Forbes Israel Logo

בלוקצ’יין כמטבע לאומי? סינגפור היא המדינה הראשונה בעולם בדרך לשם

רבים רואים בסינגפור אחת המדינות הידידותיות בעולם כלפי טכנולוגיית המטבעות הקריפטוגרפיים, בעיקר בזכות היציבות הפוליטית, התשתית האמינה והסביבה הנוחה לעסקים שמאפיינות אותה.

הבנק המרכזי של סינגפור התנסה כבר בטכנולוגיית בלוקצ'יין, ולאחרונה הכריז על פרויקט Ubin – פרויקט משותף שלו עם קונסורציום של בנקים וחברות טכנולוגיה שנועד לחקור את האפשרות לעשות שימוש בבלוקצ'יין לצורך ביצוע תשלומים וניכוי ופירעון של ביטחונות.

האם הכסף הסינגפורי יהפוך לוירטואלי? | צילום: Shutterstock

בסופו של דבר, המטרה היא להעביר את הדולר הסינגפורי לבלוקצ'יין. יוזמה זו תרמה משמעותית לחיזוק תדמיתה של סינגפור כחממה פיננסית מובילה וכגורם חדשני וחלוצי בטכנולוגיות פורצות דרך. יתר על כן, הדבר גם מחזק, הן עבור המקומיים והן עבור גורמים זרים, את התחושה שמדובר במדינה שמחויבת לטכנולוגיה הזו, מה שהופך את סינגפור למקום מפתה אפילו יותר ליסוד ולפיתוח פרויקטים מסוג זה.

להלחם בהלבנת הון

אין ספק שהממשלה המקומית מושפעת מהפוטנציאל של הבלוקצ'יין ומבינה את החשיבות שבעידוד יוזמות במגזר הזה. לאחר שאמרנו את זה, הרגולטור הסינגפורי עודנו זהיר בצעדיו, ובהשלכות האפשריות שלהם.

ככלי להגנה על האינטרס הציבורי, כל המתווכים של המטבעות הווירטואליים בסינגפור, כמו מפעילי עסקים להמרת מטבע, נדרשים להיענות לדרישות שנוגעות למלחמה בהלבנת הון ומימון טרור. כמו כן, לאור הפופולאריות של הנפקות מטבע וירטואליות (ICO's), הבנק המרכזי הוציא מדריך מפורט של היישומים המותרים של דיני ניירות ערך, הנוגעים להצעות או להנפקות של מטבעות דיגיטליים בסינגפור.

אלו המכהנים כיום בראש המוסדות הפיננסיים הגדולים במדינה משקיעים גם הם זמן ומשאבים ביוזמות בלוקצ'יין, על מנת לשמור על עצמם רלוונטיים בתחום המשתנה במהירות. בנקים מקומיים, כמו למשל DBS, UOB ו-OCBC למשל, לקחו חלק באירוע הצגת התכלית של פרויקט Ubin, בו נעשה שימוש בטכנולוגיית הבלוקצ'יין שפותחה על ידי R3 – פלטפורמה חשבונאית מבוזרת ששולבה יחד עם שירותי הענן של מייקרוסופט.

גם האוניברסיטאות במשחק

כשהן מכירות באופק שיש לטכנולוגיה הזו, האוניברסיטאות המקומיות התחילו להציע גם הן קורסי בלוקצ'יין, על מנת להעניק לסטודנטים ולאנשים שמתלהבים מהתחום את הידע הדרוש לגביו, כך שיוכלו להרחיב את העניין שלהם בו אפילו יותר. אוניברסיטת סינגפור לניהול (SMU) ואוניברסיטת סינגפור למדעי החברה (SUSS) הן שתיים מהמוסדות שמציעים קורסי בלוקצ'יין מקוצרים, המדגישים במיוחד את היישומים והאפשרויות של בלוקצ'יין בהקשר הנוכחי. מעבר לכך, בוגרי האוניברסיטה הלאומית של סינגפור (NUS) הקימו כבר פרויקטי איכות כמו Kyber Network ו-Zilliqa. שניהם נהנו מאוד מתמיכת האקו-סיסטם, שהעניקה להם גישה ליועצים מומחים.

בית הספר למחשבים באוניברסיטה הלאומית של סינגפור | צילום: Jiangxiang

למרות שהאוניברסיטאות כבר השיקו את קורסי הבלוקצ'יין שלהן, עדיין ישנו פער גדול בין הביקוש לעובדים מיומנים בתחום לבין ההיצע: כמו רוב תחומי הכלכלה האחרים, הביקוש עבור מפתחי בלוקצ'יין גדול משמעותית מההיצע. אם סינגפור לא תייצר בזמן מספיק כישרונות רלוונטיים, שישיבו על צרכי כוח האדם, היא מסתכנת בכך שתאבד את הסטאטוס שלה כחממת הבלוקצ'יין העולמית לטובת יריבות אחרות באזור.

בנוסף, מספר הולך וגדל של חברות מתחילות להבין שמטבעות קריפטוגרפיים הם סוג של אמצעי תשלום, והתחילו לקבל אותם מצרכנים. חברות מבוססות, כמו Aptoide, אחת מחנויות האפליקציות הגדולות בעולם, מתניעות פעילויות בסינגפור שמטרתן לגייס הון חדש באמצעות הנפקות מטבע דיגיטליות, במטרה לממן את היוזמות העסקיות החדשות שלהן. לאור הביקוש שיש גם לשירותים משפטיים הרלוונטיים לשם הקמת חברה במדינה, משרדי עורכי דין כמו Dentons Rodyk ו-Wong Partnership יצרו גם הם מחלקות ייעודיות שמטרתן לספק את הייעוץ והשירותים המשפטיים הדרושים לשם ביצוע הנפקת ICO.

לחנך את ההמונים

למרות המצב הנוח יחסית בסינגפור, יש עדיין גם חסרונות באקו-סיסטם שדורשים מענה. מוקדם יותר החודש, הכריז הפרויקט הסינגפורי Quoine על חיווט התשלומים הדיגיטליים של לקוחותיו ישירות למשרדי החברה ביפן, לאחר שחשבון הבנק המקומי שלה חוסל. Quoine היא לא החברה היחידה, כשגם 10 חברות אחרות הושפעו לאחרונה מסגירת חשבונות הבנק שלהן. ללא חשבונות בנק, חברות בלוקצ'יין אינן מסוגלות לשלם את הוצאות התקורה שלהן, וכך הפעילות היומיומית שלהן נפגעת חמורות.

בעלי עניין נוספים בענף הקריפטוגרפי מובילים לאחרונה הקמה של קבוצות אינטרס ציבוריות ברשתות החברתיות שיעסקו בתחום הבלוקצ'יין בסינגפור. היוזמות הללו נועדו  לחנך את הציבור, ללמד אותו לגבי יתרונות השימוש בטכנולוגיית הבלוקצ'יין במגזרים שונים ולעזור לגורמים טריים בענף להבדיל בין פרויקטים אותנטיים לבין הונאות ותרמיות.

הפוטנציאל אדיר. המטבעות הוירטואלים | צילום: Shutterstock

הערעור שמייצרת הטכנולוגיה הזו בשווקים הוא בקנה מידה חסר תקדים, והיא מסוגלת לייצר הזדמנויות ענק, לצד סיכונים גדולים, עבור השחקנים השונים בתעשייה ולקוחותיהם. כשעדיין אין סימנים לכך שהצמיחה במגזר דועכת, סינגפור נותרת מרכז פעולה אטרקטיבי לפרויקטים גלובאליים בבלוקצ'יין. ככל שיותר ארגונים ופרטים זוכים ביותר גישה לטכנולוגיה הזו, אנו צפויים לראות גם יותר מקרים של שימוש יישומי בה, בעלי השפעות משמעותיות על החברה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.