Forbes Israel Logo

בהשראת נאום הפרדה של באלמר: חוקרים מציעים לנואמים לשוב ולהביע רגשות

נאום הפרידה של מנכ"ל מיקרוסופט היוצא סטיב באלמר, משך לא מעט תשומת לב. לא כל כך בגלל מה שנאמר אלא בשל הצורה שבא הוא דיבר. באלמר ויתר על הסגנון העגמומי המקובל לאירועים כאלה ובנאום חופשי ומשוחרר, סיפר לקהל הנלהב עד כמה הוא אוהב את מיקרוסופט ועל האמונה שלו בעתיד הוורוד שלה.

נאום הפרידה הוא לא יוצא דופן מבחינת באלמר. במהלך שנותיו כמנכ"ל הוא לא היסס להביע את מחויבותו העמוקה לחברה אליה הצטרף כעובד ה-30 ב-1980. תוכלו למצוא ברשת לא מעט סרטונים המתעדים אותו מתלהב ורוקד במהלך אירועים שונים של החברה. אך מה שהופך את ההופעות האלה לכל כך מושכות היא העובדה שהתנהגות כזו נחשבת כל כך נדירה אצל מנהיגים בני תקופתנו.

המנהיגים המודרניים מתנהלים בצורה כל כך מחושבת ומדודה עד כי הם הם נראים כהעתק האחד של השני. אין פלא שגם מועסקים המקשיבים לבוס שלהם וגם בוחרים המקשיבים למנהיג הפוליטי אינם רואים בדמויות אלה מקור להשראה ומתגעגעים לימים בהם למנהיגים היה אופי ייחודי משלהם והם לא פחדו להשתמש בשפה צבעונית וקליטה כדי להעביר את המסרים שלהם.

חוקרים מהמרכז ללימודי מנהיגות באוניברסיטת ארסמוס ברוטרדם, טוענים כי למנהיגים בהחלט כדאי לחזור לדפוסים הישנים. החוקרים מרלין ונוס, דן סטאם ודן ון קניפנברג אומרים שכאשר מנהיגים מעבירים מסרים אמוציונאליים שקשורים למוקד הפסיכולוגי של החזון, המטרה או המסר שהם רוצים להעביר, הם יכולים להשפיע באופן חיובי על המוטיבציה של המאזינים ולגרום להם לחלוק את גישתם בקלות. בהתאם לכך, הם מציעים שארגונים ישקיעו יותר באיתור ופיתוח היכולות הרגשיות של המנהיגים שלהם.

כמובן שהמושג "אינטליגנציה רגשית" כבר נכנס מזמן אל תכניות הפיתוח של חברות, אך המחקר החדש חשוב כי הוא מרמז על כך שחברות שעד כה היו מסויגות מהרעיון של הבעת רגשות על ידי המנהיגים, צריכות לבחון את גישתן מחדש.

באלמר. לא פחד לשמור על אופיו הייחודי | צילום: רויטרס

אחד מהאנשים שבוודאי ישמח לשמוע על המחקר הוא דאג סנדהיים, יועץ אסטרטגיה ומנהיגות שכתב מוקדם יותר השנה בבלוג של הרווארד ביזנס ריוויו: "רגשות חשובות לכל הדברים שעל מנהיג לעשות. ללא רגשות אמתיים, משימות כמו בניית אמון, חיזוק קשרים, יצירת חזון, ריכוז אנרגיה וקבלת החלטות קשות, הופכות לשטחיות". אתה צריך רגשות בחזית כדי לתעדף כראוי, ואתה צריך רגשות בסוף כדי להחדיר מוטיבציה והשראה."

סנדהיים מודע לכך שרגשנות יתר עשויה לפגוע כאשר מדובר בקבלת החלטות מהירה, או בניהול משא ומתן, אך הנקודה היא שיתר רגשנות עדיפה על חסך ברגשות.

בסופו של דבר הכל מגיע לצורה בה אנו מתקשרים- מעלה הנלמדת בקפידה אצל מנהיגים מודרניים. שילוב רגש אמתי הוא הכרחי לתקשורת מוצלחת. כאשר אדם אמיתי מביע רגש אמיתי, הוא מוצא את מלאכת התקשורת קלה מאוד. אין צורך בחיפוש אחר משפטים מעורפלים, אפשר לומר את הדברים כפי שהם. התוצאה היא, כפי שסנדהיים טוען, שהמאזינים מבינים בדיוק את כוונת הדובר. אין סיכוי שמישהו בקהל היה מבולבל מהמסר שבאלמר רצה להעביר.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן