Forbes Israel Logo

דובאי – יעד בינלאומי לבחינת רעיונות עתידניים בתחום הבריאות

במשך שנים רבות באיחוד האמירויות, ההתקדמות בתחום שירותי הבריאות הדיגיטליים היתה יותר כמו מגמה נסתרת. אבל לאחרונה היא הפכה לגל, כאשר כל בעלי המניות משקיעים במלואם ומוכנים לתפוס אותו. בשל היכולות של התשתיות שלה, דובאי מובילה ברתימת ידע וחדשנות בשירותי בריאות דיגיטלית מכל העולם כדי לתמוך בטיפולים מותאמים אישית ולפתח אותם.

"סצנת הסטארט-אפים של שירותי הבריאות הדיגיטליים צברה מומנטום עצום בדובאי בשנה האחרונה, כאשר החזון של העיר והתנועה לעבר חדשנות יוצרים עניין גם בציבור וגם במגזר הפרטי לבחינת טכנולוגיות חדשות", אומר רולאנד דאהר, ראש מאיץ טכנולוגיות הבריאות Dubai 100.

בחודש שעבר, מתוך כוונה להיות ה-FitBit הבא, סטארט-אפים צעירים בתחום טכנולוגיות הבריאות מסין, גרמניה, ניגריה, סינגפור, בריטניה וארה"ב הציגו את הפתרונות הטכנולוגיים שלהם למשקיעים ולמנהיגי התעשייה, כחלק מהתכנית של Dubai 100.

החידושים בשירותי הבריאות שהוצגו נעו ממכשיר לביש שיכול לאבחן אסתמה ולעקוב אחר המצב שלה בילדים קטנים – חיוני אם אתם חיים בעיר מזוהמת מאוד – ועד לטיפול במציאות מדומה שמסייע לפציינטים מוגבלים למחצה להשתמש באיברים החלשים שלהם, ומכשיר לביש שמאפשר לאישה הרה לעקוב אחר תנועות התינוק שלה.

לדברי דהאר, כדי לשנות את הדרך בה פציינטים מחפשים סיוע רפואי, יזמים בתחום ממנפים את דובאי כ"מיטת ניסויים" להערכת רעיונות חדשים וטכנולוגיות עתידיות. "זה בחלקו בשל התעשייה הרב תרבותית פה, שמשולבת עם תרבות של אימוץ רעיונות חדשים וההפיכה של 'הבלתי אפשרי לאפשרי'".

הוא מוסיף כי "בכל בית חולים בדובאי תפגשי מנהלים, קלינאים ופציינטים מכל העולם. לכן, בביקור בודד, תיקופים וקשרים יכולים להיעשות עם אנשים מארה"ב, הודו, אוסטרליה ודובאי".

במהלך 18 החודשים האחרונים, האקסלרטורים Dubai 100 ו-Dubai Future (DFA) סייעו לגישה הזו לקבלת אישורי תוקף חוקיים וקשרים, והוסיפו למומנטום הגובר של תעשיית שירותי בריאות דיגיטלית באיחוד האמירויות. הם נעזרו באוסף של מומחים, מנהיגים ומשקיעים בתחום.

"לאחרונה ישבתי עם מייסד של חברה חדשנית לזיהוי תנועה עבור שיקום דיגיטלי, שלוקחת חלק בתכנית של DFA. בתוך פחות מחודשיים, היתה לו את ההזדמנות לסגור ניסוי שמכסה מאות של פציינטים עם רשות הבריאות של דובאי (DHA)", מציין דהאר. DFA הזמינה יזמים מכל העולם לשלוח הצעות על מוצרים או טכנולוגיות פורצי דרך, ולאחר מכן המנצחים הוטסו לדובאי וקיבלו גישה למעבדות עדכניות ליצירת אבטיפוסים ומעורבות עם בכירים בממשלה.

דובאי. אג'נדת פיתוח שאיפשרה עידן חדש לשירותי הבריאות | צילום: fotolia

כאשר בבעלותה הון ניכר, המדינה – ודובאי בפרט – התקדמה בקפיצות טכנולוגיות כדי ליישם את טכנולוגיית שירותי הבריאות המודרנית ביותר שזמינה בשוק. לכן, זה לא מפתיע שסקטור שירותי הבריאות באיחוד האמירויות צפוי לצמוח מעל ל-28 מיליארד דולר ב-2021. ב-2016, איחוד האמירויות עמדה בראש דוח מדד הבריאות העתידית של פיליפס, אשר אומד נגישות ואינטגרציה של מערכות שירותי בריאות ואת האימוץ של שירותי בריאות מחוברים.

מעל ל-12 חברות בתחום נטמעו במדינה. לדוגמא, איחוד האמירויות משתמש במערכת Wareed בבתי חולים וקליניקות ציבוריים, שמעניקה אדמיניסטרציה משולבת מתקדמת ומערכות קליניות. בדובאי, DHA הפך את כל הרישומים הבריאותיים לדיגיטליים, השיק מספר אפליקציות כדי לחבר אנשים לשירותי בריאות, כולל Tummy Fish כדי לעודד ילדים לשתות מים, ובקרוב יטמיע מערכת חלוקה רובוטית כדי לצמצם את תקופת ההמתנה של הציבור לקבלת תרופות.

בבירת המדינה, רשות הבריאות של אבו דאבי יישמה תכנית בריאות מניעתית בשם Weqaya, אשר סורקת מבוגרים מאיחוד האמירויות ומפיקה נתונים עבור מחקרים אפידמיולוגיים שונים, כמו מחלות לב וכלי דם וסכרת. כדי להפחית את שיעורי הביקור בחדר המיון והאשפוז, חברת Mubadala שבבעלות המדינה הקימה את מרכז אבו דאבי לטלרפואה, שמשתמש בטכנולוגיות מידע ותקשורת כדי להעניק ייעוץ רפואי מרחוק.

ד"ר מוחמד אל רדהה, יו"ר Emirates Health Informatics Society, אגודה מקצועית שמקדמת טכנולוגיה חדשה בתעשיית הרפואה, אמר בראיון לעיתון The National המקומי כי הוא חושב ש"בריאות דיגיטלית תהיה השינוי הגדול ביותר בסקטור הבריאות. ההתפתחות בטכנולוגיית בריאות נעה הרבה יותר מהר מהגילוי של תרופות".

בינתיים, מציין דהאר, האימפקט של דובאי על סטארט-אפים בתחום הבריאות יכול להיראות ברחבי העולם. "Anvajo לדוגמא, סטארט-אפ גרמני שהיה חלק מהתכנית של Dubai 100 ב-2016, בדיוק השלים סבב גיוס של 1.53 מיליון דולר. גם הסטארט-אפ הספרדי Mediscen, שביצע מהפכה בניהול מחלת הסוכרת, היה חלק מתכנית האקסלרטור שנמצאת בדובאי".

יחד עם זאת, השחקנים בתחום לא רק מגיעים מחוץ למדינה. "ישנם סטארט-אפים רבים מהמדינה ומהאזור, כמו Altibbi ו-HeyDoc, שמתמקדים שניהם בטלרפואה, ו-Ver2, שמחדשים את החינוך הרפואי בשווקים מתעוררים".

הסטארט-אפ AlemHealth מדובאי, מאפשר לרופאים לשתף פעולה מבעד לגבולות, תוך הבטחה שהפציינטים מקבלים טיפול ברמה עולמית במחירים שפויים.

כפי שאיחוד האמירויות ביססה זאת באג'נדת הפיתוח שלה ובכך איפשרה עידן חדש לשירותי הבריאות, יש לה הזדמנות ליצור פרדיגמה חדשה כדי לסלול את הדרך בה נעשית החשיבה על התחום, על בסיס סינרגיה בין טכנולוגיה ונתונים, והתחייבות ליצור פתרונות טובים יותר לפציינטים. "ברחבי האקוסיסטם, יזמים דוחפים את הגבולות, בתמיכת מקבלי ההחלטות בתעשייה. ייקח זמן עד לפני שדברים יקרו בקנה מידה גדול אבל המומנטום של 18 החודשים האחרונים מראה כוח משיכה רציני ופוטנציאל עצום לתחום שירותי הבריאות בדובאי וברחבי האזור".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.