Forbes Israel Logo

אם מדינות היו חברות – כמה היה שווה המותג "ישראל"?

לעיתים נראה לנו שישראל היא אחת המדינות הכי פחות מוערכות בעולם. למעשה, כמעט התרגלנו לראות את עצמינו כמקופחים בכל הנודע לתדמית הלאומית, אך כעת דוח חדש ומעניין במיוחד המדרג עד כמה חזק "המותג" של כל מדינה בעולם, מצביע על כך שמצבנו כלל אינו גרוע כמו שחשבנו.

הדוח מציין כי לישראל פוטנציאל להפוך למותג טוב בהרבה והיא מוגדרת כאחת מתוך 5 המדינות "ששווה לעקוב אחריהן" והן בעלות הסיכוי הגבוה ביותר לפרוץ קדימה במהלך שלוש השנים הבאות. יחד עם ישראל מצוינות איחוד האמירויות, דרום קוריאה, קטאר וסין. "המדינות האלה נתפסות כבעלות פוטנציאל עסקי ונראה כי הן בעלות מומנטום בחדשנות כמו גם מומחיות בתחום האנרגיה והטכנולוגיה – כל אלה תואמים עם הכוח המותגי של המדינה", נכתב בדוח.


ישראל אחת מ-5 המדינות ששוה לעקוב אחריהן בשנים הבאות | מקור: דוח Future Brand

מאחורי הדוח שערכה חברת Future Brand עומדת ההנחה שמדינות, בדיוק כמו מותגים, יכולות להיות מוערכות לפי המוניטין שלהן – ובדיוק כפי שקורה עם מותגים, הדרך בה הן נתפסות, משפיעה על הבחירה של אנשים האם לבקר בהן, להשקיע בהן, או להגר אליהן למשל.

הציונים ניתנו בהתבסס על תשובות של 2,530 נוסעים קבועים מ-17 מדינות, המרבים להסתובב בעולם ולבקר במדינות רבות. "המחקר מראה שמדינה שנחשבת למותג חזק, זוכה ליתרון תחרותי הניתן למדידה במונחים של ביקורים, תמיכה והשקעות, כמו גם העדפת צרכנים למוצרים ושירותים", אומר תום אדמס, ממחברי הדוח. "חשוב להמשיך לנהל את הזהות והמוניטין של מדינה כפי שעושה כל חברה או מותג".

75 המדינות שנבחנו, חולקו ל-4 קבוצות: הראשונה כוללת את אלה שקיבלו ציונים נמוכים מהממוצע גם בקטגורית הסטטוס שבוחנת פרמטרים כמו איכות חיים וערכים, והן בקטגוריית החווייתיות שבוחנת פרמטרים כמו תרבות, מסורת, ותיירות. לאחר מכן, קיימות שתי קבוצות ביניים, והקבוצה הרביעית היא "מדינות המותג" אשר קיבלו ציונים גבוהים מהממוצע בשתי הקטגוריות. מדינות אל נתפסות כמייצרות מוצרים איכותיים, כמדינות שאנשים רוצים לגור בהן וללמוד בהן, ושהתשתית בהן היא טובה.

20 מותגי המדינות החזקים בעולם | מקור: Future Brand

השנה כבשה יפן לראשונה את פסגת הדירוג והדיחה את שוויץ שמסתפקת במקום השני. במקום השלישי נמצאת גרמניה, ברביעי שוודיה ובחמישי קנדה , כאשר ארה"ב מדורגת רק במקום השביעי. ישראל, שכאמור מוגדרת כבעלת פוטנציאל עתידי גדול, מסתפקת בהווה מעט פושר יותר. היא אומנם נכללת בקבוצת מדינות המותג, אך קרובה מאוד לגבול התחתון של הקריטריון, ותופסת את המקום ה-26 בעולם (בין פורטוגל ופיג'י). מתוך מדינות המזרח התיכון מדורג המותג "ישראל" רק במקום השלישי אחרי קטאר ואיחוד האמירויות. איראן אגב, סוגרת את הדירוג האזורי ותופסת את המקום ה-71 בדירוג הכללי – רק 4 מקומות מהסוף.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.