Forbes Israel Logo

"אסור שהחיסונים יגיעו למדינות שמציעות את המחיר הכי גבוה"

בדברים שנשאו ביל ומלינדה גייטס בוועידת הפילנתרופיה של פורבס הביעו הזוג ביקורת חריפה על התנהלות ארה"ב מול הקורונה וקראו לחלוקה צודקת יותר של משאבי הסיוע

בעוד שמגפת הקורונה ממשיכה להשתולל בעולם, ביל ומלינדה גייטס עומדים בראש יוזמות שונות לטיפול ומניעה יעילים של המחלה. הזוג, שכבר שנים מעורב במאבק נגד מחלות זיהומיות כמו מחלת הפוליו, מביעים ביקורת על תגובתה של ארה"ב לנגיף הקורונה – מאמצי הבדיקה והמעקב אחר שרשראות ההדבקה של תושבי ארה"ב, תהליכים שמפגרים אחרי מדינות כמו גרמניה.

"בדרך כלל ארצות הברית ממלאת תפקיד בפתרון בעיות גלובאליות, ולכן במקום לסגת מארגון הבריאות העולמי, היינו מצפים שתהיה מעורבת בו ותשתף פעולה עם מדינות אחרות, ולא רק תנסה להטיל את האשמה. זה מצב מסובך", אמר ביל גייטס בוועידת הפילנתרופיה השנתית של פורבס, שנערכה השנה לראשונה באופן וירטואלי.

המבחן האמיתי

"מנהיגי אירופה מנסים למלא את החלל הזה", אמר מייסד מיקרוסופט ל-200 הפילנתרופים שהתאספו ברשת לשיחה עימו. "חוסר המעש של ארה"ב שוחק את סוג היחסים של הערצה וביטחון שהיו לאנשים כלפי המדינה", הוסיף גייטס. "הרציונאליות תופיע שוב באיזשהו שלב". הוא קיווה כי ארה"ב תעבוד עם מדינות אחרות ותפעל כמו שפעלה מול האבעבועות השחורות, מלריה, פוליו ו-HIV.

למרות שהנגיף יישאר כאיום עד שיושג חיסון ורוב העולם יחוסן, גייטס אומר שהוא אופטימי לגבי התוצאות הראשוניות משלוש חברות הפועלות לפיתוח חיסון נגד נגיף הקורונה (Moderna, AstraZeneca ו-Johnson & Johnson). אך המבחן האמיתי יהיה בייצור והפצה של המוצר בסופו של דבר, מכיוון שהעולם זקוק ליותר מ-10 מיליארד מנות כדי לחסן 80% מהאוכלוסייה (האומדן הנוכחי של האחוז הדרוש כדי להשיג חסינות עדר) עם חיסון של שתי מנות. איש החזון הטכנולוגי העריך כי מדובר במשימה שניתן לבצעה במשך שנתיים אם גם המועמדים של AstraZeneca וגם המועמדים של Johnson & Johnson יצליחו, אך פירושו של תהליך ייצור ממושך הוא שיש לתאם את אופן הפצת החיסון.

תומכים בארגון הבריאות העולמי

"אחת הסיבות לכך שאנחנו כל כך מעורבים בנושא היא שאתה לא רוצה שהחיסונים הראשונים יגיעו למדינות המציעות את המחיר הגבוה ביותר", הסבירה מלינדה גייטס. "ישנם 60 מיליון עובדי שירותי בריאות [ברחבי העולם]. מגיע להם לקבל את החיסון קודם, הם אלה שמתמודדים עם זה בקווי החזית, מנסים לשמור על כולנו. ואז צריך להתחיל להפיץ בצורה מושכלת משם, בהתבסס על המדינות והאוכלוסיות. כאן בארצות הברית אלו יהיה אנשים שחורים שבאמת צריכים לקבל את זה קודם והרבה ילידים אינדיאנים ואז אנשים קשישים".

בני הזוג, שהקרן שלהם התחייבה לתרום יותר מ-350 מיליון דולר למאבק בנגיף הקורונה, מתכננים להשתמש בשתי עמותות – הקרן העולמית למאבק באיידס, שחפת ומלריה, ו- Gavi, ברית החיסונים – כדי לעזור להפצה באופן שווה של טיפולים וחיסונים למדינות מתפתחות. הקרן שלהם התחייבה לתרום 1.6 מיליארד דולר נוספים בתחילת יוני כדי לסייע במשימה הרחבה יותר של Gavi בחמש השנים הבאות. הזוג גייטס גם חזר על תמיכתם בארגון הבריאות העולמי, איתו הם עבדו במשך שני עשורים. "הוא לא מושלם, הוא אפילו לא קרוב למושלם, אבל זה מה שהקים העולם לאחר מלחמת העולם השנייה כדי להתמודד עם דברים כמו מגיפה שכזו", אמרה מלינדה על ארגון הבריאות העולמי. הנשיא טראמפ הודיע ​​פרישה של ארה"ב מהארגון הבינלאומי ומתמיכתה בו.

אי-שוויון מגדרי

מלינדה גייטס חשפה שכאשר פרצה מגפת האבולה במזרח אפריקה ועשתה את דרכה ללאגוס, ניגריה – אחת הערים המאוכלסות ביותר בעולם – ארגון הבריאות העולמי המיר את משאבי הפוליו שלו כדי להילחם באיום החדש. מרפאות הפוליו הפכו למרפאות תגובת חירום שעשו מעקב ופעולות שמנעו את התפשטות הנגיף לארה"ב. "העולם היה בר מזל עם האבולה", אמרה מלינדה, שהזכירה לקהל כי מחלות כמו חצבת היו מדבקות יותר מווירוס הקורונה. "יש עוד מגפות מדממות בחוץ. אם אין לנו ארגון בריאות עולמי שמתפקד, אנחנו לא הולכים לראות תגובה מידית כזו".

מטה קרן ביל ומלינדה גייטס, סיאטל. צילום: Adbar
מטה קרן ביל ומלינדה גייטס, סיאטל. צילום: Adbar

הזוג גייטס רואים גל שני של הידבקויות בנגיף הקורונה וחושבים שמסכות הן ההגנה המרכזית. הזוג ביקורתי על חוסר הציות הכללי בארה"ב בכל הנוגע לעטיית מסכות. "מסכה היא לא כל כך יקרה, היא לא כל כך מכוערת", העיר ביל. "כל אדם צריך לעטות מסכה, ללא יוצא מהכלל", הפצירה מלינדה.

לעדכן את החשיבה

בני הזוג ציינו את ההשפעה הבלתי פרופורציונלית שהייתה לנגיף הקורונה על מיעוטים, ואת הפערים במערכת הבריאות אותה חשפה המגפה. מלינדה, שהשתתפה לאחרונה עם מקנזי בזוס בהשקת האתגר Equality Can't Wait, תחרות שתעניק 30 מיליון דולר לארגונים עם רעיונות שיעזרו להרחיב את השפעת הנשים בארה"ב עד 2030, הדגישה גם את אי-השוויון המגדרי שהחריפה המגפה. יותר נשים העובדות במשרות אירוח וקמעונאיות התרסקו כלכלית עקב צווי הסגירה, ואחוז נמוך יותר מהנשים מצטרפות לכוח העבודה עם פתיחת הכלכלה מחדש.

"אנו יודעים שנשים עסוקות בעבודות הבית עד פי 2.5 מגברים", כמו טיפול בקשישים או דאגה שהילדים ימשיכו ללמוד את לימודיהם הווירטואליים, אמרה מלינדה, שהעלתה כי ארה"ב היא המדינה המתועשת היחידה שאין לה מדיניות חופשת מחלה משפחתית. "איננו יכולים לפתוח מחדש את הכלכלה כפי שאנו רוצים, אלא אם כן אנו גם בעבודות כאלה. עלינו לעדכן את החשיבה שלנו…כיום, בין רוב המשפחות הנשואות עם ילד, 64% מהן [שני ההורים] יוצאים לעבוד. אז אם אנחנו נטפל במשפחה ונדאג לקפיטליזם ולכלכלה, אנחנו מוכרחים לטפל גם בנושא הזה".

הזוג, שהתחיל לפני עשר שנים את יוזמת Giving Pledge, עם וורן באפט, סיימו את שיחתם בבקשה מהנדבנים מ-27 מדינות שנכחו בה, לתת עכשיו. "זה הזמן שלנו. אנו כפילנתרופים ניזכר במה שאנחנו עושים בתקופה זו של המגפה", אמרה מלינדה. "יש כל כך הרבה מקומות שאתה יכול להשקיע בהם. בין אם זה חוסר ביטחון במזון בעיר שלך, בין אם זו עזרה בנושאי גזע, ובין אם זה בעזרה בנושא נגיף הקורונה באופן ספציפי, ראינו כל כך הרבה נדבנים מתגברים ועושים דברים יצירתיים בקהילות שלהם".

צילום תמונת השער: Kjetil Ree, ויקיפדיה

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן