Forbes Israel Logo

אירופה שוקעת: המיתון בגוש היורו – הארוך ביותר מתחילת המדידה

כלכלת גרמניה חזרה לצמוח בתחילת 2013, אך לא בשיעור גבוה מספיק כדי לעצור את גוש היורו מהתכווצות נוספת – הרבעון השישי ברציפות של התכווצות הכלכלה – ומהמשך השקיעה במיתון, כך עולה מנתונים שפורסמו היום ביבשת. במקביל, נקלעה כלכלת צרפת למיתון, כלומר שני רבעונים רצופים של התכווצות, בפעם הראשונה מזה ארבע שנים.

משמעות ההתכווצות הנוספת בגוש היורו בן ה-17 מדינות היא שמדובר בתקופת המיתון הארוכה ביותר שנרשמה מאז החלו הרישומים ב-1995. הלשכה האירופית לסטטיסטיקה מסרה כי כלכלת הגוש התכווצה ב-0.2% בינואר-מארס. מדובר בשיעור חד יותר משחזו הכלכלנים.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

"התקופה העגומה נמשכת", אמרה קרסטן ברזצקי, כלכלנית בכירה בבריסל. "כמעט כל מדינות הליבה מלבד גרמניה נמצאות במיתון ועד כה דבר לא עזר לעצור את הקריסה הזו".

בורסות אירופה, שנסחרו היום במגמה חיובית עד לפרסום הנתונים, עברו לירידות שערים אולם חזרו וננעלו בסופו של דבר בעליות. פאריס התחזקה ב-0.4%, פרנקפורט הוסיפה 0.3% לערכה ובורסת לונדון רשמה עלייה של 0.1%.

הנתונים מכבידים גם על בורסות וול סטריט. מדד הדאו ג'ונס יורד ב-0.2%, S&P 500 מאבד 0.2% ומדד הנאסד"ק נחלש ב-0.1%.


צילום: רויטרס

כמו בצרפת, הכלכלה התכווצה ברבעון האחרון גם בפינלנד, קפריסין, איטליה, הולנד, פורטוגל ויוון. בחודש שעבר פורסמו גם הנתונים בספרד, אשר הציגו התכווצות רביעית ברציפות.

גרמניה, אשר אחראית לשליש מכלכלת גוש היורו, צמחה ב-0.1%, שיעור מתון יותר מהציפיות, אך הצליחה להימנע מהמיתון אליו שקעה צרפת. המיתון בצרפת הוא הראשון מזה ארבע שנים, כאשר ברבעון הראשון של 2013 התכווצה הכלכלה ב-0.2% בהמשך להתכווצות גם ברבעון האחרון של 2012.

איטליה, הכלכלה השלישית בגודלה בגוש, דיווחה על רבעון שביעי ברציפות של התכווצות, התקופה הארוכה ביותר מאז החלה המדידה ב-1970.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.