Forbes Israel Logo

גוגל סוגרת, גוגל מבטלת. וזו בדיוק הגאונות של החברה

עוד אחת מההודעות הפומביות האלו שגוגל משחררת פעם בכמה זמן, ולפיה מוצרים שונים נסגרים, או שהתמיכה בהם פוסקת. זה שיש לחברה כל כך הרבה כשלונות קצת נראה כמו, ובכן, חברה שיש לה יותר מדי כשלונות. אבל אפשר להסתכל על זה אחרת: זו היא בדיוק הגאונות האמיתית של גוגל, שהופכת אותה לחברה כה מיוחדת.

הרבה כשלונות, הצלחה גדולה. העמדה של גוגל בוועידת ותערוכת הקמעונאים הלאומית בניו יורק בינואר השנה | צילום: רויטרס

השירות הבולט ביותר שעומד להיחתך הוא מן הסתם ה-iGoogle. הגוגל-מיני נתפס כבעל חפיפה רחבה מדי ובלתי נחוצה עם מכשירי החיפוש שלה (Search Appliance, Site Search, Commerce Search), ומסוף חודש זה כולם יוצאים מכלל שימוש. לקוחות קיימים יקבלו תמיכה עד תום החוזה שלהם. הטוק-ווידג'ט של גוגל בוטל לטובת ה"מיבו באר", ו"גוגל וידאו", שכבר לא מקבל העלאות, ינותק עד ה-20 באוגואסט, כשכל התוכן הקיים עובר ליוטיוב.

אולי זה נשמע מוזר להתעקש שחברה המשיקה מוצרים רק כדי לסגור אותם שוב אחרי שנתיים מצליחה באופן כלשהו, אבל זו הדרך לראות זאת דרך עדשת השקפת העולם של הכלכלנים.

אחד הדברים שאנחנו יודעים, אבל מעדיפים לא להפוך לציבורי מדי, הוא שאנחנו די בטוחים שכלכלות ציווי לא עובדות: שוקים תחרותיים עובדים. עם זאת אנחנו מודעים, ובזאת אנו לא כ"כ אוהבים להודות, שהחברות – השחקנים באותה כלכלת שוק – הן בעצמן חברות ציווי. הבוסים, בסופו של דבר, מצווים על כולם מה לעשות.

מה שגוגל כנראה מתאמצת לעשות הוא להפוך את החברה עצמה למשתתף-שוקי ככל האפשר. התנסות מתמדת ברעיונות חדשים תתפוס אולי 20% מזמנו של העובד בחברה שיוקדשו למוצרים בלתי מוכוונים, ואז הם ייזרקו לחלל לראות אם הם עובדים או לא. אם הם עובדים, הכל טוב ויפה; אם לא, הורגים אותם כשברור שהם לא.

והקטע האחרון הזה הוא הכי חשוב. כן, המצאה זה טוב. אפילו העתקה מדברים מוצלחים אחרים זה טוב. שום דבר לא יעצור מונופולים יותר מתחרות טובה. אבל הקטע של כלכלות שוק הוא האכזריות בה הן הורגות כשלונות, בדומה ליחסי הסביבה והאבולוציה במובן זה. גוגל חסרת רחמים בסגירת אותם פרויקטים שלא עובדים, וחוסכת זמן ומשאבים להקדיש לאלה שכן עובדים.

יש מעט מאוד חברות שעושות את זה, וזה בדיוק הדבר שהופך את גוגל למה שהיא.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.