Forbes Israel Logo

בכירים ישראלים על מעקב ה-NSA: "תקרית דיפלומטית לא צפויה כאן"

בלשכת ראש הממשלה בחרו בסוף השבוע שלא להגיב לפרסום על המעקב האמריקני אחר הדואר האלקטרוני של הבכירים הישראלים. עם זאת, גורמים מדיניים בירושלים אומרים ל"דה פוסט" שלא כתגובה רשמית כי "בכוונתנו לפנות לאמריקנים ולבקש מהם הבהרות בנושא, אבל תקרית דיפלומטית לא צפויה כאן בלשון המעטה. מדובר בסערה בכוס מים משום שאנחנו מודעים היטב לעובדה שכולם מרגלים אחרי כולם וארה"ב אינה יוצאת דופן בנושא הזה כמו שהם בעצמם מודים בכך ולא מנסים להתנצל".

אותם גורמים הוסיפו כי "אם להתייחס לפרסום הספציפי הרי שכתובות הדוא"ל המדוברות בלאו הכי אינן כאלה שעובר אליהן או דרכן חומר מסווג מכל סוג שהוא. בניגוד למדינות אחרות, נהלי אבטחת המידע אצלנו הם מחמירים ביותר. בכל הנוגע לראש הממשלה ושר הביטחון הנוכחיים, הקפדתם על כך היא מן הידועות. ראש הממשלה למשל ממעט, אם בכלל, לעשות שימוש באמצעים אלקטרוניים או טלפוניים, מסווגים ככל שיהיו, ומקפיד לקיים את הדיונים המסווגים ביותר בפגישות בלתי אמצעיות בלבד ורחוק מאד מכל אמצעי שניתן אפילו להעלות על הדעת שאפשר להאזין לו".

התקרית הנוכחית לא תוסיף עוד מתח ליחסים הקרירים. צילום: רויטרס

עוד מודים בירושלים בחצי פה שארה"ב כנראה לא עושה משהו שישראל וכל מדינה אחרת בעולם לא עושה גם היא. הגורמים הבכירים בישראל נזהרים מאד מלקשור את הפרסום לעובדת כליאתו הממושכת של המרגל הישראלי יונתן פולארד בארה"ב. "יהיו אצלנו פוליטיקאים שינסו לעשות את ההקשר הזה אבל גם להם מן הסתם ברור שזה לא יסייע למטרה לשחררו. אין דין הפעלת ריגול אנושי בין ידידים כריגול אלקטרוני, חמור ככל שיהיה".

היחיד שהסכים להגיב ישירות לפרסום הוא ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, שהפרסום מתייחס לתקופת כהונתו. אולמרט לא החמיץ הזדמנות לעקוץ גם על הרקע הזה את הממשלה המכהנת: "בתקופה המדוברת היו היחסים בין ישראל לארה"ב מצויינים ושיתוף הפעולה המודיעיני היה מקיף והדוק" אמר אולמרט לערוץ 10 והוסיף: "הסיכוי שמהמעקב המדובר נגרם נזק ביטחוני כלשהו, הוא אפסי".

לכתבה בדה פוסט 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.