Forbes Israel Logo

בפעם הרביעית: פרסי בלווטניק היוקרתיים יחולקו למדענים צעירים בישראל

100 אלף דולר יחולקו לכל אחד מהחוקרים בתחומי מדעי החיים, כימיה פיזיקה והנדסה. לן בלווטניק: "השנה החולפת הוכיחה את חשיבותו של מדע פורץ דרך"

קרן משפחת בלווטניק, האקדמיה למדעים של ניו יורק והאקדמיה הלאומית הישראלית למדעים הכריזו על הזוכים בפרסי בלווטניק למדענים צעירים בישראל לשנת 2021. שלושה חוקרים צעירים מאוניברסיטאות בישראל יזכו כל אחד במענק בסך 100 אלף דולר על מחקרים פורצי דרך.

השלושה, ד"ר עידו קמינר מהטכניון, פרופ' רפאל קליין ממכון ויצמן ופרופ' יוסי יובל מאוניברסיטת תל אביב, קיבלו את הפרס, בין היתר, בשל הישגיהם יוצאי הדופן והן בשל ההבטחה הגלומה בהם לתגליות מדעיות בעתיד.

פרסי בלווטניק מעלים על נס מדענים ומהנדסים צעירים ומבטיחים בשלב מוקדם בקריירה המקצועית שלהם. הפרסים מוענקים לחוקרים עד גיל 42 בזכות מחקריהם פורצי הדרך בשלושה תחומים – מדעי החיים, כימיה, פיזיקה והנדסה.

מתכונות קוונטיות ועד קבלת החלטות של בעלי חיים

ד"ר עידו קמינר (35), חבר סגל בפקולטה להנדסת חשמל בטכניון גילה תכונות קוונטיות נסתרות שלא זוהו בעבר בפיזיקה הקלאסית. גילוי זה הוביל אותו לפתח גלאים חדשניים לחלקיקים בעלי אנרגיה גבוהה למאיצי חלקיקים כמו אלה הפועלים ב-CERN (המרכז הגדול בעולם לחקר חלקיקים יסודיים בפיזיקה).

פרופ' רפאל קליין (38), פרופ' חבר וראש המרכז לעיצוב מולקולרי ממכון ויצמן למדע עוסק בכימיה אורגנית, ויצר ננו-חלקיקים מגנטיים בעלי צורת קובייה אשר מסוגלים להרכיב את עצמם לכדי חומרים מורכבים בעלי סליל כפול בנוכחות של שדה מגנטי. לחומרים ננו-דינמיים אלה ואחרים יש שימושים פוטנציאליים בתחומים מגוונים, כגון טיהור מים, אחסון אנרגיה ועוד.

רפאל קליין. צילום: פרסי בלווטניק למדענים צעירים
רפאל קליין. צילום: פרסי בלווטניק למדענים צעירים

פרופ' יוסי יובל (41), פרופ' מן המניין בביה"ס לזואולוגיה בפקולטה למדעי החיים וראש ביה"ס למדעי המוח באוניברסיטת תל אביב, חוקר עטלפים על מנת ללמוד כיצד בעלי חיים מקבלים החלטות בסביבתם הטבעית. הוא מומחה מוביל במחקר על שימושם של עטלפים באיכון הד (סונר) כדי להתמצא ולנווט ברחבי העולם כמודל לאופן שבו המוח משלב מידע חושי להנחיית ההתנהגות. הוא פיתח מכשיר GPS ממוזער חדשני וסנסורים אחרים העוקבים אחר התנהגותם של עטלפים הנעים בחופשיות בטבע.

יוסי יובל. צילום: פרסי בלווטניק למדענים צעירים
יוסי יובל. צילום: פרסי בלווטניק למדענים צעירים
קבוצה מובחרת

פרסי בלווטניק למדענים צעירים בישראל מוענקים לצד הפרסים הבין-לאומיים אשר מוכרזים מדי שנה בארצות הברית ובבריטניה. הפרסים לשנת 2021 בישראל יוענקו בטקס חגיגי שיתקיים בירושלים, ככל שמגבלות הקורונה תאפשרנה, ב-1 באוגוסט 2021.

הזוכים יצטרפו לקבוצה מובחרת של צעירים וצעירות ישראלים אשר זכו בפרסי בלווטניק בישראל משנת 2017, וכן לקהילת המדענים הבין-לאומית של בלווטניק, הצפויה למנות עד סוף השנה 350 מדענים ומהנדסים מרחבי העולם. כמו כן יזכו זוכי הפרס להשתתף מדי קיץ בסימפוזיון המדע השנתי של בלווטניק באקדמיה למדעים של ניו יורק, שבו מתכנסים זוכי הפרס בעבר ובהווה כדי לחלוק רעיונות חדשים וליצור שיתופי פעולה חוצי-תחומים.

לן בלווטניק. צילום: Access Industries
לן בלווטניק. צילום: Access Industries

"השנה החולפת הוכיחה את חשיבותו של מדע פורץ דרך", ציין לן בלווטניק מייסד ויו"ר Access Industries וראש קרן משפחת בלווטניק. "זוהי חובתנו לעודד מדענים צעירים להרחיב את תחומי המחקר שלהם ולפרוץ את גבולות הגילוי המדעי. הישגיהם של שלושת הצעירים הישראלים יוצאי הדופן הללו הם עדות ליכולותיהם, להתמדתם ולדמיון שלהם – מאפיינים של חוקרים ישראלים צעירים רבים שימשיכו לתרום תרומות נכבדות למדע לדורות הבאים".

פרופ' נילי כהן, נשיאת האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים, ציינה: "בעיצומה של שנה מאתגרת אנו גאים עד מאוד בכך שהמדענים הצעירים שלנו מתקדמים לעבר שיאים חדשים ומקדמים חדשנות מדעית ופריצות דרך. קרן משפחת בלווטניק והאקדמיה למדעים של ניו יורק, ועימן כמובן אנו, שמחים לכבד את המדענים הישראלים יוצאי הדופן הללו בפרס היוקרתי הזה".

בתמונה הראשית: עידו קמינר. צילום פרסי בלווטניק למדענים צעירים

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.