Forbes Israel Logo

גדול ומפורט מאי פעם: פורבס מציג את גיליון הרופאים הטובים 2018

מדי שנה, זו השנה החמישית ברציפות, שמגזין פורבס ישראל מפרסם את רשימת הרופאים הטובים. דירוג הרופאים הטובים בישראל היא לא משימה פשוטה – היא דורשת איסוף כמות גדולה של נתונים, עיבוד וניתוח שלהם באמצעות מתודולוגיה חזקה ונכונה ובעיקר, היא דורשת יכולת להתעלם מלחצים ומאינטרסים חיצוניים על מנת ליצור את הרשימה האובייקטיבית והשקופה ביותר בישראל.

לרכישת גיליון הרופאים הטובים בישראל 2018

כיצד בדקנו?

בחצי העשור האחרון הצטברו במערכתנו עשרות אלפי המלצות מצד אלפי רופאים מומחים בישראל על עמיתיהם למקצוע. ההמלצות נאספות בכל תחום בנפרד, כשכל רופא/ה שנעתרים לבקשתנו ומסכימים להמליץ, מתבקשים להמליץ על הרופא/ה הטובים ביותר לדעתם (שלא מאותו מוסד רפואי) בשורה של תתי התמחויות. בתחומים שיש להם נקודות השקה מסוימות (נניח, אונקולוגיה וכירורגיה) אנו מבקשים גם המלצות צולבות בין התחומים (נניח, מצד אונקולוגים על כירורגים שמתמחים בניתוחי סרטן שונים, ולהפך). 

לרכישת גיליון הרופאים הטובים בישראל 2018

אנו כמובן מודעים לעובדה שגם רופאים הם בני אדם, וככאלה יש להם הטיות שונות. כדי להתמודד עם ההטיות האפשריות הללו אנו משתמשים בשורה של מתודות איסוף וניתוח מידע. כך, למשל, אנו מגדילים בכל שנה בעשרות אחוזים את מספר הרופאים החדשים שאנו פונים אליהם בבקשה שימליצו לנו על עמיתיהם, תוך שימת דגש מיוחד על הגעה למוסדות קטנים או פריפריאליים. כמו כן, משקולות שונות מושתות על כל ההמלצות שאנו מקבלים, באופן שמנטרל כמעט לחלוטין את השפעתן של המלצות בתוך אותו מוסד מצד אחד, ומחזק את השפעתן של המלצות מצד רופאים מהמרכז על רופאים מהפריפריה מצד שני (סיווג המוסדות לאזורים גיאוגרפיים מתבסס על הסיווג של משרד הבריאות).

זאת ועוד, בחירת התחומים ותתי התחומים שאנו עוסקים בהם לוקחת בחשבון את התחרות הפנימית שמאפיינת אותם. למשל: בתחומים שמאופיינים בשיעור גדול יותר של פרקטיקה פרטית בהשוואה לפרקטיקה ציבורית, אנו משתדלים להתמקד רק בתתי המקצועות שנפוצים גם ברפואה הציבורית (למשל בתחום רפואת השיניים), או לחלופין, בוחרים להימנע מהכנסתם לרשימה בשנים מסוימות, כשאנו חשים שאין לנו מספיק נתונים.

בסיכומו של עניין, הסטטיסטיקה לא משקרת. כ־15% מחברי הרשימה מהשנה שעברה לא מופיעים בה השנה, וכ־24% מחברי הרשימה הנוכחית נכנסו אליה השנה לראשונה או לאחר שבשנה שעברה נעדרו ממנה. אחוזים אלו עולים בקנה אחד עם ההנחות שלנו לגבי אופייה של רשימה מהסוג הזה – מרביתה לא אמור להשתנות משנה לשנה, משום שלא סביר שרופא שהיה טוב בשנה מסוימת יפסיק להיות טוב בשנה שאחריה.

אך בה בעת, לא ייתכן כי היא תקפא על שמריה, משום שדם חדש נכנס לזירה כל העת, ומשום שככל שמאגר ההמלצות גדל ומתעדכן מדי שנה, כך הוא גם אמור לשקף בצורה מדויקת יותר את דעתה של כלל אוכלוסיית הרופאים.

• • •

בעולם הרפואי, כמו בכל תחום, לכל מיני גופים יש אינטרסים שונים – לקופות החולים, לחברות הביטוח, למוסדות הרפואיים, למשרד הבריאות וכמובן, לארגוני הרופאים. בעוד לכל אחד מאלה יש סיבות משלו מדוע לתמוך או להתנגד לפרסום דירוגי רופאים, מדוע להבליט רופאים מסוימים ולהתעלם מאחרים או מדוע להסתפק בדירוג מחלקות רפואיות, למשל, ולא בדירוג אישי של רופאים – לפורבס ישראל יש אינטרס אחד: ליצור את הרשימה האובייקטיבית, האמינה והשקופה ביותר עבור הציבור בישראל. למה? פשוט כי אנו מתפרנסים מהאמינות הזאת: המוניטין הנקי מאפשר לנו למכור מגזינים לציבור ולמשוך מפרסמים.

דר' אחמד עיד, בית החולים הדסה הר הצופים | צילום: יוסי אלוני 

מדי פעם נשמעות רמיזות שונות מצד גופים בעלי עניין על אופי הרשימה הזאת. להם, ובעיקר לכם, אנחנו מבקשים להבהיר באופן שאינו משתמע לשתי פנים: מעולם לא שילם אף רופא, במישרין או בעקיפין, עבור נוכחות ברשימת הרופאים הטובים של פורבס ישראל, ומעולם לא הוצעה לאף רופא הצעה שכזאת.

ההבנה כי האובייקטיביות היא הנכס החזק ביותר של רשימת הרופאים הטובים עומדת בבסיס עבודתנו. האובייקטיביות היא זו שמייחדת אותנו מכל שאר בעלי העניין בקהילה הרפואית – והיא זו שהופכת את רשימת הרופאים הטובים שלנו למוצר כל כך מבוקש בחמש השנים האחרונות.

לרכישת גיליון הרופאים הטובים בישראל 2018

לכל העדכונים, הכתבות והדירוגים: עשו לנו לייק בפייסבוק

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.