Forbes Israel Logo

גם זאת שיטה: לא רכשו (כמעט) כלום במשך שנה – כמה הצליחו לחסוך?

לפני מעט יותר משנה, ישב ג'פרי זוזיקוויץ', רואה חשבון בן 31 מהעיר הקנדית קלגרי, והחליט שהגיע הזמן לנתח גם את דו"חותיו הכספיים שלו עצמו. עד אותו יום היה מורגל בניתוח מאזני ההכנסות וההוצאות של חברות ובתי עסק שונים ברחבי קנדה, אבל דווקא לאחר שבחן בעין מקצועית את מאזנו הפרטי הוא הוכה תדהמה. לדבריו, מה שגילה היה "חוויה מפכחת". "בזבזתי כל כך הרבה כסף בכל חודש, לא משנה כמה כסף הכנסתי", הוא מספר. "הייתי מקרה קלאסי של אורך חיים בזבזני ומגעיל".

רצה הגורל, ובאותם ימים בדיוק חיפשה ידידתו הטובה, ג'וליה פיליפס, דירה חדשה לעבור אליה. לאחר שהנושא עלה, הציע זוזיקוויץ' לפיליפס בת ה-29 כי תיכנס לגור יחד איתו כשותפה. "הוא אמר 'את יכולה להיכנס, אבל יש מקום רק בחדר השינה'. כל יתר הדירה הייתה מלאה בחפצים שלו" , היא נזכרת. "אז עברתי, ומהר מאוד נפטרתי בערך מ-80% מהחפצים והרהיטים שלי".

נושא החפצים עלה לדיון כבר בארוחת הערב המשותפת הראשונה שלהם כשותפים לדירה. לדבריהם, מהר מאוד הם החלו לשאול את עצמם – לשם מה הם זקוקים לכל כך הרבה חפצים, וכמה כסף יכלו לחסוך במהלך שנה לו היו מפסיקים לרכוש כל יום, כל היום? אז, החליטו השניים על פרויקט מסקרן במיוחד – במהלכו התחייבו לרכוש את המינימום ההכרחי בלבד במהלך השנה כולה. פיליפס, יועצת תקשורת במקצועה, מיהרה לברר וגילתה כי הדומיין "Buy Nothing Year" פנוי. היא מיהרה לפתוח אתר אינטרנט וחשבון טוויטר. "אני זוכרת שלא האמנתי, איך יכול להיות שאף אחד לא עשה דבר כזה מעולם, או לפחות תפס את שם הדומיין" היא נזכרת. "והבחור שאיתו דיברתי לא הבין מה מרגש אותי. נראיתי ל מטורפת על כל הראש".

ג'פרי ופיליפס. שנה שלמה – רכישות מינימליות | צילום: קווין ג'סיינו

שבוע לאחר אותה ארוחת ערב, הפכו שני השותפים לסנסציה מקומית, ואתרי תקשורת רבים בקנדה ובארה"ב מיהרו לספר את סיפורם ולעקוב אחר הפרויקט המסקרן שלהם. וכשמיליוני זוגות עיניים החלו לעקוב אחריהם באופן קבוע באמצעות אתר האינטרנט וחשבון הטוויטר שהפעילו, הם הבינו כי כעת לא יוכלו לזנוח את הפרויקט המשותף שלהם.

35 דקות הליכה לעבודה בכל יום

השניים החליטו כי פרויקט שכזה צריך להיבנות בשלבים, כשבכל שלב יוותרו על נתח נוסף בחיי הצריכה אליהם התרגלו. השלב הראשון והקל ביותר, הם מספרים, היה להפסיק לרכוש מוצרי "מותרות" דוגמת בגדים חדשים, מוצרי אלקטרוניקה וחפצים שונים לדירה. מדי פעם בפעם החליפו בגדים עם חברים ומכרים, וכך רעננו את ארון הבגדים שלהם.

השלב השני, אשר היה בעייתי יותר, היה לקצץ את כל הכסף אשר הוציאו על שירותים שונים: השניים הפסיקו לשלם על תחבורה ציבורית, והסתפקו בהליכות רגליות או בנסיעה בזוג האופניים אשר החזיקו במשותף (אפילו במהלך החורף הארוך אשר פוקד את האזור). כשג'פרי הלך לעבודה מדי יום, הוא נדרש לצעוד במשך 35 דקות, ולמרות שהיה בכושר טוב עוד לפני שהחל הפרויקט – הוא הרזה עוד יותר במהלכו. הם החלו לספר איש את רעהו, ופיליפס הסתמכה על חברותיה לטיפולים קוסמטיים נוספים. הם ביטלו מנויים לחדר הכושר (שהפך מיותר לאור ההליכות הארוכות), מנויים למכבסות וחדלו מלאכול בחוץ. הם נאלצו להתפשר ולרכוש באופן חד פעמי סבון כלים וסבון למקלחת, שכן הסבון אשר ניסו לייצר בעצמם הוכח כלא יעיל במיוחד.

בשלב השלישי והאחרון, תכננו השניים להפסיק לשלם על קניות בסופרמרקט, ולגדל בעצמם את כל המזון אשר יצרכו. אך לצערם, מזג האוויר בקנדה לא שיתף פעולה עם הפרויקט, והחורף הקשה בפגע בניסיונות הגידול העצמי שלהם. הם אמנם ממשיכים ללכת לסופרמרקט, אבל מקפידים לרכוש מוצרים בודדים בלבד, ומוצרים רבים אחרים, דוגמת ירקות שונים ותבלינים, הם מצליחים לגדל בעצמם.

ויתרו גם על בגדים חדשים | צילום: shutterstock

בסיכומה של השנה, הסתבר כי השניים הצליחו לצמצם את מאזן התשלומים וההוצאות שלהם כמעט לאפס (בניקוי שכר דירה, תשלומי חשמל ומים, תשלומים מצומצמים בסופרמרקט ותשלומים על הסבון שכשלו לייצר – היה עומד המאזן על אפס מוחלט). יחדיו, גילו, הצליחו לחסוך לא פחות מ-55,000 דולר – והכל במהלך שנה אחת בלבד. כעת, לאחר שהסתיימה השנה, מתכננים השניים לשוב לאורך חיים נורמלי יותר – אם כי מודע ומוקפד בהרבה. לדבריהם, למרבית ההוצאות הם פשוט אינם מתגעגעים, ובהחלט התרגלו לאורך החיים החדש שלהם, או לפחות לרובו.

אז מהם העקרונות הבסיסיים ביותר עליהם ממליצים ג'פרי ופיליפס? לדבריהם, הם זיהו 7 עקרונות בסיסיים אשר יקחו עמם הלאה גם לחייהם מחוץ לפרויקט:

1. להקפיד לעקוב אחר החשבונות ומאזן ההוצאות. לדבריהם, ברגע שתגלו כמה כסף אתם מוציאים ועל מה, תוכלו לשנות את המאזן ביתר קלות.

2. לעשות (כמעט) הכל בעצמכם. השתדלו לצמצם לחלוטין כל תלות בבעל מקצוע חיצוני (כמובן למעט רופא מנתח): אם מכשיר אלקטרוני מתקלקל, תקנו אותו בעצמכם. ואם תרצו דבר מה חדש לבית – עשו זאת לבד.

3. המתינו לפחות יום לפני רכישה משמעותית. אחת הטכניקות עליהם ממליצים ג'פרי ופיליפס היא פשוט להמתין 24 שעות לפני כל רכישה משמעותית. לאחר פרק הזמן הזה, הם מבטיחים, תבינו כי אתם לא חייבים לרכוש את המוצר, ותבינו כי מדובר במותרות ותו לא.

4. תבשלו! לאחר שנה שלמה במהלכה נמנעו מאכילה בחוץ, השניים מבטיחים: זה כיף יותר, בריא יותר, וחוסך המון כסף.

5. התמקדו במה שיש לכם, ולא במה שאתם חושבים שאתם צריכים. אחד היתרונות המפתיעים אשר הניבו השניים מהפרויקט (לדבריהם) הוא שקט נפשי שלא הכירו. לדבריהם, משהפסיקו להתמקד במוצרים אשר חשבו כי הם צריכים נעשו חייהם שקטים ורגועים בהרבה – והם השלימו ביתר קלות עם ההימנעות מרכישות נוספות.

6. תגדלו לבד אוכל ותבלינים. השניים כאמור נכשלו בניסיון לגדל את כל האוכל שלהם, אבל הם בהחלט גידלו חלקים נכבדים מהארוחות שלהם – לרבות מרבית הירקות וכל התבלינים הדרושים.

7. ותרו על תחבורה ציבורית. כפי שתואר בכתבה, השניים ויתרו על אוטובוסים ומוניות והסתפקו בהליכה רגלית או נסיעה באופניים ממקום למקום. לאחר שנה שלמה הם מעידים כי היה "כיף בהרבה, בריא, מרזה, חסכוני – ובתוך העיר, אפילו מהיר יותר לפעמים".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.