Forbes Israel Logo

בריאות בתנועה: האוטו שלכם עומד להפוך למרפאה פרטית ניידת

לאחר שנים ארוכות של קיבעון מסוים, נדמה כי סוף סוף גם ענף הרכב הפרטי עומד בפני מהפכה של ממש. אי שם במאה ה-18 הומצאו כלי הרכב הפרטיים עם מטרה ברורה: להעביר את נוסעים מנקודה אחת לשנייה במהירות גבוהה (יחסית ליתר האפשרויות) ובמאמץ נמוך.

מאז, כך נדמה, לא חלו מהפכות של ממש. אמנם צורת כלי הרכב הלכה והשתנתה, ביצועי המנועים השתפרו פלאים, הרדיו נכנס לחלל הרכב ובהמשך גם הטלפון הנייד ואפילו טכנולוגיות, כמו בקרת מהירות או מוט הילוכים אוטומטי – אך כל אלה, על אף ששיפרו את ביצועי הרכב ואת חוויית הנסיעה, לא שינו את אופיין הבסיסי של המכוניות הפרטיות ואת ייעודן: להניע אותנו מנקודה אחת לשנייה במהירות גבוהה, ובמינימום מאמץ.

כעת, כאמור, המצב עומד להשתנות. הטכנולוגיה המתפתחת צפויה לכבוש כבר בעתיד הקרוב את המכוניות הפרטיות ברחבי העולם, כשעיקר ה"מאמץ" מתרכז בשתי חזיתות טכנולוגיות עיקריות. הראשונה היא אחד המהלכים המדוברים ביותר במהלך השנים האחרונות ברחבי העולם – פיתוח כלי הרכב האוטונומיים, אשר יוכלו "לנהוג" בעצמם ולשחרר את הנהג להתעסק במשימות אחרות. השם החם ביותר בתחום הוא כמובן זה של ענקית הטכנולוגיה "גוגל", שכבר חשפה דגמים ראשוניים של הרכב האוטונומי שלה. מוקדם יותר השנה דווח כי גם במטה חברת "אפל" עובדים במרץ על גירסה משלהם לרכב האוטונומי, וגם רבות מחברות הרכב המובילות בעולם משקיעות משאבים רבים בפיתוח הטכנולוגיות שייתרו את הנהג.

החזית השנייה שבה מתחוללות התפתחויות מרתקות בשנים באחרונות, היא מה שמכונה "מהפכת האינטרנט של הדברים". במהלך השנים הקרובות חוזים מומחים כי מספר המכשירים המחוברים לשרת האינטרנט בעולם יגיע לעשרות מיליארדים, ואחד המועמדים הראשונים ליהנות מכך הוא הרכב הפרטי שלנו. כבר כיום קיימות בשוק טכנולוגיות שונות אשר רותמות את יכולות הדור הרביעי בסלולר כדי לממשק בין הרכב לבין פלטפורמות אינטרנטיות שונות, אך בעתיד הקרוב צפוי הרכב לשדר ולקבל כל העת נתונים מרשת האינטרנט, מה שיפתח פתח לשילוב בין עולם הרכב לעולמות תוכן שונים ויהיה קרקע פורה עבור מפתחים.

האוטו ידווח לרופא

אחד התחומים המסקרנים ביותר הצפויים להיכנס אל הרכב הפרטי שלנו הוא תחום הבריאות והרפואה. אמנם המהלך נמצא עדיין בחיתוליו, אך מהנדסים ברחבי העולם מפתחים כבר כיום שורה של חיישנים שעתידים להיות מותקנים בתוך הרכב מבלי שנרגיש, ויוכלו לאסוף עלינו שורה ארוכה של נתונים ומדדים בריאותיים מדי יום. אלה יעובדו בפלטפורמות ייעודיות ברשת ויישלחו אל הרופא שלנו, שיוכל לקבל אינדיקציה שוטפת על מצבנו הבריאותי.

בין הפיתוחים השונים ניתן למנות חיישן מיוחד על גבי מושב הנהג, אשר ימדוד את משקל גופו, חיישן למדידת קצב פעימות הלב ואפילו מוניטורים שיבחנו את מצב הערנות שלנו. כך, מבלי לשים לב, נוכל לעבור בדיקת מדדים גופניים מקיפה בכל פעם שניכנס אל הרכב. המדדים יצטברו לאורך זמן, ינותחו ויעובדו, וכל ממצא חריג, או מגמה עקבית מדאיגה – יגיעו באופן מיידי אל הרופא שלנו.


הרכב יהפוך לפלטפורמה לפיתוח אפליקציות, בדיוק כמו הסמארטפונים | צילום: thinkstock

יחד עם זאת, על אף הפוטנציאל האדיר, לאיש אין ספק כי מדובר עדיין בצעדים ראשונים בלבד אל עבר תחום מורכב ובלתי מוכר. מספר המהנדסים והמפתחים אשר פועלים כיום כדי לפרוץ את הדרך בתחום, הוא עדיין קטן באופן יחסי. עיקר המשאבים מופנים אל המאמץ של פיתוח טכנולוגיות שישביחו את אבות הטיפוס הראשוניים של כלי הרכב האוטונומיים או את המכוניות החשמליות, ומעטים מקדישים את זמנם למה שנחשב כ"השלב הבא" – פיתוח אפליקציות שיפעלו על בסיס אותם פיתוחים.

מודל האייפון

למעשה, התקופה שבה אנו נמצאים כיום מזכירה את ימי טרום מהפכת הסמארטפונים ששינתה את חיינו. כמו היום, גם אז (בעבר הלא מאוד רחוק) האמנו כולנו כי הטלפון הנייד עונה על צורך אחד בלבד: לתקשר אחד עם השני מכל מקום. אך פיתוח הסמארטפונים ועידן האפליקציות שהגיע בעקבותיו הפכו את המכשיר הנייד בכיסנו להרבה יותר מ"טלפון מחוץ לבית", וכיום נראה כי אין סוף למגוון השימושים שמקנות לנו האפליקציות השונות.

מהלך דומה עומד לעבור על תחום הרכב. מטכנולוגיה בסיסית ומוכרת, אנו עומדים לגלות עולם שלם של פיתוחים, שיאפשרו לנו לחוות באופן שונה לחלוטין את הנסיעה היומית הפשוטה לעבודה. הפלטפורמות שיפותחו יעניקו מרחב חדש ומלא פוטנציאל עבור מפתחים בכל רחבי העולם, שיוכלו להמציא, לחדש – וגם להרוויח מאפליקציות הרכב.
  
עם 74 מיליון מכוניות חדשות שצפויות להימכר ב-2015 בלבד, נראה כי גם החברות המובילות מבינות את הפוטנציאל הכלכלי העצום שגלום בפיתוחים הטכנולוגיים, ומחפשות אחר שיתופי פעולה שיצעידו אותן צעד נוסף לעבר היכולות העתידיות.

כך למשל מתנהל בימים אלה שיתוף פעולה בין פורד לחברת המכשירים הרפואיים Medtronic, במטרה לסנכרן בין מחשבי המכוניות לבין מכשירי ניטור גלוקוז של חולי סוכרת, כלי ניהול לחולי אסטמה ומערכות לגילוי חומרים אלרגניים. בפורד מקדמים גם יוזמה לחיבור מכשור לביש אל מחשבי כלי הרכב, כך שגם לאנשים בריאים יש למה לצפות.

בכל מקרה, היום כבר ברור כי המפתחים הראשונים שיזהו את גודל הפוטנציאל, יוכלו להביא לשינוי ממשי בחייהם של מיליונים ברחבי העולם – וכמובן, גם לגזור קופון נאה על כניסתם המוקדמת לאחד התחומים המתפתחים והמסקרנים ביותר בעתיד הקרוב.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן