Forbes Israel Logo

גילוי חדש: ה-NSA יירט הזמנות מחשבים ברשת – והתקין עליהם תוכנות ריגול בטרם נשלחו ללקוח

בשטף הפרסומים האחרונים אודות פעילויות הריגול של הסוכנות האמריקאית לביטחון לאומי – NSA – נדמה כי כל סיפור חדש מותח את קצה גבול הדמיון עוד קצת. כל חשיפה חדשה נשמעת מעט מטורפת יותר, מזכירה מעט יותר סרט הוליוודי מאשר פעילות ממשלתית מתוקצבת במיליארדים, ומעט יותר מרגיזה.

בחודשים האחרונים, כאמור, אי אילו סיפורים הזויים במיוחד נחשפו אודות פעילות סוכנות הביון הגדולה בארה"ב: מהשתלת סוכנים ברשתות מציאות מדומה ובמשחקי מחשב קבוצתיים ברשת ועד למעקבים אחר לשכות ראשי ממשלת ישראל. בחשיפה פחות משמעותית אבל מרתקת לא פחות, נחשף לוגו המשימה של שיגור לוויני ריגול מתקדמים על ידי הסוכנות, ובו נראה תמנון ענק חובק את כדור הארץ, ומתחתיו הכיתוב "שום דבר אינו מעבר להישג ידנו". כל סיפור שנחשף מתווסף לרושם שאכן כך המצב, אך השאלה "באיזה מחיר" שבה ונשמעת.


הפרסומים השונים אודות מעקב הסוכנות אחר מנהיגי בעלות בריתה של ארה"ב ברחבי העולם (מקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ועד למזכ"ל האו"מ) גרמו למבוכה מדינית רבה עבור הממשל האמריקאי, אך הדיווחים אשר מטרידים את הממשל במיוחד הם דווקא אלו הנוגעים לריגול אחר אזרחי ארה"ב עצמם. אחד כזה בדיוק הצטרף לרשימה בימים האחרונים.

על פי מסמך חדש אשר נחשף בעיתון הגרמני "דר-שפיגל" עולה כי אנשי הסוכנות, בשיתוף פעולה מלא עם סוכנויות הריגול הנוספות בארה"ב (CIA ו-FBI) החלו לעקוב אחר אזרחים אשר הזמינו מחשבים ניידים באמצעות רשת האינטרנט. לאחר שיירטו את פרטי ההזמנות, דאגו הסוכנים לאחסן את משלוח המחשבים במחסן מאובטח למשך מספר שעות, אז פתחו
כל מחשב ומחשב והתקינו עליו תוכנות ריגול מתקדמות ובלתי מורגשות. מסתבר כי אלפי אמריקאים אשר רכשו מחשבים דרך הרשת קיבלו את המוצר כשהוא עטוף וארוז למשעי, אך לא ידעו כי ה-NSA כבר "שתל" בתוכו תוכנות מתקדמות אשר יאפשרו לסוכניו לעקוב מקרוב אחר כל פעילות אשר תבוצע במחשב.

לאחר דיווחים קודמים על הגישה אשר סיפקו ענקיות האינטרנט בארה"ב לאנשי הסוכנות, מסתבר כי לא די בכך – ואלו התעקשו להשיג שליטה ישירה ובלתי אמצעית גם על כל יתר פעולותיהם של אזרחים שונים על גבי המחשב האישי שלהם.

הפגנות בוושינגטון כנגד פעולות ה-NSA | צילום: shutterstock

בנוסף לדיווח הזה, ה"דר-שפיגל" ממשיך ומדווח כי ה-NSA הצליח לחדור למערכת הכבלים האופטיים התת ימית אשר מהווה את אחד מעמודי התווך של רשת האינטרנט העולמית, ונקראת " SEA-ME-WE-4" . "המערכת המאסיבית הזו מקשרת בין אירופה לצפון אפריקה, למדינות המפרץ, ממשיכה לאזור פקיסטן והודו ומסתיימת באזור תאילנד ומלזיה" נכתב בעיתון הגרמני הנחשב. אם אכן הצליחה ה-NSA לפלוש למערכת הכבלים הזו, מדובר בגישה ישירה לכמות מידע בלתי נתפסת, שכן מרבית התעבורה ברשת האינטרנט באזורים גיאוגרפיים אלה מתבצעת על בסיס הכבלים האופטיים המדוברים.

ככל שהסיפורים אודות פעילות ה-NSA הולכים ונערמים, נראה כי המשפט "שום דבר אינו מעבר להישג ידנו" אינו רק לוגו, אלא מציאות קיימת. האם מדובר בצעדים הכרחיים לשמירה על ביטחון האזרחים, או שסוכנות הביון הענקית הלכה צעד אחד (או מספר צעדים) רחוק מדי? זו שאלה אשר מעסיקה רבים בארה"ב מדי יום.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.