Forbes Israel Logo

אם הולכים לא מסמסים: למה כדאי לותר אחת ולתמיד על ההתעסקות בסלולרי תוך כדי הליכה

"התעסקות במכשיר הסלולרי במהלך הליכה גורמת ליחס נפגעים-לקילומטר גבוה יותר מאשר במהלך נהיגה". כך מזהיר פרופסור דיטריך ג'לה, רופא במחלקת טיפול נמרץ וחוקר בבית החולים האוניברסיטאי באוניברסיטת באפלו שבארה"ב.

את הנתון המפתיע הזה מבסס ג'לה על מחקר מקיף אשר נערך לאחרונה באוניברסיטת אוהיו, לפיו בשנת 2012 למעלה מ-1,500 איש טופלו בבתי החולים השונים במדינה לאחר שנפגעו בעת שהלכו ברחובות הערים – תוך כדי שהתעסקו במכשיר הסלולרי שלהם. מחקר אחר אשר נערך באוניברסיטת ניו יורק גורס כי הולכי רגל אשר מתעסקים במכשיר במהלך ההליכה מגדילים את סיכוייהם לסטות מהנתיב בלא פחות מ-60%. וכשסוטים מהנתיב, דברים רעים קורים.

תופעה חברתית רחבה – ומסוכנת | צילום: shutterstock

"אני חושב שבטיחות הולכי הרגל הוזנחה מאוד בשנים האחרונות", טוען ג'לה. "הולכי רגל אשר מסמסים ומתעסקים במכשיר הסלולרי תוך כדי הליכה היא תופעה חברתית רחבה ובעייתית מאוד, אשר הביאה כבר לנפגעים רבים ואפילו למקרי מוות. אם נתחיל לטפל בבעיה ברצינות נוכל ממש להציל חיים".

ג'לה טוען כי התופעה כלל לא נתפסת כבעייתית בקרב מרבית האוכלוסייה. בעוד קמפיינים מתוקצבים במאות מיליוני דולרים בכדי להציף את הסכנות הקיימות בעיסוק בסלולרי במהלך נהיגה, הורים רבים אפילו לא טורחים להזהיר את ילדיהם מהתעסקות במכשיר כשהם מהלכים ברחוב. ג'לה מביא כדוגמא את סרטון היוטיוב אשר זכה למעל 100 אלף צפיות, בו נראה אדם משוחח במכשיר הסלולרי בתחנת רכבת תחתית, ונופל אל המסילה עקב חוסר תשומת לב. רק במזל אף רכבת לא התקרבה לתחנה באותם רגעים.

אבל לא חייבים ליפול למסילת רכבת כדי להיפגע ברצינות עקב חוסר תשומת לב במהלך הליכה ברחובות. רבים מאלו אשר טופלו בבתי החולים השונים נפגעו עקב פגיעה בחפצים כבדים, היתקלות בעמודי חשמל או תמרורים ואפילו נפילה במדרגות. במקרים שונים הולכי רגל כה שקועים במכשיר הסלולרי עד שהם מתפרצים לכבישים ולמעברי חצייה (במקרה הטוב) מבלי אפילו להרים את הראש מהמסך. בית החולים Bellevue בניו יורק, לדוגמא, בדק ומצא ש-4% מהולכי הרגל אשר נפגעו ממכוניות היו עסוקים בסלולרי בטרם התאונה.

חוסר תשומת לב מסוכן, לא רק כשנוהגים. הסרטון שהזכיר ג'לה | מתוך יוטיוב

בשנים האחרונות צצים פתרונות טכנולוגיים שונים, שמטרתם לסייע להולכי הרגל לשלב בין המכשיר הסלולרי להליכה בטוחה ברחובות. אחד הפתרונות היצירתיים היא האפליקציה WalkNText, אשר מפעילה את המצלמה בחזית המכשיר ומאפשרת כתיבת הודעות על רקע צילום של הרחוב בו אתם הולכים. כמובן שטכנולוגיות שונות לשליטה קולית במכשיר יוכלו לסייע גם הן, ולייתר את הצורך למקד את המבט במסך המכשיר.

אך למרות כל הפתרונות האלו, פרופסור ג'לה מציע פיתרון פשוט בהרבה: פשוט תניחו את הטלפון בתיק, והתרכזו ברחוב בו אתם צועדים. מומחים שונים ממליצים לשמור את המכשיר הסלולרי בתיק ולא בכיס עקב השפעת הקרינה על הגוף, אך זה כבר סיפור אחר לגמרי.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן