Forbes Israel Logo

בעקבות ירי חמאס לישראל: צה"ל חידש את התקיפות ברצועה

סופה של הפסקת האש: הקבינט המדיני הבטחוני אישר אמש (שבת) בחצות את הארכתה של הפוגת האש ההומניטרית ברצועת עזה, שנכנסה אתמול בבוקר ב-8:00 לתוקף, עד הלילה בחצות. עם זאת, הפסקת האש הזמנית הסתיימה הבוקר מוקדם מהצפוי בשל ירי מסיבי של ארגוני הטרור מהרצועה, שהחל כבר מאמש ונמשך גם היום.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון משה יעלון הנחו את צה״ל לחזור ולפעול במלוא העוצמה. "חמאס הוא האחראי לכל פגיעה שתהיה בתושבים כתוצאה מהפרת ההפוגה" אמר יעלון הבוקר.

לאחר ההנחייה, צה"ל הודיע הבוקר על חידוש התקיפות. "לאור הירי החוזר ונשנה מצד חמאס בחלון ההומניטארי, שסוכם עבור רווחת האוכלוסייה האזרחית בעזה, תחודש מעתה הפעילות ההתקפית מן האוויר, מן הים ומן היבשה בעוצמה ומתוך חופש פעולה מלא". בצה"ל קראו לאוכלוסיה הפלסטינית לא להתקרב לאזורי הלחימה.

לבקשת האו"ם אישר אמש הקבינט המדיני-ביטחוני את הארכת ההפוגה ההומניטרית. גורמים מדיניים הדגישו אחרי ישיבת הקבינט סמוך לחצות במוצאי שבת: "צה"ל יפעל מול כל הפרה של ההפוגה ובמהלכה תימשך פעולתו לניטרול מנהרות הטרור".

ההחלטה של הקבינט להיענות לבקשת האו"ם מאמש התקבלה אחרי ויכוח עז כשהשרים אביגדור ליברמן ונפתלי בנט הבהירו כי הם מתנגדים נחרצות להארכת ההפוגה ההומניטרית, וביתר שאת כשחמאס הודיע חד צדדית לאחר השעה 20:00 כי הוא אינו מקבל את הארכת ההפוגה הראשונית עד חצות, לה הסכימה ישראל מוקדם יותר, וירה מטחי רקטות לעבר אשקלון, אשדוד והשפלה ואזור באר שבע – תוך כדי ישיבת הקבינט.

בהחלטה הלא שגרתית – ואף שהיה ברור לכל כי חמאס הפר אמש את ההפוגה – אפשר ראש הממשלה עוד יממה של נקודות זכות עבור הבלגת ישראל בקהילה הבינלאומית נוכח המראות הקשים בעזה. ועם זאת, לאחר עוד מטחים הבוקר לעבר יישובי המרכז והדרום, שבאחד מהם נחתה רקטה גם בשטח פתוח באיזור פתח תקווה, נגמרה סופית ההפוגה.

במהלך ההפוגה בשבת נוטרלו עוד ארבע מנהרות, יותר מהממוצע בימים האחרונים – דבר המעיד על הפעולה המקצועית והמהירה שצה"ל נוקט בשטח.

שבת שקטה | צילום: רויטרס

בדרך להרחבת המבצע?

שליח האו"ם למזרח התיכון, רוברט סרי, העביר את הבקשה להפוגה הומניטרית לישראל אמש ומלשכתו נמסר: "הפוגה בת 12 השעות עליה סוכם ביום שישי, נחוצה מאד לתושבי רצועת עזה. אנו קוראים, ביחד עם גורמים בינלאומיים נוספים, להארכתה ביממה כדי לאפשר למאמצים ההומניטריים החיוניים להימשך. הדבר יעניק אפשרות לתושבי עזה לקבור את מתיהם, לעבור למקומות בטוחים יותר, לקבל סחורות חיוניות ולקיים תיקון של תשתיות חיוניות".

מלשכתו של סרי נמסר עוד: "אנו קוראים לכל הצדדים להיענות בחיוב לבקשה בזמן שנותר בתקווה שתוך כדי ההפוגה יבשילו גם המאמצים הדיפלומטיים המתמשכים כדי להביא להפסקת אש יציבה לטובת אזרחי ישראל ותושבי עזה תוך כדי טיפול בגורמים הבסיסיים לחוסר היציבות ברצועת עזה".

אבל אם לא יניחו שרי החוץ של ארה"ב ואירופה עוד במהלך היממה הקרובה יוזמה להפסקת אש קבועה שתכלול בתוכה לא רק את חופש הפעולה של ישראל נגד המנהרות, אלא גם הצעה למתווה ארוך טווח לפירוק רצועת עזה מנשק וטרור, הסבירות כי אחרי ההבלגה יוצאת הדופן שהפגינו נתניהו ורוב שרי הקבינט אמש, החלטה על הרחבת המבצע תתקבל עוד היום.

גורמים מדיניים הדגישו אחרי הישיבה אמש: "הקבינט יתכנס היום (ראשון) שוב כדי לדון בהמשך המבצע עד שיושב השקט לתקופה ממושכת לתושבי ישראל". מליאת הממשלה, שהתכנסה ביום חמישי לישיבה שלא מן המניין, לא תתכנס היום לישיבתה השבועית הקבועה וראש הממשלה ימשיך בהתייעצויות הביטחוניות והמדיניות גם תוך כדי ההפוגה הנוספת לה הסכימה ישראל חד צדדית, כאמור – עד חצות הלילה.

בסביבתו של נתניהו היו מוכנים לשקול את המדיניות לה דחפו שרי החוץ המערביים של הפסקת אש זוחלת עד לחג סיום הרמדאן מחר, שני, ומעבר לו כדי לאפשר להם לגבש מתווה להפסקת אש קבועה שיענה על צרכי הביטחון של ישראל ולא רק על צרכי השיקום של עזה.

ישראל השיגה הסכמה לא רשמית של ארה"ב לפיה הפעולה להשמדת מנהרות הטרור בשטחים שצה"ל תפס תימשך, ואם חמאס היה מבליג ועוצר את ירי הרקטות בהחלט ייתכן שהשר ג'ון קרי היה מקבל לבסוף משהו דומה למה שביקש להשיג בסוף השבוע – הפסקת אש של כמה ימים שתאפשר 'גלישה' לשיחות תיווך במצרים בגיבוי אמריקני.

אבל לאור התעקשות חמאס על קבלת ערבויות להקלות במעברים לרצועה, סירובו להפוגה בתנאים של ישראל וכישלון הקהילה הבינלאומית ביצירת מנגנון לחץ לפירוז עזה, נתניהו ושרי הקבינט יצטרכו להחליט בקרוב מאד על אופי המשכו של המבצע.

לכתבה במעריב השבוע

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.