Forbes Israel Logo

בוגרי הפקולטות למדעי הרוח הופכים למשאב נחשק בשוק הבידור

מרגע שנוצר סרט אמריקאי פופולארי ברמה בינלאומית, הדבר הבא שתרצו, אילו הייתם היוצרים שלו, הן גרסאות בשפות מקומיות שונות של כל מה שקשור אליו – מחולצות ממותגות ועד לטריילרים – ומהר! אם תצליחו להוציא משחק וידאו שיכה את העולם בסנוורים, מיד תמצאו את עצמכם מחפשים בנרות אנשים שיכולים לתרגם את שמות הכוחות השונים של ה"אורק" לשלל שפות, מתאי ועד לפורטוגזית.

מסתבר שלמצוא אנשים עם מיומנויות תרגום בסיסיות זה החלק הקל. (יש הרבה שווקים מקוונים, ובוטיקים לתרגומים, שמציעים עובדי קבלן בתחום כמעט בכל רמת מחיר שאפשר להעלות על הדעת). מה שמסובך יותר – וקריטי יותר – הוא להקים מערכת פיקוח שתוודא שהכל יוצא לפועל כמו שצריך.

כתוצאה מכך, ישנו כיום פיצוץ בדרישה לסוג מסוים ומסקרן מאוד של מומחים, שנקראים "מומחי לוקליזציה", "מנהלי לוקליזציה" או "מהנדסי לוקליזציה". המומחים האלו שמים לב לרגישויות תרבותיות. כך למשל, שבדיחה שבתרבות אחת אין בה שום דבר רע, לא תהפוך לפוגענית בתרבות אחרת. הם גם מתכננים רשימות ותבניות שנועדו לוודא שכל זירה מדינתית של המוצר שומרת על המסלול שלה, ומבצעת את עבודתה באופן היעיל ביותר.

דרושים: מומחי לוקליזציה שמתמחים ברגישויות חברתיות | צילום: Fotolia

כך למשל, נכון למועד כתיבת שורות אלו אתר המשרות האמריקאי Indeed.com מראה כי 1,750 משרות פתוחות כיום בשוק האמריקאי, בחיפוש אחר אנשים עם כישורי לוקליזציה. מרבית המשרות הן בחברות שצומחות במהירות גבוהה, עם נוכחות דיגיטלית גדולה, אשר ממשיכות לשכלל סוגים שונים של משחקי וידאו, תוכנות או מסות על מנהיגות מחשבתית, שאת כולם יש להתאים לטווח רחב של שווקים מחוץ לארצות הברית.

באופן מסקרן למדי, כ-60% מהמשרות הללו הן עבור שכר מינימלי של 75,000 דולר לשנה (כ-21.8 אלף שקל בחודש), כך לפי הערכות האתר. כמעט רבע מהמשרות הן עבור שכר מינימלי של 105,000 דולר בשנה (כ-30.6 אלף שקל בחודש).

מי מעסיק? המעסיקים בצמרת הטבלה שעולה באתר Indeed כוללת חברות כמו אמזון, נינטנדו, SurveyMonkey, Accenture ופוקס המאה ה-20. אליהן מצטרף מקבץ של חברות שמתמחות בתחום התרגום, כמו Lionbridge Technologies ו-LanguageLine Solutions.

איך הופכים למומחים ללוקליזציה? סריקה מהירה של הפרופילים הרלוונטיים בלינקדין מראה שסוג אחד של אנשים שעובדים בתחום התמחו במקור, במהלך לימודיהם בקולג', בלימודי שפה זרה ספציפית, כמו ספרדית או מנדרינית. סוג אחר של מומחי לוקליזציה התמחו בבלשנות או באנתרופולוגיה.

משרות בתחום הלוקליזציה בארה"ב, יוני 2017 | נתונים מתוך: Indeed.com

אין קולג'ים רבים בארצות הברית שמתייחסים אל לוקליזציה כדיסציפלינה שראויה לתכנית לימוד נפרדת משלה, אבל המגמה הזו מתחילה להשתנות כעת. בשנה שעברה הודיעה למשל המכללה למדעי הרוח באוניברסיטת בריגהם יאנג (BYU), יוטה ארצות הברית, על כוונתה לפתוח תת מסלול ללימודי לוקליזציה. עד כה 48 סטודנטים נרשמו.

"זהו תת המסלול שגדל אצלנו בקצב הגבוה ביותר", אומרים בכירים באוניברסיטה. הם גם מציינים שהקמפוס ב-BYU הוא רב לשוני באופן בלתי רגיל, לפחות חלקית מפני שרבים מהסטודנטים במוסד מגיעים לקמפוס לאחר שהשלימו משימה בת שנתיים מעבר לים, מטעם הכנסייה המורמונית.

BYU מציעה שיעורים פרונטאליים או מקוונים ביותר מ-80 שפות. על אף שמדובר רק בשבריר מתוך 7,099 השפות המוכרות כיום ברחבי העולם, מומחי לוקליזציה לא צריכים להיות בקיאים בכל השפות שבהן נוגע הפרויקט שלהם. הדיסציפלינה שעוסקת בלימוד האופן שבו תרבות אחרת מביעה רעיונות הופכת יותר ויותר לברת המרה לעבודת פיקוח כוללת, על עבודה שנעשית בשפה אחרת, מוכרת פחות.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.