-כך גרוע, עד שהצבא נקרא לאחרונה להתערב ולפנות מהנהר את פסולת הפלסטיק – ולמנוע השלכת פסולת נוספת אל נתיבי המים – כך לפי פרסומים בתקשורת.

אך זה רק רסיס אחד מתוך בעיית הזיהום האדירה באסיה. סין, אינדונזיה, הפיליפינים, תאילנד ווייטנאם משליכות יותר פלסטיק לאוקיינוסים מאשר שאר העולם גם יחד, לפי דו"ח של ארגון Ocean Conservancy לשנת 2017. זו איננה רק בעיה של אסיה. פלסטיק הוא אחד מהאתגרים הסביבתיים הגדולים ביותר שהעולם מתמודד עמם כיום. ארה"ב משליכה כ-33.6 מיליון טון פלסטיק בשנה, ורק כ-9.5% מהם עוברים מחזור.

הסיטארום האינדונזי | צילום: יוטיוב

לא רק שהפלסטיק הורג את בעלי החיים בים וגורם לחנק של עופות ימיים, אלא שרסיסים רעילים ממנו יכולים לסיים את דרכם גם בתוך מאכלי הים שכולנו אוכלים. יתר על כן, לוקח לפלסטיק עשורים רבים כדי להתפרק.

ובכל זאת, המצב הוא לא חסר תקווה לחלוטין. הדרך הטובה ביותר לחתוך את כמות פסולת הפלסטיק היא לצמצם את הצריכה, כפי שטוענים מומחים. הנה כמה דרכים שבהן אתם יכולים להצטרף לתנועה.

תשתמשו במים מסוננים, ולא מבוקבקים

זה כנראה ההרגל שלצרכנים האסיאתיים הכי קשה להיפטר ממנו. לפי הארגון Green Earth, בהונג קונג 5.2 מיליון בקבוקי מים מפלסטיק מושלכים לאשפה מדי יום.

חברת Bluewater השבדית מקווה שטכנולוגית סינון המים החסכונית באנרגיה שלה תכנס בקרוב לבתים, למשרדים ולאולמות אירועים ברחבי אסיה. החברה מקווה להגדיל את הגישה של הציבור למים מסוננים, ולשבור את הרעיון שמים מבקבוק הם בטוחים יותר לשתייה ממים שסוננו כהלכה.

"זה אפשרי לצרוך מים בדרך ברת קיימא, ושגם הטעם שלהם הוא טוב יותר", אומר מנכ"ל Bluewater אנדרס ג'יקובסון.

בבוטיקים, בתי מלון וחללים מסחריים ברחבי אסיה בקבוקי מים מיובאים מהווים סמל סטאטוס של ממש. האם הקונספט הזה יכול לתפוס תאוצה גם שם? מלון Landmark Mandarin Oriental בהונג קונג מבצע למשל מעבר להגשה של מים מסוננים ומטוהרים מתוצרת בית, של המותג Nordaq. מתקני מים כאלו יהיו זמינים בחדרי האורחים ובלובי, כשהאורחים מוזמנים לעשות מילוי מחדש בחינם.

"היוזמה הזו מראה שקיימות ויוקרה הולכים יד ביד", אומר ארצ'י קסוויק, מנכ"ל המלון.

שפרו את משלוחי המזון שלכם

מרוכלים ברחובות ווייטנאם ותאילנד ועד לשירותי משלוחי מזון רחבים ברחבי היבשת כולה, סעודות הן ממש לא אירוע ירוק, לפחות ככל שזה נוגע לכלי הפלסטיק שבהם אנו משתמשים.

סטארט-אפ אחד בתחום המסחר האלקטרוני מנסה להילחם בכמות המאסיבית של אשפה שנוצרת מכלים חד-פעמיים. The Kommon Goods, הממוקמת בהונג-קונג, מייצרת מוצרי לייפסטייל ידידותיים לסביבה שאותם היא מפיצה בין תאגידים, רשתות מלונות ואוניברסיטאות.

הערכה שלה כוללת: צ'ופסטיקס מבמבוק, סכו"ם רב פעמי, בקבוק מים עשוי מפלדת אל-חלד וקשי שתייה ממתכת (לרבות חוטר לניקוי).

"אנחנו באסיה מחוברים מתעדפים בצורה קשה את הנוחות שלנו מעל לכל דבר אחר. אבל להיות בעל תודעה סביבתית זה קל. בפעם הבאה שתזמין אוכל, לא תצטרך סכו"ם נוסף", אומר אלווין לי, פעיל חברתי ומייסד משותף של Kommon Goods.

"שישה מיליון טון של פלסטיק שלא מתכלה – שבעיקרו מורכב מסכו"ם חד פעמי – מושלכים מדי שנה. על פי ההערכות, עד לשנת 2050 הפלסטיק באוקיינוסים ובימים ישקול יותר מהדגים שנמצאים בו", הוא מוסיף.

תגידו לא לשקיות פלסטיק

בשנה שעברה, כשליש מתוך 1.67 מיליון הטונות של אשפה ביתית בסינגפור היו אריזות, ובראשן שקיות פלסטיק ואריזות מזון. הכמות הזו מספיקה כדי למלא יותר מ-1,000 בריכות אולימפיות, לפי דיווח של ה-Channel News Asia. בישראל, כ-18% מכלל הפסולת המוצקה וכ-41% מהפסולת הביתית הם מוצרי פלסטיק.

שקיות פלסטיק הן אמצעי נוח וחסכוני בעלויות בכל הנוגע לאריזת מצרכים. אבל הן גם לא מתכלות, ובדרך כלל מסיימות את דרכן בים.

זו הסיבה שבטאיוואן מתקדמים לקראת איסור מוחלט עד לשנת 2030 על שימוש בכל סוגי מוצרי הפלסטיק החד פעמיים, לרבות שקיות פלסטיק, ספלי משקאות וסכו"ם שמקורם במסעדות ובתי עסק. צעדים לקראת איסור גורף על קשי שתייה מפלסטיק כבר ננקטים.

בישראל, נראה ש"חוק השקיות" משיג תוצאות לא רעות. במקומות כמו סין ווייטנאם, מזון ומשקאות נארזים בדרך כלל בשקיות פלסטיק בתור אמצעי נוח לשינוע ממקום למקום, וזה לא סביר שההרגל הזה ישתנה בין לילה. במדינות כאלה, התקווה היא בעיקר ליוזמות פרטיות של צרכנים, שיעברו מרצונם לשקים רב פעמיים.

הצטרפו בעצמכם לתנועה הירוקה

זו אולי לא הדרך הכי זוהרת להעביר בה את היום, אבל היא אפקטיבית ובעלת משמעות רבה: לכו וקחו חלק בניקוי של חוף הים. קבוצה שנקראת "אי אחד קול אחד" הובילה לאחרונה מאמץ מאסיבי מאוד לאיסוף אשפה מ-120 חופים ברחבי האי האינדונזי הפופולארי באלי, שלקחו בו חלק יותר מ-20,000 איש.

אתם יכולים לקחת חלק גם אם תצטרפו לארגונים גדולים יותר, כמו International Coastal Cleanup, שמספק את הכלים הנחוצים כדי לארגן בעצמכם ניקיון חופים ברמה המקומית.

ניקוי חופים | צילום: Shutterstock

"בחיי היום-יום שלנו, אנחנו תמיד יכולים לנקוט פעולה אישית בכך שנחזיר אריזות פלסטיק אל התאגידים שייצרו אותן, או שנשלח מכתבים לחברות ונבקש מהן אלטרנטיבות נקיות מפלסטיק. המעבר לעולם חופשי מפלסטיק מתחיל ברמה האישית, לפני שהוא יכול לעבור לרמת התאגידים והקהילה", אומר סיון צ'אן, מנהל קמפיין הפלסטיק בגרין-פיס.

ובנימה מעט יותר חיובית – חלק מהמאמצים המערכתיים הללו כבר מיושמים.

נשיא הפיליפינים רודריגו דוטרטה הורה על סגירה בת חצי שנה של האי בורקאי בפני תיירים, החל מה-26 באפריל, על מנת לנקות את הפסולת הימית. במקביל, הממשלה האינדונזית הציבה לעצמה את המטרה השאפתנית מאוד – להפוך את מימיו של נהר הסיטארום לאפשריים לשתייה בתוך שבע שנים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.