Forbes Israel Logo

באמת אחים? מחקר חדש קובע כי בין חברים קיימת קרבה גנטית כמו למשפחה רחוקה

האמירה שחברים הם משפחה שבוחרים, מתבררת כנכונה יותר ממה שחשבנו. מחקר חדש מצא שאנשים נוטים להתחבר עם כאלה שדומים להם – עד כדי כך שבין חברים קיים דמיון גנטי כמו בין בני דודים מדרגה רביעית.

הממצאים מתבססים על מחקר שנערך על כ-1.5 מיליון סמנים של ווריאציות גנטיות בקבוצה של קרוב ל-2,000 אנשים והשווה בין אלה שהזדהו כחברים לאלה שלא. המחקר מצא שחברים היו הכי קרובים אחד לשני בגנים הקשורים לחוש הריח, והכי פחות דומים בגנים שקשורים למערכת החיסון.

"לדמיון בגנים הקשורים לחוש הריח יש הסבר פשוט: אנשים שאוהבים ריחות דומים, נמשכים לסביבות דומות, בהן הם פוגשים אנשים עם נטייה דומה לשלהם", אומר אחד החוקרים, ג'יימס פוולר, פרופסור לגנטיקה רפואית ומדעי המדינה מאוניברסיטת קליפורניה בסן דייגו.


חברות. יותר ממה שחשבתם | צילום: shutterstock

פלוור אומר שלמעשה החברים הטובים שלנו הם משפחה רחוקה מכיוון שקרבה של בני דודים מדרגה רביעית מעידה שהיה לנו אב משותף בשלב כלשהו בהיסטוריה. חוקר נוסף, ניקולס כריסטקיס מאוניברסיטת ייל, אומר כי המנגנון בו אנשים בוחרים חברים עם מטען גנטי דומה, נותר לא ברור.

"יתכן שהוא כולל מן מערכת זיהוי קרובים שאנו מצוידים בה". זה לא בלתי סביר להניח שמערכת כזו קיימת. מבחינה אבולוציונית הדבר די הגיוני מכיוון ש"גורלנו נקבע לא רק בזכות הגנים שלנו, אלא גם בזכות הגנים של האנשים שסובבים אותנו".

אך המחקר מעלה גם שאלה בסיסית יותר – מדוע בכלל יש לנו חברים? כריסטקיס אומר שרכישת חברים היא מאוד נדירה בממלכת החיות. "כמה מינים נוספים של יונקים מפותחים כמו פילים ולוויתנים הם הדוגמאות היחידות שבהם יש מנגנון של התפתחות חברויות בין פרטים וזה נושא שמעניין אותנו", אומר כריסטקיס.

אז כנראה שהמשפחה שלנו קצת יותר גדולה ממה שהיה נדמה לנו עד כה, ואם בנט ולפיד מתכננים לנתק בקרוב את ברית האחים שלהם, נראה שזו עומדת להיות משימה קשה יותר ממה שנדמה להם.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן