Forbes Israel Logo

בנק ישראל הוריד את הריבית במשק בחודש אוגוסט ל-0.5%

הוועדה המוניטרית של בנק ישראל החליטה להוריד את הריבית לחודש אוגוסט ברבע אחוז לרמה של 0.5%. ההחלטה הגיעה כשברקע עדיין מתנהל מבצע צוק איתן אשר השלכותיו על המשק הישראלי עוד אינן ברורות. במקביל, הודיע הבנק על צמצום המרווח סביב ריבית בנק ישראל (הפרוזדור) בחלון האשראי ובחלון הפיקדונות לבנקים המסחריים מ-0.5% ל-0.25% – צעד שמעודד את הבנקים להותיר עודפי כספים ברשותם, ולתת אותם כאשראי לציבור במקום להפקידם בבנק ישראל על מנת להנות ריבית.

בבית ההשקעות פסגות מעריכים כי הפגיעה בפעילות המשק מוערכת בכ-2.6 מיליארד ש"ח, דבר שיבוא לידי ביטוי בקצב הצמיחה. יחד עם זאת, נראה כי מצבע צוק איתן לא היווה פרמטר משמעותי עבור בנק ישראל בהחלטתו. לעומת זאת, הביקורת הציבורית, ובתוכה הקריאה החד משמעית מצד התעשיינים לבנק ישראל לנקוט מצעים על מנת לבלום את התחזקות השקל, שיחקה תפקיד בהחלטת הבנק. 

"ההחלטה להפחית את הריבית לחודש אוגוסט ב-0.25 נקודות אחוז לרמה של 0.5%, עקבית עם מדיניות מוניטרית שנועדה להחזיר את האינפלציה אל תוך יעד יציבות המחירים של 1% עד 3% ב-12 החודשים הקרובים, ולתמוך בצמיחה תוך שמירה על היציבות הפיננסית", נכתב בהחלטת הבנק. "תוואי הריבית בהמשך תלוי בהתפתחויות בסביבת האינפלציה, בצמיחה בישראל ובכלכלה העולמית, במדיניות המוניטרית של הבנקים המרכזיים העיקריים ובהתפתחות שער החליפין".

בבנק מנמקים את ההחלטה בין השאר בחוזקו של השקל והפגיעה ביצואנים: " שקל התחזק החודש ב-0.8% במונחי השער הנומינאלי האפקטיבי, ומתחילת השנה נרשם ייסוף של 2%. שער החליפין הריאלי נמצא ברמה המקשה על צמיחת הענפים הסחירים – ענפי היצוא ותחליפי היבוא, בייחוד לנוכח הקיפאון בסחר העולמי."

בנוסף מציינים בבנק כי החודש נרשמה ירידה בסביבת האינפלציה. "האינפלציה בשנים עשר החודשים האחרונים ירדה, כצפוי, לרמה של 0.5%, מתחת לגבול התחתון של היעד, ובניכוי סעיף הדיור ירד המדד בתקופה זו ב-0.2%. מאז פרסום מדד אפריל חלה ירידה בציפיות לאינפלציה לכל הטווחים, והציפיות לטווח הקצר התקרבו אל הגבול התחתון של היעד".

פלוג. הורדת ריבית ראשונה לאחר ארבעה חודשים | צילום: מרק ישראל סלם

עוד מציינים בבנק כי האינדיקטורים שנוספו החודש אודות הפעילות הריאלית מצביעים על המשך צמיחה מתונה, בדומה לרבעונים האחרונים. עם זאת, הם מתייחסים לתקופה שלפני ההחרפה במצב הביטחוני, שאת השפעתה הממתנת לא ניתן עדיין לאמוד. "נמשכת חולשת יצוא הסחורות על רקע הקיפאון בסחר העולמי והייסוף המצטבר, תוך התמתנות ביצוא הטכנולוגיה העילית. גם בצריכה הפרטית מסתמנת חולשה בחודשים האחרונים. נתוני סקר כוח אדם מצביעים על יציבות, ובמספר משרות השכיר נבלם הגידול".

בהחלטת ההבנק יש גם התייחסות אל שוק הדיור: "מחירי הדירות המשיכו לעלות באפריל-מאי, ונמשך הקצב הגבוה של נטילת משכנתאות חדשות, תוך המשך ירידה במדדי הסיכון של משכנתאות אלו, בעקבות צעדי המפקח על הבנקים. מספר העסקאות בדיור ירד בחדות".

"בנק ישראל ימשיך לעקוב אחר ההתפתחויות במשקים הישראלי והעולמי ובשווקים הפיננסיים, ובפרט נוכח אי הודאות הנמשכת, הן במשק העולמי והן לגבי הפעילות בישראל", נכתב בסיכום ההודעה.

בבית ההשקעות אקסלנס מעריכים כי "הורדת הריבית תוזיל את המשכנתאות במסלול ריבית הפריים בעשרות שקלים בחודש. הצעד יקל על בעלי המשכנתא ובמיוחד על תושבי הדרום, מגויסי צו 8 ועצמאיים מכל הארץ, שהכנסותיהם נפגעת אנושות מהמצב הביטחוני". 

"גם בריביות הקבועות, שאינן צמודות למדד, אנחנו נמצאים היום בריבית הממוצעת הנמוכה ביותר אי פעם – 2.78% והורדת הריבית הנוכחית צפויה גם לדחוף את הריביות במסלול זה כלפי מטה. עוד לפני הודעת הריבית היום, הריבית הממוצעת על המשכנתאות ירדה בחודשים האחרונים, לאור עלויות הגיוס הנמוכות, וכיום עומדת הריבית הממוצעת במשכנתאות צמודות המדד על 2.18%, כאשר השפל ההיסטורי נרשם לפני שנה בדיוק ועמד על 2.07%. הורדת הריבית הנוכחית תדחוף את הריבית כלפי מטה בחודשים הקרובים ויתכן שנראה שהשפל ההיסטורי יישבר פעם נוספת".

ב-FXCM ישראל אמרו בתגובה להודת הבנק כי "הורדת הריבית תוריד מעט את האטרקטיביות של השקל בקרב הספקולנטים, והדבר עשוי למתן מעט את המגמה הנוכחית. ואולם, גם לאחר הורדת הריבית פער התשואה הוא לטובת השקל ויתר התנאים המקומיים והעולמיים תומכים בהמשך התיסוף בשקל. הורדת הריבית לא צפויה לשנות את התמונה, וזאת אלא אם כן בנק ישראל מתכוון להמשיך בהורדות הריבית עד לרמה אפסית, כפי שעשו בארצות הברית ובאירופה".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.