Forbes Israel Logo

בין הבורסה למעבדה: האיש שמצא את האלגוריתם להתעשרות

ניר קלקשטיין (43) הוא היזם העיקרי ואחד משני בעלי המניות הגדולים בחברת האלגו־טרייד פיינל. הוא שירת ביחידת מודיעין מסווגת, למד בטכניון הנדסת חשמל, ועסק מאז סיום לימודיו ביזמות של חברות הייטק. ההתנסות הראשונה שלו היתה בהקמת חברת אקספנד נטוורקסס, שאותה נטש על רקע חילוקי דעות בין השותפים. ב־ 2001 הקים את פיינל, שהפכה לאחת ממכונות הכסף המשוכללות שפותחו בישראל. על פי ההערכות, הוא מחזיק ב־20% ממניות החברה ששוויה מיליארדי דולרים. פורבס מעריך את הונו האישי של קלקשטיין ב-4.8 מיליארד שקל.

פיינל עוסקת במסחר אוטומטי בניירות ערך: המערכת שמפעילה החברה מבוססת על תוכנה המסוגלת לזהות פערי ארביטרז' זעירים, ולהרוויח באמצעות פעולות בזק של קנייה ומכירה. מערכות אלה, כאשר הן מתוכנתות כהלכה, נחשבות למכונות כסף היכולות להכניס לבעליהן מאות מיליוני דולרים ללא מאמץ.

בישראל ובעולם פועלות אלפי חברות כאלה, לא כולן הפכו למכונות כסף. אבל פיינל היא ככל הנראה אחת המצליחות שבהן.

לפני שנתיים אמרו מקורבים לחברה, שקיבלו הצעת רכישה על פי שווי של 4 מיליארד דולר. גורמים בשוק ההון אמרו שלפחות בעבר היתה פיינל על המדף, אולם הבעלים לא קיבלו הצעת רכישה מפתה מספיק. בשוק ההון מעריכים שהחברה מפיקה רווחים בקצב של כ־ 350 מיליון דולר בשנה. החברה, שמרכזה בהרצליה, פועלת בבורסות בארצות הברית, לונדון ואסיה.

המשימה הבאה: אלגו־מדיקל

ב־2013 פרש קלקשטיין מפעילות בפיינל ועבר לתחום הביוטכנולוגיה. הוא הקים את חברת מדיאל, העוסקת בניתוח אלגוריתמי של ממצאים רפואיים. בין המשקיעים בחברה הקטנה הפועלת מבית בכפר מל"ל נמנית קרן הורייזונס בבעלות המיליארדר ליקא שינג מהונג קונג, שהשקיעה במיזם 20 מיליון דולר, על פי שווי חברה של 70 מיליון דולר. ההשקעה נועדה בעיקר לפיתוח הקשרים הבינלאומיים של הסטארט־אפ הקטן.

ניר קלקשטיין. הון של 4.8 מיליארד שקל | צילום: עמית שעל

צוות החברה מונה כ־15 איש בראשות המנכ"ל אורי גבע. החברה מעסיקה אנשי תוכנה מנוסים, רופאים וחוקרים בתחום הביוטכנולוגיה. האתגר בתחום החדש, המכונה "אלגו־מדיקל", דומה לזה שבתחום הקודם שבו עסק קלקשטיין, האלגו־טרייד: פיתוח אלגוריתם המבוסס על כמות אדירה של נתונים, שמטרתו לספק תשובה פשוטה ומדוייקת, אך במקום פעולת המסחר שעליה הורה האלגוריתם של פיינל, יורה האלגוריתם הרפואי על הפעולות הנדרשות לריפוי החולה או מניעת התפתחות המחלה עוד בטרם התפרצותה. הפיתוח מתמקד בזיהוי אלגוריתמי של סרטן המעי הגס, סרטן הלבלב, סרטן השד וסרטן הכבד. המערכת מבוססת על ההנחה שניתוח נתונים רבים על החולה יכול להוביל לאבחון מוקדם של התפתחות המחלה.

המוצר הראשון שפיתחה החברה מכונה ,MeScore CRC ומיועד לזיהוי אישי של אנשים בעלי סיכוי גבוה ללקות בסרטן המעי הגס באמצעות בדיקת דם. הנתונים הנדרשים לצורך הזיהוי נאספים באמצעות בדיקות רפואיות רגילות.

הפיתוח המיוחד של קלקשטיין הוא בתוכנה המעבדת את הנתונים ומספקת את התוצאה. הלקוחות הפוטנציאליים של מדיאל מגוונים: מלבד רופאים וחולים, עשויה המערכת לשרת ארגוני בריאות הנערכים למנוע תחלואה, וחברות ביטוח היכולות לאמוד באמצעותה את הסיכון של כל אחד ממבוטחיה ללקות במחלות שאותן בודקת התוכנה. בדיקות של המערכת לזיהוי סיכון לסרטן המעי הגס נערכו בשיתוף קופת חולים מכבי על נתונים שנאספו מ־ 466,107 אנשים. נתונים נוספים נאספו מבדיקות של כ־ 160 אלף אנשים בישראל ובארצות הברית. עם זאת, המערכת טרם קיבלה את אישורו של מינהל המזון והתרופות האמריקאי והפריצה המסחרית אינה נראית קרובה.

הכתבה המלאה מופיעה בגיליון אוגוסט של פורבס ישראל

לרכישת הגיליון חייגו 077-4304645 או לחצו

לרכישת מנוי למגזין פורבס ישראל

לכל העדכונים, הכתבות והדירוגים: עשו לנו לייק בפייסבוק

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.