Forbes Israel Logo

ברוכים הבאים לכלכלת החלטורה: השלכות האינטליגנציה המלאכותית

הנוף של כוח העבודה בעולם עתיד להשתנות בעשור הקרוב מקצה לקצה. רובוטיקה ובינה מלאכותית יבצעו עבורנו כל עבודה משעממת, מלוכלכת או מסוכנת. נהיגה, אחת מהעבודות הפופולאריות ביותר בארצות הברית למשל, אפילו לא תוסיף להתקיים כמקצוע מרגע שהרכבים האוטונומיים יזדחלו לחיינו. הדרכים תהיינה בטוחות יותר, התחבורה תהיה יעילה יותר – ומיליוני בני אדם שכרגע יש להם עבודה ימצאו את עצמם מובטלים. בעוד כעשר שנים כולו נאלץ להיות "יזמים", וזה בוודאי שלא יהיה דבר טוב. ברוכים הבאים לכלכלת החלטורה.

דמיינו שאתם תאגיד גדול ושאתם כבר לא זקוקים לנהגים שישנעו את הסחורות שלכם, אין לכם יותר צורך באנשים שימלאו במחסנים אחר הוראותיכם ושהמפעלים שלכם יהיו מצוחצחים למשעי, ממש כשם שיהיו ריקים מאדם. בתור חברה זה תרחיש אטרקטיבי למדי – אנשים הם יצורים מורכבים, בעוד שרובוטים לא מתעייפים, לא מבקשים העלאה בשכר, לא שובתים ומייצרים תפוקה הרבה יותר אפשרית לחיזוי. מרגע שמכונות מחליפות את בני האדם, החברה שלכם מיד תהפוך לתחרותית יותר, היא תעביר סחורות מהר יותר ותהיה זולה יותר לתפעול. יחד עם זאת, ישנו גם צד אפל וברור למדי במשוואה הזו: דמיינו כעת שאתם חלק מהעובדים הללו – לפתע הפכתם למיותרים ואין לכם יותר עבודה. היעילות לא נשמעת פתאום טובה במיוחד. כמחצית מכוח העבודה בעולם עתיד להיות מוחלף על ידי רובוטים בתוך כ-20 שנה. ישנם גם מי שמפליגים בהערכותיהם וחוזים שכ-80% מהמקצועות שישנם כיום ייעלמו כליל במהלך 10 השנים הקרובות. שינוי קיצוני זה בשוק התעסוקה כבר החל לקרות, והוא מהווה איום ממשי ליציבותה של החברה האנושית.

עבור החברה רובוטים הם יעילים וזולים. עבור העובדים משמעותם אבטלה | צילום: Fotolia

זו אינה הפעם הראשונה שהעולם ניצב מול משבר מסוג זה. בתקופת המהפכה התעשייתית רבים חזו שהאבטלה תרקיע שחקים לאחר שהמכונות יחליפו את פועלי המפעלים. על אף שהדבר אכן קרה במידה מסוימת, רבים מהמכונות הראשונות הצריכו לפחות שחלק מהפועלים יישארו במפעל ויפקחו על הכלים החדשים, ובהמשך, כשהכלכלה התרחבה, גם נוצרו עקב כך עבודות נוספות. איכרים שעברו לערים הוכשרו בתחילה כעובדי מפעל, בהמשך רבים מהם עברו הכשרה מחדש והיו לנהגי משלוחים או לבעלי מקצועות אחרים, ככל שהצורך עלה. כעת, כשרכבים אוטונומיים הולכים והופכים אט אט למציאות, נהגי משאיות ומוניות יצטרכו לעבור הכשרה מחדש גם הם ולרכוש לעצמם כישורים חדשים.

הרכבים האוטונומיים קרובים למציאות הרבה יותר ממה שרוב האנשים חושבים. לאחרונה פגשתי איירה אהרנפרייס (חבר דירקטוריון בטסלה וב-SpaceX) שהגיע לפגישה תוך שהוהא פשוט יושב בתוך מכוניתו. הוא אפילו לא היה צריך להגיד למכונית לאן לנסוע, משום שהיא מקושרת לטלפון שלו, ויודעת לאן לנסוע באמצעות היומן שלו. המכונית שלו (מבית היוצר של טסלה, כמובן) מכוניתו הסיעה אותו לפגישה שלנו דרך רחובותיה של סן פרנסיסקו ועמק הסיליקון, ולבסוף השלימה את המשימה בכך שגם החנתה את עצמה. זה אמיתי, זה קורה ברחובותיה של קליפורניה כבר היום.

ובמה יעסקו הנהגים המקצועיים שבינינו? כשהניידות תלך ותגבר ועלויותיה ילכו ויפחתו, עולם חדש לחלוטין של דרישות ימלא את חיי היום יום שלנו, ועמו תיווצרנה גם עבודות חדשות. קחו לדוגמא את תחום הבידור: תחבורה זולה ונטולת מאמץ תגביר את הצורך בבידור, ככל שיהפוך להיות קל יותר לנוע בדרכים. אולי ייווצרו ענפי ספורט חדשים.

רובוטים, בכל צורה שהם לא באים בה, ישתלטו בקרוב מאוד על העבודות המשעממות, המסוכנות והמלוכלכות ביותר. נהיגה, מילוי מחסנים, משלוחים ואפילו קטיפת תפוחים, בדיוק כשהפרי בשל – הכל ייעשה על ידי רובוטים. בינה מלאכותית תלך אפילו צעד אחד קדימה בכך שההיא תסייע במילוי משימות מורכבות, כמו ביקורות כספים, כתיבת נאומים לפוליטיקאים ומנהיגים אחרים במטרה להשפיע בצורה חיובית על מספר המצביעים הגדול ביותר האפשרי או כדי לשמר את מחיר המנייה של חברה בורסאית. אפילו קידוד מחדש של הטכנולוגיה יתבצע על ידי אינטליגנציה מלאכותית, שתאפשר לקוד לרפא את עצמו ולתקן שגיאות.

מלאכות רבות ייעלמו מהעולם בעתיד הקרוב. אינטליגנציה מלאכותית | צילום: Fotolia

בדיוק כמו בתקופה המהפכה התעשייתית, עבודות מסוימות ייעלמו ואחרות תיווצרנה . ברוכים הבאים לכלכלת החלטורה, שבה כולנו נהיה יזמים לעת מצוא, אך רק מעטים גם יקימו חברות שבאמת יעסיקו אנשים.

או שאולי לא נצטרך לעבוד בכלל, אל רק לשבת עם הרגליים למעלה ולהירגע, כשהמזון שלנו, וכל צרכינו הבסיסיים האחרים, יטופלו על ידי רובוטים.

הכותב הינו מנכ"ל של חברת SyndicateRoom, יצרנית מובילה של פלטפורמות לגיוס הון מהמונים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.