Forbes Israel Logo

דירוג הקבוצות העשירות ביותר ב-NBA: הניו יורק ניקס שוב ראשונה

קבוצת ה-NBA הממוצעת שווה 1.9 מיליארד דולר, עלייה של 13% משנה שעברה ופי 3 מהשווי מלפני 5 שנים. הניו יורק ניקס מובילה את הרשימה עם שווי של 4 מיליארד דולר על פי הערכת פורבס, עלייה של 11% משנה שעברה. המועדון מוערך באופן שווה לקבוצת הבייסבול העירונית, הניו יורק יאנקיז, קבוצת הספורט השנייה הכי עשירה בספורט האמריקאי, אחרי קבוצת הפוטבול דאלאס קאובויז ששווה 5 מיליארד דולר. 

ה-NBA היא הליגה הכי חמה היום בארצות הברית. בשביל להבין את זה צריך להסתכל מה קרה רק בשבוע שעבר, כאשר ליגת הפוטבול, ה-NFL, הייתה אמורה למשוך את כל תשומת הלב בזכות משחק הסופרבול, אבל במקום זאת, הטרייד המדובר של כוכב קבוצת ה-NBA ניו אורלינס ושל כוכב הניקס קריספאס פורזינגיס, תפסו את מירב הפידים של הרשתות החברתיות בקרב חובבי הספורט האמריקאים.

המדיסון סקוור גארדן בניו יורק | צילום: Shutterstock

העושר ב-NBA עמוקה הרבה יותר מאשר רק בניו יורק ניקס. קבוצות ברוקלין נטס, שארלוט הורנטס, דאלאס מאבריקס ופורטלנד טרייל בלייזרס למשל סגרו בשנה האחרונה דילים חדשים עם חברות טלוויזיה מקומיות ובכך הכפילו את הרווח שלהן מזכויות שידור. מילווקי באקס הרחיבה חוזה שידור משתלם שחתמה עליו ב-2018 וכן, דילים חדשים של סן אנטוניו ספרס ושיקאגו בולס עם חברות כבלים מקומיות ייכנסו לתוקף בעונה הבאה.

בחזית הארנה – הבאקס פתחו העונה את האולם החדש שלה, הפייסרב פורום, שבשווי 524 מיליון דולר. המעבר מהאולם השלישי הישן ביותר ב-NBA זאת ברכה לבאקס, שנהנית עתה מאפשרויות שיווק חדשות כמו ספונסרים שיימשכו לעניין ומכירת כרטיסי ליציעי פרמיום. שווי הזיכיון של הקבוצה הוא 1.3 מיליארד דולר, עלייה של 145% מאז קבוצת הבעלים הנוכחית קנתה את הקבוצה ב-2014 תמורת 550 מיליון דולר.

קבוצות מינסוטה טימברוולבס ויוטה ג'אז השלימו יותר מ-100 מיליון דולר בעזרת חדשנות שהוסיפו לבניינים שלהן ואטלנטה הוקס לאחרונה חשפה 193 מיליון דולר בשדרוג האולם הביתי שלה, הסטייט פארם ארנה. הבניינים המשופצים מפיקים רווח משמעותי עבור הקבוצות האלה.

הגלובליזציה של הספורט

אלופת ה-NBA והקבוצה הטובה ביותר בשנים אחרונות, הגולדן סטייט ווריורס תעזוב את האורקל ארנה, הבניין הישן ביותר ב-NBA בעונה הבאה עבור צ'ייז סנטר שנאמד בשווי מיליארד דולר. האלופה, שגם שולטת ביד רמה בליגה, מבטיחה 2 מיליארד דולר בהכנסה חוזית מחויבת מחסויות, סוויטות באולם החדש ועמלות ממנויים שימכרו.

לברון ג'יימס. השפעה אדירה על רווחי הקבוצה | צילום: Shutterstock

משקיעים מרחרחים סביב התכניות הבינלאומיות של ה-NBA, עם 300 מיליון שחקני כדורסל בסין ושחקנים רבים שגדלים מחוץ לארצות הברית אבל פוטנציאלים לליגה. התפוצה הגלובלית של הספורט משפיע גם על ענף המשקיעים. עדות לכך היא 49% ממניות ברוקלין נטס שנרכשו על ידי המיליארדר הסיני מייסד עליבאבא, ג'וי סאי. ההסכם מעניק לצאי דרך לשליטה בקבוצת NBA בשנתיים הקרובות בעלות של 2.3 מיליארד דולר.

הניקס חוו אסון פיננסי ב-18 השנים האחרונות, מלבד שתי עונות בהן דיווחו על מחזור מנצח. החדשות האחרונות שמרגיזות את האוהדים מדברות על הטרייד של קריספאס פורזינגיס, הכוכב הראשון שגדל בניו יורק והגיע לקבוצה הבוגרת מאז שנות ה-90, כאשר הקבוצה כרגע עם המאזן הגרוע ביותר ב-NBA.

אך למרות הכל, הבעלים ג'יימס דולאן ממשיך בבהלה לזהב עם הקבוצה ששווה הכי הרבה ב-NBA זאת השנה הרביעית ברציפות. שיפוץ אולמה הביתי, המדיסון סקוור גארדן, במיליארד דולר, שהסתיים ב-2013, הביא לאופציות שיווקיות חדשות עבור הקבוצה.

למרות שנרשמו כמעט שני עשורים של הפסדים, הניקס דרשו מחירי פרמיום על מנויים, הרוויחו מסוויטות שמכרו באולם ומנותני חסות שהשקיעו בגלל העניין. הדיל עם חברת הכבלים המקומית MSG שווה יותר מ-100 מיליון בשנה, זה ההסכם השני היקר ביותר בספורט אחרי הלוס אנג'לס לייקרס.

פילדלפיה 76 הייתה הקבוצה עם עליית הרווחים הגדולה ביותר זאת השנה השנייה ברציפות, עם עלייה של 40% שמביאה אותה ל-1.65 מיליארד דולר. הרייטינג הטלוויזיוני של הקבוצה בעונה שעברה קפץ ב-40%, הרבה בזכות שבירת שיא הניצחונות של הקבוצה מאז עונת 2004/2005. מכירת המנויים עלתה ל-14,600 אחרי שהגיעה כבר לשפל בעונת 2013 אז הצליחו למכור רק 3,400 מנויים. הסבנטי סיקסרס נמצאים העונה במרוץ להובלת ה-NBA בתפוסת קהל במשחקים.

הפופולאריות של ה-NBA מורגשת בכל העולם | צילום: Bodisanal Boogie Unsplash

שולטת בספורט האמריקאי

קבוצות ה-NBA יותר רווחיות מתמיד. ההכנסה הממוצעת לפני מיסים והורדות נוספות היא של 61 מיליון דולר עבור קבוצה – כפול ממה שהיה רק לפני שנתיים. הקבוצות הרוויחו השנה 24 מיליון דולר מחוזי הטלוויזיה עם TNT ו-ESPN, שעלה בשנת 2016-2017 והתחלק באופן שווה בין 30 הקבוצות. מקור נוסף לעלייה זה חוזה הקולקטיב שנחתם בסוף שנת 2011. החוזה חתך את האחוז שמגיע לשחקנים מהכנסות המגיעות מדברים הקשורים ישירות לכדורסל מ-57% ל-51%.

בתחילת העשור, יותר מחצי מהקבוצות ב-NBA היו בהפסד כלכלי. בשנה שעברה, קליבלנד קאבלירס הייתה הקבוצה היחידה שרשמה הפסדים על פי הערכת פורבס, ככל הנראה של 13 מיליון דולר. בעלי הקבוצה, דן גילברט, הוציא 203 מיליון דולר על שחקנים, כולל 50.7 מיליון מס כעונש על המשכורות המסיביות ששילם כאשר הוא השלים 4 שנים רצופות בגמר ה-NBA. זאת הייתה השנה השנייה ברציפות של הקאבס היו הקבוצה היחידה שסיימה את השנה בהפסדים כלכליים.

בנוסף להיותה הקבוצה המופסדת היחידה, קליבלנד קאבלירס הייתה גם היחידה שירדה בערכה. הקבוצה שווה היום 1.28 מיליארד, ירידה של 4% משנה שעברה.

כמה הלייקרס תרוויח מההגעה של לברון? | צילום: Ramiro Pianarosa Unsplash

הקאבס מחכה בתור עבור שיפוץ קבוצה רציני לאחר שחרורו כשחקן חופשי של כוכב הקבוצה לברון ג'יימס בשנה שעברה ללייקרס. בשביל להבין את הנתונים, כאשר לברון עזב את הקבוצה בעבר למיאמי לשנתיים, תפוסת הקהל צנחה ב-21%. הפער בין הקבוצה עם לברון לקבוצה בלי משמעותי ודוחף את שווי הקבוצה מהמיקום ה-15 ל-25 בדירוג.

הסך הכולל של ההכנסות של קבוצות ה-NBA עומד על 8 מיליארד דולר בשנה שעברה, עלייה של 8.5%. בנוסף לרווחים משידורי טלוויזיה והתפתחות של האולומות, הקבוצות עשו רווחים מהחסויות של הליגה. החוזה שמוגדר ל-3 שנים כ"חוזה ניסיוני" התחיל ב-2017-2018, במסגרתו כל קבוצה מלבד אוקלהומה סיטי ת'אנדר, מרוויחה בין 4 מיליון ל-20 מיליון דולר.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.