Forbes Israel Logo

אתם נואמים גרועים? אל דאגה – כך התחילו גם סטיב ג'ובס וצ'רצ'יל

פחד ואי וודאות הקיפו את שרי הקבינט הבריטי בשעות הצהריים של ה-28 במאי, 1940. בלגיה נכנעה להיטלר באותו היום, ומדינות רבות אחרות נכבשו על ידי גרמניה הנאצית או היו על סף קריסה – כולל צרפת. מנהיגים ואזרחים בריטים רבים דחקו בראש הממשלה החדש דאז, ווינסטון צ'רצ'יל, לחתום על הסכם עם היטלר. צ'רצ'יל כינס את הממשלה ונתן את אחד הנאומים המרגשים ביותר של המאה ה-20. "אם סיפורו של האי הבריטי שלנו סופו להסתיים, תנו לו להיגמר רק כאשר כל אחד מאיתנו נחנק מדמו על אדמתו שלו" הוא אמר. בריטניה בחרה להילחם ולשנות את מהלך ההיסטוריה.

בעוד שרוב האנשים רואים בצ'רצ'יל כאחד מהנואמים המוכשרים ביותר בהיסטוריה, בוריס ג'ונסון, ראש עיריית לונדון ומחבר הספר " The Churchill Factor" מספר כי צ'רצ'יל לא היה תמיד הנואם שכולם זוכרים. "אנו חושבים עליו כאדם מחונן בעל כישורים על טבעיים, כאילו צצו מאיחוד של זאוס ופוליהימניה – המוזה של הרטוריקה עצמה. אך האמת היא שאין הדבר נכון במלואו" אומר ג'ונסון. למעשה, שנים רבות קודם לכן, כאשר צ'רצ'יל היה בן 29 הוא קם בכדי לנאום בבית הנבחרים כנציג נבחר חדש והוא קפא במקום למשך 3 דקות שלמות. הוא הצליח לומר כמה מילים בלבד וחזר למקומו בייאוש – הוא נשבע כי הסיטואציה הזו לא תחזור על עצמה שוב.

לא בא לו טבעי. ג'ובס | צילום: thinkstock

צ'רצ'יל ליטש את נאומיו במשך שנים, התאמן על דרך מסירת הנאום ופיתח אובססיה לגבי כל מילה בה בחר להשתמש – החליף מילים ארוכות בקצרות, ומילים פשוטות במשפיעות. הוא נאם מאות פעמים. כשהפך לראש הממשלה בגיל 65, צ'רצ'יל היה כבר נואם מיומן, אחד הדוברים הגדולים שידע העולם. "סוד ההצלחה של צ'רצ'יל הוא ההכנה הארוכה והעמוקה, הדבר לא הגיע באופן טבעי" אומר ג'ונסון.

הכנה ותרגול הם ההרגלים של הנואמים הגדולים ביותר בהיסטוריית הפוליטיקה והעסקים. לדוגמא, סטיב ג'ובס, אחד ממספרי הסיפורים הארגוניים המדהימים ביותר של זמננו, לא התחיל גם הוא את הקריירה שלו כדובר מחונן, בתחילת דרכו הוא היה לחוץ מאוד לפני שעלה לדבר בפני קהל. בסרטון אנו רואים את סטיב ג'ובס הצעיר מבועת לפני ראיון בטלוויזיה. הוא אפילו אומר לעוזר שלו, אשר יושב מחוץ לאזור הצילום, כי הוא חש חולה.

ההתפתחות של ג'ובס בתור נואם הייתה הדרגתית: ב-1984 הוא היה נוקשה, לאורך כל הנאום אחז בקתדרה, תוך שהוא מקריא את דבריו מנייר המונח מלפניו. כעשור לאחר מכן ג'ובס כבר היה נינוח יותר על הבמה, אך לא קרוב להפגין את הכריזמטיות שהציג לאחר עשור נוסף, כאשר הציג את האייפון ב-2007. השקת האייפון נחשבת על ידי רבים מתחום התקשורת כאחת מהמצגות העסקיות הטובות ביותר בכל הזמנים. סטיב ג'ובס נואם בפני קהל גדול באופן חסר מאמץ, זוהי תוצאה של עבודה מאומצתופיתוח המיומנות שלו במשך שעות רבות הפרוסות על גבי שנים רבות.

אז בפעם הבאה שאתם צופים בנואם שנראה מיומן באופן "טבעי", זכרו את וינסטון צ'רצ'יל וסטיב ג'ובס – אף אחד לא נולד כשהוא יודע איך לשאת נאום או מצגת עסקית. הדוברים "המחוננים" ביותר פיתחו את המיומנות שלהם במשך שנים של תרגול, בגלל שזוהי הדרך היחידה לגרום לדיבור מול קהל להיראות כפעולה טבעית כמו לקום בבוקר או לנהל שיחה עם חבר.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן