Forbes Israel Logo

גבוה יותר, מהר יותר: הכירו את כלי-הטיס שיגיע לגובה 90,000 רגל בלי מנוע

הדאון של חברת איירבוס, פרלן 2, ממשיך לסלול את הדרך לגבהים שבהם אף מטוס לא נראה בעבר. את טיסת המבחן הראשונה שלו הוא עבר רק בחודש ספטמבר האחרון באורגון, וכבר עכשיו נערכת קבוצת איירבוס לניסוי נוסף בחודש יוני שייערך בארגנטינה. כעת, ינסה הדאון להגיע לגובה השיוט האופטימלי שלו והוא 90,000 רגל. אם הכל יעבור כשורה, הפרלן 2 יהיה כלי הטיס הראשון, ממנוע או לא ממונע, שיגיע לגובה כזה.

כחלק מטיסת הניסוי ידגמו שני אנשי הצוות בדאון את הסטרטוספירה (השכבה האמצעית באטמוספירה של כדור הארץ) בגובה אליו לא הגיעו גם מטוסי הריגול האמריקאים U-2 ו-SR-71 שנחשבים לשיאני גובה טיסה. אלן מקארתור, יו"ר קבוצת איירבוס, טוען כי פרלן 2 יהיה הראשון להביא לנאס"א נתונים אמיתיים אודות סביבה זו, שמזכירה את האטמוספירה של מאדים.

בלי מנוע: הפרלן 2 ינסה להגיע לגובה 90,000 רגל | צילום: ג'יימי דארסי, איירבוס

קבוצת איירבוס טוענת שכל מסקנה מטיסה בגובה יוצא דופן יכולה להשפיע על עתיד התעופה. בהינתן הטכנולוגיה, מסבירים באיירבוס, לטיסה בגובה רב יתרונות לא מבוטלים. כמו כן, רשמה לאחרונה איירבוס פטנט על מטוס נוסעים על-קולי שינוע בגבול האטמוספירה, אותו האזור בו ינוע הפרלן 2.

פרויקט פרלן, ששמו מגיע מהמילה האיסלנדית "פנינה", חייב את ההישגים הנוכחיים שלו לעבודתו פורצת הדרך של מייסד הפרויקט, איינר אנוולדסון. טייס הניסוי של נאס"א גילה כבר ב1990 ראיות לכך שבסטסוספירה קיימים גלים בהם נעזר הדאון בגובה רב. הגלים עצמם נוצרים על-ידי רוחות שמנשבות מעל לאזורים הרריים גבוהים ועולות לגבהים של מעל למאה אלף רגל, במהירות של 260 קש"ר.

הדאון בטיסתו הראשונה | צילום: ג'יימי דארסי, איירבוס

בפועל, מתחיל הפרלן את הטיסה שלו כמו כל דאון אחר וממריא באמצעות גרירה. כשהוא מגיע לגובה של כמה אלפי רגל הוא מתחיל להיעזר בגלים, וכך צפוי להגיע לגבהים יוצאי דופן. לדברי מקארתור, מה שמאפשר את הטכנולוגיה של כלי הטיס הוא בין היתר יכולות מזעור – כך נכנסות מערכות האלקטרוניקה המתקדמות של המטוס ל"חבילות קטנות".

למרות שמקארתור חוזר ומדגיש כי כלי הטיס לא מהווה אבטיפוס לכלי-טיס מסחריים, עצם העובדה שהוא יטוס באזור אליו איש לא הגיע בעבר – פותחת דלתות לגל חדש של טכנולוגיה שקהילת החלל תיישם עוד שנים ארוכות.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.