Forbes Israel Logo

בקצב הלב: הצמיד החדש ששולט במצב הרוח שלכם

ג'ק הופר, מייסד הסטארט-אפ Doppel, בדיוק נתן לי צמיד פלסטיק שמבטיח להשאיר אותי ערה וממוקדת יותר.

הגעתי למשרד שלו בלונדון, עם כוס קפה נטול, בתקווה שהצמיד יעשה את מה שקפה בדרך כלל עושה. הצמיד קטן יותר משעון יד, עם לוח מתכת גדול שנמצא בתוכו. הופר לוחץ עליו והוא מתחיל לפעום במהירות של 170 פעימות לדקה. לפני כן, הוא בדק את פעימות הלב שלי במנוחה עם מוניטור אופטי, ומצא כי הקצב שלהן הוא 65 לדקה.

הקצב שאני מרגישה ביד שלי, דומה למדי למה שקצב פעימות הלב שלי היה מגיע אליו אם הייתי באמצע אימון כושר. ברור שזה לא מה שקורה. אני יושבת על כיסא וחובשת מכשיר שרוצה להתל במחשבה שלי ולחשוב שהלב שלי, למעשה, משתתף במירוץ.

"ההרגשה של כל אחד היא סובייקטיבית", אומר הופר.

Doppel ניסה את הצמיד על 400 אנשים, וגילה כי כאשר הם נבחנים ואומדים את זמני התגובה שלהם, הם עושים פחות טעויות כאשר הם לובשים אותו.

לדברי הופר, אנשים מתעניינים בשימוש בו כדי לסייע להם להתעורר בבוקר, או "להישאר ממוקדים אחרי ארוחת צהריים, ללכת לריצה. זה כמו להקשיב למוזיקה. כאשר אתם באותו הקצב כמוה או כאשר אתם מכבים אותה, מרגישים זאת".

מסתבר שגם אני מרגישה משהו. אני מזיזה את הראש שלי בהתאם לפעימה של ה-Doppel, כאילו הקשבתי למוזיקה אלקטרונית בקצב מהיר. כאשר הופר מדבר, אני מוצאת את עצמי הופכת להיפר אקטיבית שמודעת למה שהוא אומר, מפוקסת.

אחרי כמה דקות, אני מורידה את הצמיד. בלעדיו האפקט נראה אפילו יותר. אני מרגישה קצת על הקצה, מוכנה לכל משימה שצריך לטפל בה. זה מאוד דומה לדחיפה שהקפאין מעניק אחרי כוס גדולה של קפה חזק. זה מפתיע, מאחר ולא צרכתי שום קפאין באותו יום.

המייסדים לא יודעים בדיוק למה הצמיד עובד | צילום: קמפיין הסטארט-אפ ב-kickstarter

בעצם, מה שהצמיד עשה זה משוב מעגלי פסיכולוגי בין הגוף והמוח. "יש לך פעימה שמרגישה כמו פעימת לב על היד שלך, היכן שאת מצפה להרגיש את הפעימה", אומר הופר. המייסד השותף של הסטארט-אפ, פונטיני מרקופולו, מצביע על מחקר שמראה כי האזנה לקצב פעימות לב באוזניות, יכולה להשפיע על שיעור הפעימות הטבעי של אדם, כמו גם על התגובה הרגשית שלו לתמונות מסוימות.

צוות הסטארט-אפ ניסה ליצור מכשיר שיוכל לשבת על חלקים אחרים בגוף, כמו הלחי, הצוואר והאוזניים, אבל שום דבר לא עבד טוב כמו על היד. "את מקבלת את הפעימה וזה משפיע על המחשבה שלך – 'הו, הלב שלי דופק מהר, אני חייבת להיות נמרצת'. או, 'זה נמוך, ואני חייבת להיות רגועה'.

הופר והמייסדים השותפים שלו לא יודעים למה ה-Doppel עובד. כל ההסברים יכולים להיות אפשריים, כולל תופעה שנקראת סחיפה, כאשר פונקציות אוטומטיות של אדם כמו נשימה, הליכה או קצב לב, יכולות להשתנות כדי להסתנכרן עם משהו אחר. כאשר שני אנשים הולכים יחד, לדוגמא, קצב ההליכה שלהם יכול לפעמים להתאים, באופן לא מודע.
"ביולוגים יגידו שזה בגלל הורמונים", מציין הופר. "פסיכולוגים יגידו שזה בגלל התפיסה. רופאים יצביעו על מטרונומים שנסחפים אחד עם השני.

Doppel הוא חלק מגל קטן אך צומח של מכשירים לבישים שלא מחפשים לעקוב באופן פסיבי על הפיזיולוגיה של מי שלובש אותם, כמו ש-Fitbit עושה, אלא לשנות אותה. הופר חושב שלפי ההיגיון הזה, יש לו מכנה משותף עם פייסבוק וטוויטר, אשר מגוללים אינסוף מהלכים על המנגנונים שלנו, ומציעים למוחות שלנו מכה של דופמין, אשר הופכת, עבור חלק מהאנשים, לממכרת.

אולי Doppel דומה יותר ל-Thync, סטארט-אפ מקליפורניה שמייצר אוזניות להחלפת מצבי רוח. Thync משדר זרם אלקטרוני לעצבים בפנים ובצוואר, כדי להפוך אתכם לרגועים או אנרגטיים. "זו מתודה פולשנית יותר", אומר הופר.

עד כה Doppel גייס מעל ל-110,000 ליש"ט בקיקסטארטר בשנה שעברה, ו-50,000 ליש"ט נוספים מתוכנית 1851 של האקדמיה המלכותית להנדסה הבריטית, שכללה שנה של מנטורינג. הסטארט-אפ מכר כאלף מכשירים עד כה, רובם במימון המונים, והם מתכננים להשיק אותו בסתיו בצפון אמריקה ובאירופה. מחירו יעמוד על 150 דולר.

למרות ששוק המכשירים הלבישים צפוי להיות שווה כ-25 מיליארד דולר עד 2019, יש עדיין ספקנות גדולה לגבי הדיוק והאפקטיביות של גאדג'טים כמו Fitbit, השעון של אפל ואחרים.

לכן, Doppel צריך להריץ מבחנים נוספים כדי להראות את היעילות של המכשיר. "נשמח לבצע ניסויים בחרדה", אומר הופר. "היו לנו כמה אנשים שהתנסו בצמיד והוא עזר להם לישון". בחודשים הקרובים Doppel יערוך ניסוי, בחסות דיסני, כדי לראות האם המכשיר יכול לסייע לילדים להירדם גם כן. אם התוצאות יהיו מבטיחות, הסטארט-אפ אולי יבצע ניסויים על היעילות שלו בילדים עם הפרעות קשב וריכוז. "אנחנו לא רוצים לתת לאנשים תקווה כוזבת, ובוודאי לא רוצים להתחיל להגיד דברים שאנחנו לא יודעים בוודאות", מסביר הופר.

ארבעת המייסדים השותפים הכירו באוניברסיטה והתעניינו בטכנולוגיה שמבוססת על פסיכופיזיולוגיה – מחקר על כיצד שינויים בגוף משפיעים על המחשבה.

צפו בסרטון שמראה כיצד הצמיד עובד

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן