Forbes Israel Logo

אין כניסה למנועי בנזין: כך מתכננת סין להפחית את זיהום האוויר בשטחה

הערים הגדולות בסין ידועות ברמת זיהום האוויר הגבוהה שבהן. לפי הערכות של ארגון הבריאות העולמי, זיהום האוויר בסין אחראי למותם של כמיליון איש בשנה. לממשלה הייתה הצלחה כלשהי בשיפור איכות האוויר בבייג'ינג, אבל רוב ההצלחה הזו הושגה על ידי העברת מפעלים ואזורי תעשיה הרחק מהבירה. אם סין באמת רוצה לעמוד בסטנדרטים של איכות האוויר בכל רחבי הארץ עד 2035, כפי שהבטיחה הממשלה, היא תצטרך שינוי מערכתי.

השינוי המערכתי מגיע בעיקרו מתעשיית הרכב של סין. בעוד עשר שנים סין תהיה כבר לקראת סוף הדרך לשמים כחולים ולאוויר נקי, לפחות באזורים המרכזיים ביותר שלה.

תחנת טעינה ציבורית | צילום: shutterstock

הסיבה המרכזית לכך היא שהרכבים המנועיים הם הגורם המרכזי לזיהום האוויר ברוב הערים ותעשיית הרכב של סין הופכת במהירות לחשמלית. יצרני הרכב הסינים ייצרו 680 אלף מכוניות חשמליות, אוטובוסים ומשאיות ב-2017, יותר מכל מדינות העולם יחד. וגם התפוקה של סין צומחת מהר יותר משאר העולם.

יש אפילו חדשות טובות יותר כשמדובר במזהמים כבדים, אוטובוסים ומשאיות. סין ייצרה יותר מ-200 אלף כלי רכב חשמליים בשנה שעברה, בהיקף של כמעט 5% מכלל התפוקה. בשנת 2017, מרכז הטכנולוגיה של שנזן בדרום סין השלים את ההמרה של צי האוטובוסים שלו לרכבים המונעים על ידי סוללות חשמליות (BEVs). ערים אחרות צפויות ליישם מהלך דומה.

האתגר של BEVs הוא טווח הנסיעה. ללא גיבוי של מיכל דלק, הם יכולים לנסוע רק בטווח הטעינה של סוללה. אבל ממשלת סין דוחקת ביצרנים לפתח סוללות המספיקות לטווח נסיעה גדול יותר. גם לאחר הפיתוחים הנדרשים הרכב החשמלי יתקשה לחצות מהירות של 160 ק"מ בטעינה אחת והקונים הפוטנציאליים חוששים מכך.

סין מתכננת לבנות ברחבי המדינה 500 אלף תחנות טעינה ציבוריות עד סוף שנת 2020. התשתית הקיימת כיום יכולה לספק 120 אלף תחנות, לעומת רק 10,000 היום. יתר התחנות יבנו על ידי חברות פטיות ורשויות מקומיות, כמו שנזן, בה נבנות תחנות טעינה בצידי הדרכים ובחניוני פארקים ציבוריים.

מודל הטעינה של המכונית הוא המפתח למעבר האזור כולו למערכות אקולוגיות של רכב חשמלי בלבד. המערכת האקולוגית של ימינו פועלת על ידי הגעה לתחנות דלק מרכזיות, שבהן אנשים יכולים למלא את הטנקים שלהם בתוך דקות ספורות. טעינה של המכונית החשמלית לוקחת לפחות חצי שעה כדי לקבל סוללה טעונה במלואה. אז במקום תחנות דלק במיקומים מרכזיים יש צורך בפריסה רחבה של תחנות טעינה לרכבים חשמליים.

תארו לעצמכם מסעדות ומרכזי קניות עם מקומות חניה "פרימיום" שבהם ניתן לחבר את הרכב לטעינה בזמן שאוכלים או קונים בחנות – זהו עתידה של המכונית החשמלית. ברגע שיהיו מספיק מקומות כאלה יהיו זמינים עבור נהגים, סין תתקדם לעבר השלמת מהפכת הרכב החשמלי בכל רחבי המדינה, תוך שהיא מטילה איסור על שימוש ברכב מנועי. אחת אחת, הערים הגדולות של סין יהפכו עד 2035 למקומות בהם אנשים יכולים לנשום חינם.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.