Forbes Israel Logo

דור ה-Y מחפש עבודה: מה הוא צריך בשביל למצוא אותה?

16,000 מפוטרים בישראל בחודש יולי, ובקרבם קבוצת הגיל הבולטת היא 24-34 – הקבוצה המכונה "דור ה-Y". מה צריכים בני דור ה-Y בסביבתם על מנת לטפח קריירה מקצועית בת-קיימא, שיוכלו לצמוח ולהתפתח בה? אפשרויות קידום, סביבה מקצועית טכנולוגית מודרנית, נוחות תחבורתית וצמיחת שכר גבוהה. אבל איפה הם צריכים לגור כדי לקבל את כל זה?

בארה"ב שיעור האבטלה הכולל בקרב בני 25-29 מגיע ל-9.3% ובקרב בני 20-24 מרקיע אף עד 13.5%. לאחרונה פורסם דירוג מקיף שנערך לאורך שנים ע"י מספר גופי מחקר ומונה את הערים האטרקטיביות ביותר מבחינה מקצועית עבור בני דור ה-Y – דירוג הנבחן ע"י מספר פרמטרים משוקללים בכמה פרמטרים, ביניהם: השכר החציוני של בני 20-30, צמיחת השכר הממוצעת לאורך 3 השנים האחרונות, ומשך ההגעה לעבודה עבור בני אותו גיל. הסקר מתבסס על כחצי מיליון עובדים שנולדו בין 1982 ו-1993.

הנתונים שהעלה המחקר, הנוגעים בחלקם גם לצעירים המקומיים, סותרים לפעמים את ההנחות האינטואיטיביות. למשל: עובדי דור ה-Y נוטים שלא לעבוד בחברות הגדולות במשק, במיוחד כשלא מדובר בחברות היי-טק. רוב בני ובנות הדור מעדיפים לעבוד בחברות קטנות המציעות הזדמנויות לגמישות יתרה ונטוורקינג חברתי ללא קווים מנחים תאגידיים נוקשים. הסקר מגלה כי הריכוז הגדול ביותר של עובדים בני דור ה-Y, כ-47%, עובד בחברות בנות פחות מ-100 עובדים. חברות בינוניות (100 עד 1,500 עובדים) מעסיקות חלק קטן יותר, כ-30%, והשיעור הקטן ביותר – 23% – הוא של בני דור ה-Y העובדים בחברות ענק של למעלה מ-1,500 עובדים. מתוך חברות ענק אלו, אגב, 5 הגדולות הן כולן חברות הייטק: קוואלקום, גוגל, מדטרוניק, אינטל ומיקרוסופט.

בישראל, מיני-קריות טכנולוגיות הצומחות במקומות כמו ראש העין, חיפה, מודיעין וגבול רחובות-נס ציונה עדיין אינן מצליחות להעניק סביבת מגורים מועדפת לצעירים, הממשיכים להתרכז בת"א וסביבתה המיידית בלבד. בארה"ב, "ערי צעירים" מסורתיות ומוכרות מוכיחות את המוניטין שלהן בדירוג, בנתונים מרשימים ברוב הקריטריונים.

סיאטל שבמדינת וושינגטון, יעד פופולארי כבר כמה עשורים בקרב צעירים, מובילה את רשימת הערים הטובות ביותר מקצועית לדור ה-Y בארה"ב לשנת 2012: עליית שכר של 4.4% מאז 2009, שכר שנתי חציוני גבוה – 44 אלף דולר (כ-175 אלף שקל), וזמן הגעה לעבודה ממוצע של 24 דקות בקבוצת הגיל המדוברת. היא ידועה כבירת הביוטק וההנדסה – תחומים שלא רק משלמים היטב, אלא גם נוטים לשכור סטודנטים ישר אחרי לימודיהם. גם  מטותיהן של החברות אמאזון, מיקרוסופט ובואינג בסיאטל מעסיקות רבים בשכבת הגיל הזו. ביוסטון, טקסס, הממוקמת אחריה ברשימה – השכר החציוני לקבוצת הגיל זהה, אך עליית השכר פחותה וגם משך ההגעה לעבודה ארוך יותר. התחומים המקצועיים הבולטים כאן הם עסקי הנפט והגז.

השכר החציוני הגבוה ביותר בקבוצת הגיל הזו הוא בסן פרנסיסקו (51,300 דולר), בוסטון (46,200) וניו-יורק (46,900), אך קצב עליית השכר בשלוש ערים אלו בשנים האחרונות עמד על כ-3% בלבד וזמני הנסיעה התארכו ברמה כזו שהביאה את שלושתן לחצי התחתון של עשיריית הערים הפותחת את הדירוג.

החסרונות באקלים כלכלי שלילי כזה עבור דור ה-Y הוא שרבים מהם 'תקועים' בעבודות שאינן ממצות את מיומנויותיהם, כולל קמעונאות. חרף העובדה כי רבים מבני הדור משתלבים בהייטק ובעבודות הנדסיות אחרות שההשתכרות בהן גבוהה, המשרות הנפוצות ביותר בקרב הנבדקים במחקר עדיין היו עבודות של מיומנות נמוכה. מוכרן בחנות הייתה המשרה השכיחה ביותר, שהשכר החציוני בה הוא 23,400 דולר, ואחריה – מוכרי בגדים (28,400 דולר) ונציגי שירות בחברות הסלולר (27,800 דולר, כ-108 אלף שקל). 

ערים אחרות בארה"ב שנכנסו לעשיריה הראשונה כוללות את הבירה וושינגטון די.סי, את מיניאפוליס, את דאלאס ואת טמפה, פלורידה. פרמטר מדיד אחר ששוקלל הוא שיעור בני דור ה-Y בקרב כלל המועסקים בעיר: כאן, כל העשירייה הראשונה נשארה בטווח שבין 20% ל-25%, למעט טמפה (19%) וניו-יורק (26%). 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.