Forbes Israel Logo
מדורה, אילוסטרציה. צילום: Shutterstock
מדורה, אילוסטרציה. צילום: Shutterstock

איסור המדורות בל"ג בעומר הוא צעד מבורך – אך הדרך לצמצום זיהום האוויר עוד ארוכה

איסור המדורות לבדו לא מספיק כדי להתמודד עם משבר האקלים. כיום נעשים מאמצים גלובליים להפחתת זיהום האוויר ע"י תעשיות שונות, לרבות תעשיית המכוניות החשמליות, האנרגיה המתחדשת וגם הסיגריות האלקטרוניות

רק לפני מספר ימים חתם נציב הכבאות הראשי על צו האוסר על הדלקת מדורות בל"ג בעומר בכל רחבי הארץ. היוזמה מבורכת ובהחלט מטיבה עם הסביבה ומועילה לבריאות הציבור – אך המודעות לאש ולהשלכות השימוש בתוצרי הבעירה, עדיין יחסית נמוכה מה שמוביל לפגיעה בבריאות הציבור.

בדומה לתעשיות גדולות שעומלות על פיתוח וייצור אלטרנטיבות שיפחיתו את רמת זיהום האוויר והנזקים הבריאותיים הנלווים, על כל חברה, רשות מקומית, כמו גם האדם הפרטי, להתגייס למען המאבק.

מקור מרבית הזיהום בערים הוא מפיח ועשן של כלי רכב ומפעלים, אך בל"ג בעומר רמות זיהום האוויר קיצוניות, במיוחד בשל חלקיקי פיח, עשן וגזים רעילים שנפלטים כתוצאה משריפת עץ וחומרים אחרים המושלכים למדורות. בשנת 2019 הגיע זיהום האוויר בישראל לרמה של פי 11 מאשר הנתונים ביום רגיל.

בשנה שעברה, הקורונה אילצה רבים לוותר על מסורת הדלקת המדורות. על פי מחקר שפורסם במגזין המדעNature Climate Change, הסגרים הובילו לצניחה של 7% בהיקף פליטות הפחמן הדו-חמצני לעומת היקף הפליטה בשנת 2019 . מדובר בירידה השנתית הגדולה ביותר בהיקף הפליטות בהיסטוריה המתועדת.

האם הגיע הזמן לשינוי?

בעבר – מדורות שימשו בעיקר לצרכים פרקטיים: חימום, בישול מזון, איתות והעברת מסרים למרחק וציון חגים ומועדים. בעולם המודרני לעומת זאת, למרבית הצרכים הללו יש מענה, ואם ניתן לציין חגים ושמחות באופן שיפחית משמעותית את זיהום אוויר, למה לא לעשות זאת? מכוונה אמתית, כדי להנחיל ידע וחינוך, להטמיע טכנולוגיות חדשניות, לייצר יוזמות ארוכות טווח, לבצע שינויים והתאמות על מנת לייצר כמה שפחות זיהום, כדי לנסות ולהשאיר לדורות הבאים סיכוי להתמודד מול האיום האקלימי המרחף, במלוא מובן המילה, מעל ראשינו.

במסגרת המאמצים הגלובליים והצבת היעדים השאפתניים להפחתת זיהום האוויר שנעשים על ידי ארגונים ומדינות, כולל כאלו הפועלים בישראל, נערכו תעשיות מסוימות מבעוד מועד וחלקן נערכות ברגעים אלו במלוא המרץ ומפתחות חידושים טכנולוגיים שיסייעו להן בקידום המאמצים.

שוק בתנופה

אחת התעשיות המתקדמות והמוכרות שעושות מאמצים כבירים בתחום היא תעשיית המכוניות החשמליות, כלומר רכבים בעלי מנוע חשמלי במקום מנוע בעירה פנימית הקיים במרבית המכוניות. מנוע הבעירה הפנימית מבוסס על בנזין והשימוש בו גורם לפליטת חמצן דו-פחמני מזהם לאטמוספירה; לעומתם, כלי הרכב החשמליים, כאשר החברה המוכרת שבהם היא "טסלה" של אילון מאסק, הם למעשה "ירוקים" יותר, שכן אינם פולטים מזהמים.

שוק האנרגיה המתחדשת נמצא אף הוא בתנופה בשנים האחרונות ובעזרת תמיכה ממשלתית ענפה הופך לאטרקטיבי יותר עבור משקיעים בכל העולם. במקום שימוש בבעירת דלק מאובנים כדי לייצר אנרגיה, מקורות האנרגיה המתחדשת מבוססים על מים, רוח, אנרגיה סולארית, ותהליכים ביולוגיים שונים. על פי סוכנות האנרגיה הבינלאומית, עד שנת 2025 – אנרגיות מתחדשות צפויות להיפך למקור ייצור החשמל הגדול ביותר בעולם, ולהביא לקיצם של חמישה עשורים בהם הפחם היה המקור המוביל לכך.

גם תעשיית הטבק השכילה להתכונן ולקרוא את המפה לפני מעל כעשור, ופעלה רבות במטרה לבצע מחקר ופיתוח של מוצרים שונים המבוססים על חימום בלבד, ללא בעירה. מחקרים מדעיים מוכיחים כי ככל שטמפרטורת הטבק עולה, כך גדלות גם רמות הכימיקלים המסוכנים הנוצרים.

ערן גיא. צילום: ליאת מנדל

כאשר מציתים סיגריה – היא שורפת טבק בטמפרטורות המגיעות עד 900 מעלות צלזיוס. הטמפרטורות הגבוהות הנוצרות כתוצאה מתהליך של בעירת טבק גורמות להיווצרותם של מרבית הכימיקלים המזיקים הנמצאים בעשן סיגריות ולרמות הגבוהות שלהם.

המדע והטכנולוגיה מאפשרים את פיתוחן של חלופות נטולות עשן, כגון סיגריות אלקטרוניות, מוצרי טבק מחומם וטבק לח להרחה עבור אותם מבוגרים, שהיו ממשיכים לעשן אלמלא כן.

הכותב הינו סמנכ"ל קיימות בפיליפ מוריס ישראל

קרדיט תמונת כתבה: Shutterstock

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.