Forbes Israel Logo

בטר פלייס לא לבד: מה הורג את המכוניות החשמליות?

ב-2008 חזה מנכ"ל בטר פלייס, שי אגסי, כי עד תום שנת 2010 תעלנה על הכביש כ-100 אלף מכוניות חשמליות. אלא שעד כה נחל המיזם כישלון ביחס לתחזיות המוקדמות, ומכר 457 מכוניות בלבד בישראל, וכ-200 בדנמרק, מה שהוביל לפיטוריו של המנכ"ל השבוע.

בטר פלייס לא לבד: על פי הפרסומים, מתכננת ניסאן קיצוץ בתקציב פיתוח המכונית החשמלית שלה "ליף", צעד שמטרתו להוריד את המחיר ולהגביר את המכירות, לאחר שהביקוש לא ענה על הציפיות: בעוד שהחברה בנתה על 20 אלף מכירות עד תום שנה זו, היא עומדת נכון לעכשיו על 3,543 מכוניות בלבד.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

הדבר נכון גם לגבי השברולט וולט. ישנם הטוענים כי מדובר בכישלון, אחרים סבורים כי מדובר בפלא טכנולוגי שמחזיק מעמד בצורה מצוינת ובניגוד לציפיות. אבל דבר אחד הוולט היא בטוח לא – להיט.

אין חולק על כך שהמכוניות חשמליות כבר לא יתפסו נתח שוק הקרוב לציפיות שהועלו לפני מספר שנים. יש לכך מגוון סיבות, בהן המחסור בתחנות הטענה, הסוללות, טווח הנסיעה המוגבל וגם המחיר, אשר התגלה כגבוה יותר מן ההבטחות. אולם הסיבה המרכזית למכירות המוגבלות של המכוניות החשמליות פשוטה למדי: הן מתחרות בטכנולוגיות פופולריות ושימושיות יותר עבור הצרכנים. זו הסיבה שבטויוטה ירדו לאחרונה מהתכנית לייצר רכב חשמלי חדש. אף אחד לא יכול להאשים את החברה בהיעדר שמירה על איכות הסביבה; המכירות של הפריוס ההיברידית תישארנה חזקות, כשהציפיות הן למכירה של 230 אלף מכוניות כאלו עד תום השנה. השוק פשוט אינו מפותח מספיק כדי להשקיע מיליארדים בייצור כלי רכב חשמליים כרגע.

שי אגסי, מנכ"ל בטר פלייס לשעבר. לא רק לחברה בראשה עמד יש בעיות | צילום: רויטרס

"זה פיתוח שנמצא בחיתוליו", הסביר השבוע האנליסט ג'סי טופרק בראיון לבלומברג. "לא נוכל לראות כמות גדולה של מכוניות חשמליות על הכביש, לפחות עד שמשפחות מהמעמד הבינוני יחליטו שמשתלם להן מבחינה כלכלית לקנות את אחת המכוניות הללו".

בימים שבהם מחיר הדלק עדיין סביר יחסית, ומכוניות דיזל או היברידיות מספקות קילומטראז' נסיעה גבוה יותר, הצרכן לא ימהר לעבור למכוניות החשמליות. זה לא שהרנו פלואנס, הליף של ניסן או הוולט של שברולט הן מכוניות רעות. הן פשוט לא טובות מספיק כדי להתחרות ולנצח, לפחות נכון לעכשיו.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.