Forbes Israel Logo

דו"ח חדש מציב את ישראל כמדינה הטובה בעולם עבור נשים יזמיות

דו"ח "מדד נשים יזמיות" של מאסטרקארד לשנת 2020 קובע כי ישראל מהווה דוגמה מצוינת לכך שמנגנוני תמיכה ייעודיים לנשים יזמיות מובילים לתוצאות מהירות ומשמעותיות

מדד נשים יזמיות של מאסטרקארד (MIWE) בוחן אילו מדינות בעולם הן המובילות בהצלחה של נשים יזמיות.

המדד בודק מה מניע את הנשים להצלחה, באילו שווקים יש את ריכוז העסקים הגבוה ביותר בבעלות נשים, מהם התנאים האופטימליים להצלחה ושגשוג שלהן ומהם הגורמים המרכזיים העוזרים לקידום נשים. המדד מבוסס על שלושה אינדיקטורים מרכזיים: קידום נשים, נכסי ידע בשילוב גישה למקורות מימון ותנאים סביבתיים של יזמות.

על פי הדו"ח שמפורסם זו השנה הרביעית, ישראל ממוקמת במקום הראשון כמדינה הטובה ביותר בעולם עבור נשים יזמיות. בשנה שעברה דורגה ישראל רק במקום הרביעי. בדו"ח קובע כי ישראל מהווה דוגמה מצוינת לכך שמנגנוני תמיכה ייעודיים לנשים יזמיות מובילים לתוצאות מהירות ומשמעותיות.

גם בדירוג "תמיכה בחברות קטנות ובינוניות" של נשים זינקה ישראל מהמקום ה-42 בשנת 2019, למקום הראשון בעולם בשנת 2020, וזאת בין היתר בזכות יוזמה של רשות החדשנות (לשעבר לשכת המדען הראשי) ששמה לעצמה יעד להכפיל במהלך השנתיים הקרובות את מספר הנשים היזמיות במדינה.

ישראל מקום מצוין עבור נשים יזמיות | צילום: shutterstock

מן המדד עולה, כי ישראל מדורגת גבוה מאוד גם במונחים של "תמיכה בגורמים יזמיים" (מקום 9), זמינות כוח אדם מיומן והכלת כישלונות עסקיים.

נתונים מה-GEM (Global Entrepreneurship Monitor), מקור המחקר העולמי היחיד שאוסף נתונים על יזמות ישירות מן היזמים, מצביעים על עלייה של 32% בכוונה להקים בישראל עסק בשלוש השנים הקרובות, בקרב האוכלוסייה הבוגרת והלא יזמית. מדובר באחוז הגבוה ביותר שנרשם במחקר ה-GEM ב-11 השנים האחרונות. מגמה זו נפוצה במיוחד בקבוצות המיעוטים ובקרב נשים.

הקורונה היא הזדמנות

הדו"ח גם מביע אופטימיות לגבי עתידן של הנשים היזמיות. הוא מצביע על כך שהמגיפה העולמית יכולה להוות זרז להתקדמות של נשים בעולם העסקי, וכי מדובר בהזדמנות לתיקון ההטיה המגדרית הקיימת.

תקופת הקורונה מציעה נראטיבים שמעצימים נשים כמנהיגות המהוות השראה, ומדגישה את היכולות של נשים להוביל מהלכים תחת תנאים בלתי אפשריים. דוגמה לכך ניתן לראות אצל מנהיגות בעולם כמו ראש ממשלת ניו זילנד, ג'סינדה ארדרן, או קנצלרית גרמניה אנגלה מרקלה, שהפגינו הצלחות ניכרות בהתנהלות בעת משבר הקורונה

גם אצלנו בישראל מתגלה במהלך משבר הקורונה מנהיגות נשית מרשימה – החל בפרופ' סיגל סדצקי, ראש מערך שירותי הציבור לשעבר ומחליפתה בתפקיד, ד"ר שרון אלרעי פרייס ועד פורפ' גליה רהב ופרופ' עידית מטות שנלחמות על בריאותם של חולי הקורונה בבתי החולים. כולן מופיעות השנה בפסגת רשימת Power Women השנתית של פורבס ישראל.

המצב "הנורמלי" הבא מציע הזדמנות של פעם בחיים למחוק את החסמים הקיימים ולהניע שוויון מגדרי רחב יותר בעולם העסקי. הוכחה לכך שמשבר יכול להוביל להזדמנות ניתן לראות בפערים הכלכליים שנשארו סטטיים כמעט עשור לפני פרוץ הקורונה, אך קטנו בזמן המגיפה בעזרת סיוע של ממשלות (כמו ממשלת בריטניה שפתחה ל-1.2 מיליון אזרחים חשבונות בנק תוך יומיים, או 11 מיליון ברזילאים שפנו לפתיחת חשבונות חיסכון בשביל לקבל כסף חירום מהממשלה).

"משבר תמיד חושף בעיות במערכת, והקורונה עשתה זאת גם", אומרת סו קלסי, סגנית נשיא בכירה, אחראית גלובלית למוצרי צריכה ולהכלה פיננסית במאסטרקרד.

ראינו את הפער בין נשים לגברים בעולם העסקי, אולם בשונה מכל שקיעה כלכלית אחרת, הקורונה דווקא סללה את הדרך להתקדמות. ראינו מה ניתן להשיג כאשר ניתנת עדיפות לנושא. עם זאת, האם אנו מספיק אמיצים כדי לנצל את ההזדמנות הזאת, ללמוד את הנתונים המעניינים והחשובים שעולים מהדו"ח לשנת 2020 ולפעול בהתאם? או שנאחז במערכת כושלת ונאפשר לקורונה לבלום את ההתקדמות שנעשתה עד היום? אלו שאלות קריטיות שמקבלי ההחלטות יצטרכו לענות עליהן בזמן שהם מתכננים את דרכם להתאוששות כלכלית".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.