Forbes Israel Logo

“אני נדהם להגיע לתל אביב ולראות חדשנות טכנולוגית ברמה גבוהה לא פחות מבסיליקון ואלי”

כיצד ניתן לזהות את הדבר הגדול הבא שישנה את חיי היום יום שלנו מבין אלפי הסטארט-אפים שקמים מידי שנה. אם לשאול את ג'ימס פירסון, מנהל התקשורת של אפליקציית ממביט, הדבר תלוי דווקא בצרכנים עצמם. "אני מאמין שחדשנות נובעת מהקהל. טכנולוגיה לא יכולה להיות רק טובה, היא חייבת להיות דרך חדשה לספק צרכים אנושיים ישנים", מסביר פירסון. "אני צריך מקום לישון בו, אני רוצה לדעת אם המסעדה הזאת טובה, אני רוצה להשאיר כאן תמונה כדי להשאיר חותם. אני חושב שההצלחה של מוצר מסוים תלויה בכך. אנשים שלא יכולים להרשות לעצמם בתי מלון צריכים חדרים להשכרה, ול-Airbnb יש שוק לכך. אם אני פוגש בן אדם אך אין לי כרטיס ביקור לתת לו באותו רגע, אני אוסיף אותו בלינקדין. זה קל יותר לשימוש וכשהדברים האלה טובים הם עובדים. זה לא קשור לפרסום אלא לצורך האנושי".

לישראל הוא הגיע בשבוע שעבר כדי להשתתף בכנס החדשנות של אוניברסיטת תל אביב, שמארגן מידי שנה מרכז היזמות StarTau. הכנס נמשך שלושה ימים וכלל יותר מ-30 אירועים שונים, בינהם תחרות הסטארט-אפים TLV Startup challenge. "הקהילה שראיתי בכנס היא הפרעה יצירתית ואני שמח שממביט חלק מזה. התרשמתי מאוד ממה שראיתי בכנס, יש פה אפליקציות שעושות פעולות בצורה הרבה יותר יעילה מגוגל", מתאר פירסון. "אני נדהם להגיע למקום כמו תל אביב ולראות חדשנות טכנולוגית ברמה גבוהה לא פחות מסיליקון ואלי".

לאחרונה עזב פירסון תפקיד בכיר בשאזאם (shazam) והימר על אפליקציית ממביט (MEMBIT) שעושה את צעדיה הראשונים בתחום. לישראל הוא הגיע בין היתר כדי להציג את ממביט לקהל הישראלי. "עם פריחת טכנולוגיית המציאות הרבודה אני רואה צורך להשיק את ממביט בקהילה כמו ישראל, שידועה בטכנולוגיות המתפתחות שלה. האמת היא שלא הייתי מודע לרמת החדשנות שיש פה בישראל. כשאתה נמצא במצב שאין לך קהל גדול ויכולות ההשקעה והתמיכה שלך מוגבלות, קורים שני דברים: או שאתה נכשל או שאתה פורח. ממביט תוארה כ"פוקימון גו לזיכרונות" וזה לדעתי אחד התיאורים המדויקים ביותר של האפליקציה".

אתה מתכוון לחפש משקיעים במהלך ביקורך בישראל?
"כבר פנו אליי אנשים במהלך הביקור שלי כאן אז הייתי אומר שכן. אנחנו מחפשים שותפים גלובליים ודרכים להציג את הטכנולוגיה והצוות שלנו. אני חושב שישראל היא לא רק מקום שממביט יכולה למצוא בו קרן הון סיכון ומשקיעים, אלא קהל חדש לחלוטין.

"אם להסתכל על סביבה כמו ישראל שיש לה הרבה היסטוריה, ולא רק מנקודת מבט של השקעה או הון אנושי, רואים שמטפחים כאן תרבות טכנולוגית. זה גדל מידי שנה וכך גם החברות, הקרנות והטכנולוגיות החזקות שאני רואה. אז אם את שואלת אותי מה המטרה שממביט רואה בישראל זאת תהיה סביבת ההשקעה העשירה שיש כאן. אנשים כאן מבינים טכנולוגיה שעובדת, וכל קרן הון סיכון שפגשתי בישראל הייתי שם ב-10% של הטובים ביותר בתחום".

בעידן בו כל רגע בחיינו מצולם ומתועד, יש מי שמנסה לתת משמעות לרגעים הללו לשמר אותם. כאן נכנסת לתמונה אפליקציית ממביט, שנוסדה לפני שנתיים, ומאפשרת לשתף תמונות תלויות מיקום. משתמשיה יכולים לשתף את תמונותיהם במקום מסוים ולראות את התמונות שפרסמו אלו שביקרו באותו מקום לפניהם. "אנחנו תמיד יוצאים למסעות ורוצים לתקשר עם אלו שיבואו אחרינו", מסביר פירסון. "אני מאמין שממביט היא דרך לחלוק את חיינו עם מישהו בלי שנצטרך להיות איתו באותו חדר".

על פי המודל השאפתני של ממביט, בעתיד יוכל אדם לשבת בבית ילדותו לצפות בעצמו עושה את צעדיו הראשונים או להצטלם ברחוב עם דמויות אייקוניות שהצטלמו באותו מקום בדיוק. "בעוד חמש-עשר שנים אני מאמין שממביט תהיה הרבה יותר גדולה ממה שהיא היום, והיא תשמש לצרכים שונים כמו מישהו ששומר תמונות היסטוריות או חברת בנייה שמשתמשת בנו כדי לאתר את הצינורות שהונחו לפני שנים באתר הבנייה שלהם. בגלל שהפטנט שלנו הוא מעבר ל-GPS, הוא מאפשר לנו להשאיר חלק מחיינו בכל מקום שאנחנו הולכים אליו ובוחרים מי יוכל לקחת בזה חלק".

הכל דיגיטלי

פירסון החל את דרכו בעולם התקשורת לפני 18 שנה. "כשהגעתי לעולם הזה עוד לא היו מיילים, לא הייתה תקשורת ויזואלית ולא יכלנו להיות בכמה מקומות בו זמנית". הוא סיים תואר בתיאוריה של קולנוע ועבד כתסריטאי ומפיק עם בכירים בתחום, בינהם אופרה ווינפרי. בתחילת שנות ה-90 פגש את ג'ף דוצ'ס וגרג קנרק, מייסדי חברת רייזורפיש (Razorfish). "זה היה כשהאינטרנט היה בחיתוליו ואחת המטרות של רייזורפיש הייתה לבנות סטודיו סרטים. הם שכנעו אותי, שאפשר לעשות סרטים באינטרנט ואחד הסרטים שהפקנו היה "להיות ג'ון מלקוביץ'"", מספר פירסון. "לעבור לתחום הבידור נחשב באותה תקופה לצעד קיצוני אבל אני ראיתי את זה מגיע. בנוסף לכך, הייתה לנו הנפקה ראשונה מוצלחת ועשינו את זה ללא משרד יחסי ציבור כך שנאלצתי לעשות את זה בעצמי. אנשים לא ידעו אז מה זה אתר ולמה צריכים אותו".

ברזומה של פירסון ניתן למצוא גם תפקידי מפתח באפליקציית המוזיקה Grooveshark ו-Bright line, עד שבקיץ 2015 הצטרף לאפליקציית המוזיקה שאזאם בתפקיד סמנכ"ל תקשורת גלובלית. "ברייזורפיש היינו אומרים ש'כל מה יכול להיות דיגיטלי יהיה דיגיטלי', אחרי עשר שנים הרבה אנשים התחילו להפנים את המשפט הזה. איך זה יראה בעוד עשר שנים של מחקר ופיתוח? אני מאמין שהחשיבות היא בפלטפורמות שמתפתחות בעזרת הקהילות שמשתמשות בהן, לא בדרך ההפוכה שמוצרים מעוצבים עבור בני האדם אלא אפליקציות ומוצרים נולדים מתוך הצורך של האנשים. לחברות הכי גדולות בעולם, כמו אובר ו-Airbnb אין נכסים ממשיים".

מה השתנה מאז שהתחלת?
"כשעזבתי את שאזאם אנשים נורא הופתעו מהצעד שלי, ואני חושב שכשהם ראו את ממביט הם הבינו. לדעתי שאזאם היא אחת האפליקציות הכי מדהימות שהומצאה אי פעם אבל בקריירה כמו שלי אתה חייב לדעת מתי טכנולוגיה עולה ואני חושב שזה הדבר הכי קשה. כולנו ראינו מכשירים וחשבנו שמצאנו את הדבר הגדול הבא עד שהם התפוגגו במהרה. כשראיתי את ממביט בפעם הראשונה הבנתי לראשונה מה זאת "אפליקציה קטלנית" אבל אני לא חושב שהיא הומצאה ככזאת. כל טכנולוגיה עולה כניסיון חדש לפתור צורך אנושי ישן.

"ההנחה שקוקה קולה הפכה למוצר מוצלח בגלל שאנשים מזדהים עם המותג וזה עובר מפה לאוזן היא לא נכונה, היא פופולרית בגלל שקבוצת אנשים הפכה אותה לכזאת. זה קשור לקהילות ומקומות. כש-Airbnb התחילו לפעול הם עברו כל פעם עיר אחרת והשיגו דירה אחת להשכרה עד שהיו להם מקומות בכל המדינה. עכשיו זאת אחת החברות הכי חיוניות בעולם".

לאחר שנה וחצי בשאזאם עזב פירסון את החברה והצטרף לממביט שהייתה אז בתחילת דרכה. "ממביט גורמת לי להאמין שמציאות רבודה עובדת ומוסיפה משהו למקום. כולנו רוצים להשאיר משהו אחרינו בעולם".

"לעבור לתחום הבידור נחשב באותה תקופה לצעד קיצוני אבל אני ראיתי את זה מגיע" | צילום: עומר מסינגר

סלפי עם ביבי

מה הסוד מאחורי ההצלחה המטאורית של חברות כמו אפל או גוגל? לדעתו של פירסון התשובה נמצאת באנשים עצמם. "הדבר שמשותף למייסדי רייזורפיש וממביט הוא עקשנות. מנכ"ל ממביט, ג'יי ואן בורן, מגיע מטופיקה בקנזס אבל הוא מזכיר את לי הבוס הראשון שלי – אופרה ווינפרי. אני חושב שאם מסתכלים על אנשים כמו סטיב ג'ובס או אריק שמידט, נראה אנשים שלכולם תכונה משותפת אחת – עקשנות. אתה יכול להיות ממוצע במה שאתה עושה או מעולה במה שאתה עושה אבל המרחק מהצלחה הוא בעקשנות חסרת גבולות.

מה תוכנית העבודה שלך לממביט?
"ראיתי הרבה חברות שמשתמשות במציאות רבודה אבל אנחנו יצרנו משהו שימושי. אם מישהו יצליח לשתף זיכרונות באמצעות האפליקציה שלנו אנחנו נתרגש, אבל אם 100 מיליון יעשו זאת אנחנו ניצור פלטפורמה. זה המטרה.

"בשנה הקרובה אנחנו מרחיבים את מעגל השותפים שלנו, ובגלל שזאת אפליקציית תמונות אנחנו מדברים עם שותפים אסטרטגיים שיוכלו לספק לנו תמונות היסטוריות של ערים ומוסדות שנוכל להטמיע באפליקציה. לדוגמא נטמיע תמונה של בנימין נתניהו שצולמה באוניברסיטת תל אביב כך שאנשים בעצם יוכלו להצטלם איתו לסלפי. נעבוד גם על אתר אינטרנט ושיפור הטכנולוגיה. בשנים הבאות אנחנו שואפים להפיץ את הטכנולוגיה ולהכיר אותה לאנשים. עם הזמן נוסיף גם גרסה של אנדרואיד ונפתח את האפליקציה בהתאם לשימוש שאנשים עושים בה כך שאני מאמין שעם הזמן נראה את ממביט בכל מקום".

מה למדתם מחווית המשתמש עד כה?
"למדתי שהתנהגות של אנשים עם מציאות רבודה שונה בהרבה מאיך שראינו את זה בחזוננו. אנחנו נמצאים בראשיתה של נקודת מפנה משמעותית בתחום".

רוב התקשורת שלנו מתנהלת כיום בוידיאו, איך אתה רואה את התקשורת הבינאישית שלנו בעתיד?
"וידיאו בהחלט יהיה חלק ממביט בשלב מסוים ודברים כמו וידיאו ומציאות רבודה משנים את הדרך בה אנחנו מתקשרים. אני צופה שאחד מתוך ארבעה אנשים יעדיף להתקשר בהתכתבות מאשר באופן אישי, כך שאני חושב שאנחנו הולכים לראות את זה בצורה שלא חווינו בעבר. אנחנו לא רחוקים מהיום בו נלך לראות את מלחמת הכוכבים וניכנס לתוך הסרט".

איך אתה רואה את התחום בעוד 20 שנה?
"אני חושב שנראה הרבה יותר אפליקציות שכוללות מציאות רבודה המבוססות על הצרכים שלנו וסקטורים שונים כמו בריאות הציבור, ענף הבנייה ועסקים. הגבול הוא רק בדמיוננו. זה תחום כל כך מגוון ואני מרגיש שאני מוקף באנשים הכי חכמים בעולם. אפליקציות כאלו מתקשרות עם אנשים באופן שונה מרשתות חברתיות. כשאני מתקשר דרך לינקדאין זה הקשר שלי עם לינקדאין והקשר שלו עם שאר העולם. במציאות רבודה יש קשר שנשאר, אם נצלם את עצמנו עכשיו ונעלה לממביט, כשנחזור לפה עתיד נוכל להיזכר ברגע הזה.

"אני מאמין שבעוד 10 שנים אוכל לשבת באותו חדר עם עצמי ולראות מה עשיתי" | צילום: עומר מסינגר

"אני חושב שבעוד 10-20 שנה נראה שינויים שאנחנו אפילו לא יכולים לדמיין עכשיו. לטכנולוגיה אין מיקום גיאוגרפי, ממביט נמצאת בכל מקום אבל היא גם בפלאפון שלך. כשאתה הולך בניו יורק ורואה אנשים בטלפון כל הזמן זה מוציא אותם מהמציאות, המציאות הרבודה יכולה להחזיר אותם למציאות. אני מאמין שבעוד 10 שנים אוכל לשבת באותו חדר עם עצמי ולראות מה עשיתי, וזה יראה אמיתי לחלוטין. כרגע כל הדברים האלה נמצאים בדמיוננו אבל הדמיון מתחיל להפוך למציאות".

שאזאם וממביט הן אפליקציות חינמיות, איך אתה מגייס שותפים שישקיעו באפליקציה?
"אם ממביט תגיע לחמישית מההצלחה של שאזאם אני אהיה מאוד מרוצה. יש הרבה שותפים שתלויים בדרך שבה אתה משתמש באפליקציה. לממביט יש גם פן היסטורי, מוסדי וחינוכי. כשאתה מפתח טכנולוגיה מעולה, וזה לאו דווקא מוכתב על ידי היוצר כמו פעם, כשהציגו בפנינו את הרדיו ואמרו לנו 'יש פה שלושה ערוצים ואתם תשמשו באחד מהשלושה'. היום יש כל כך הרבה דרכים לצרוך תוכן ולקבל מידע. המוח האנושי יכול לקלוט שלושה מסרים שונים בשעה אחת, ואתה מופצץ ב-18 אלף כאלה".

איזה טרנדים טכנולוגיים נראה בשנת 2017?
"אני חושב שהמציאות הרבודה נמצאת בשיאה. אם אי פעם היה זמן בו טכנולוגיה הגיעה לשיאה ובו זמנית לצרכנים הייתה כמיהה להשתמש בטכנולוגיה זה היה עם עליית הווב 1.0. מכוניות ללא נהג הן אולי מובנות מאליו אבל אני לא חושב שמישהו מבין כמה קרוב הרגע בו נראה אותן על הכביש. אני בהחלט חושב שנראה עוד הרבה מהאינטרנט של הדברים ובכלל הסקטור האוטונומי".

מה אתה ממליץ למי שמתחיל בתחום?
"ללכת בעקבות הלב. אני בן 50 ואני מרגיש שאני רק בהתחלה. יש אמרה ישנה שאומרת – 'התייחס לעבודה הישנה שלך כאל העבודה הבאה שלך'. תתנהגו כאילו שזאת רק ההתחלה. זה כמו דייט ראשון, ההרגשה הראשונית הזאת שלמישהו אכפת ממך ואוהב אותך, כך אני מרגיש לגביי הטכנולוגיה שאימצתי. אז למי שרק מתחיל בתעשייה הזאת הייתי ממליץ לעשות את מה שאתם אוהבים. אני עדיין מרגיש כך כלפי שאזאם אך רואה את עתידי עם ממביט".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן