Forbes Israel Logo

כמה שווה בוב דילן? הזמר חתם על עסקת ענק למכירת קטלוג השירים שלו

היוצר והזמר בוב דילן מוכר את כל זכויות השימוש בשיריו לתאגיד המוזיקה יוניברסל. מסתמן כי מדובר בעסקת מכירת זכויות היוצרים הגדולה בהיסטוריה

מתברר שבימינו הכל עומד למכירה. גם מקבץ השירים של אחד האומנים החשובים של דורנו "מתעופפים ברוח" אל ידיהם של תאגידי ענק. כעת גם יצירותיו של האומן המוזיקלי היחיד שזכה בפרס נובל נמכרים לאחד התאגידים החזקים והעשירים בתעשיית המוזיקה העולמית, המחזיק כיום בזכויות למאות משיריו האייקונים.

בעסקת הענק שנחתמה השבוע, מכר היוצר וזמר הפולק-רוק, בוב דילן, את כל קטלוג התקליטים שלו לתאגיד המוזיקה יוניברסל, במה שמסתמן כעסקת מכירת זכויות היוצרים הגדולה ביותר בהיסטוריה של אומן בודד.

הרפרטואר העשיר של דילן כולל יותר מ-600 שירים, שאת הזכויות לגבי רובם החזיק בעצמו במהלך קריירה שנמשכה למעלה משישה עשורים. יוצר הפולק האגדי יעביר כעת את זכויות השימוש בקלאסיקות שהפכו לנכסי צאן ברזל של התרבות המערבית, כמו Blowin' in the Wind ,Like A Rolling Stone ו- The Times They Are A Changin, כמו גם שירים שדילן כתב עם כותבי שירים אחרים.

"גם זכות וגם אחריות"

כיאה למעטה הסודיות שאופף את דילן בחייו, הוא כמובן סירב להגיב על המכירה ופרטי העסקה המדויקים לא נחשפו גם מצד הקונים אך הניו-יורק טיימס דיווח כי היא מוערכת בלמעלה מ-300 מיליון דולר.

"זה לא סוד שאמנות כתיבת השירים היא המפתח הבסיסי לכל מוזיקה גדולה, וזה גם לא סוד שבוב הוא אחד המבצעים הגדולים ביותר של אותה אמנות", מסר בהצהרה לוסיאן גריינג', יו"ר ומנכ"ל קבוצת יוניברסל מיוזיק.

"לייצג את עבודתו של אחד מגדולי כותבי השירים בכל הזמנים – שלא ניתן להפריז בחשיבותם התרבותית – זו גם זכות וגם אחריות גדולה", ציינה ג'ודי גרסון, יו"ר ומנכ"ל UMPG.

שווי השירים מזנק

בעידן הדיגיטלי של ימינו, שבו כל סטרימינג של שיר מספק תמלוגים ודמי רישוי נדיבים, שוויים הכלכלי של שירים מזנק במהירות, וכך גדלים בהתאם גם נפח והיקף עסקאות הפרסום. רק בשבוע שעבר דווח כי סטיבי ניקס מכרה את רוב קטלוג השירים שלה ל"חברת התקליטים" הפרטית Primary Wave Music תמורת 80 מיליון דולר.  

זכויות הפרסום לשישה אלבומים של טיילור סוויפט נמכרו פעמיים בתוך חודשים ספורים – תמורת סכום אסטרונומי של 300 מיליון דולר.

Hipgnosis Songs Fund הבריטית פיזרה השנה קרוב ל-670 מיליון דולר עבור זכויות ליותר מ-44 אלף שירים של אמנים שונים כמו בלונדי, כריסי הינד, ריק ג'יימס ובארי מנילו, והזרימה לחברה סך של יותר מ-1.7 מיליארד דולר.

צילום התמונה הראשית: shutterstock

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.