Forbes Israel Logo

די לתמימות: 14 טיפים פשוטים שיגנו על המידע שלכם ברשת

נדמה שיותר מכל, חברות רוצות היום לדעת עלינו, וכמה שיותר. מידע אודותינו, הצרכנים, הפך למצרך היקר ביותר עבורן, על פיו הן מפלחות את השוק ומפתחות מוצרים. אבל לא רק החברות הגדולות מחפשות את המידע שלנו, והשימוש שרוצים זרים לעשות בו הוא לא תמיד כל כך תמים, בניגוד אלינו. למרות הפשטות היחסית לקבל איזושהי הגנה על הפרטיות שלנו ברשת, מעטים הם האנשים שמנצלים את האוופציות הללו, ובכך חושפים מרביתנו את עצמם לסיכונים של ממש. לכן, החלטתי להביא בפניכם את 14 הטיפים הכי קלים לשמירה על פרטיות ברשת, ושלא תגידו שלא אמרתי לכם.

1. הגנו על המכשירים שלכם בסיסמא

הבחירה שלא להגן בסיסמא על המכשירים הדיגיטליים שלכם, היא המקבילה הטכנולוגית להשארת הרכב או הבית שלנו לא נעולים. אם אתם ברי מזל, איש לא ינצל את הגישה החופשית, או שאולי שהתכנים האהובים עליכם יושמדו וסודותיכם הכמוסים ביותר יגנבו.

2. בצעו התנתקות מסודרת מחשבונותייך ברשת, לאחר שסיימת לעשות בהם שימוש

לא רק שהדבר יפחית את המעקב אחר פעולותייך ברשת, זה גם ימנע ממי שיתיישב במחשב אחרייך מלרחרח אחרי מה שעשית, לקרוא את המיילים שלך, ולבצע פיגועי רשתות חברתיות למיניהם. אם אתם משתמשים במחשב ציבורי או של מישהו אחר, זהו טיפ מאוד חשוב עבורכם. לא להאמין שיש אנשים שעדיין לא עושים את הפעולה פשוטה הזו, ויש לכך השלכות נרחבות.

3. אל תיתנו את האימייל, מספר הטלפון או המיקוד שלכם בכל פעם שמבקשים מכם

ברור כשמש שאם בחור מפוקפק בבר יבקש מאיתנו את מספר הטלפון שלנו, אנחנו לא ניתן. אבל, כשהשואל הוא עובד בסט-ביי בחליפה, רבים ימספרו את המספר שלהם ללא היסוס. חברות לעיתים עושות שימוש בנתונים הללו כדי לאפיין אותנו ואת הרכישה שביצענו, ובאפשרותנו תמיד לסרב.

4. הצפינו את המחשב שלכם

הצפנת המחשב משמעותה שאדם צריך את הסיסמא או מפתח הצופן שלכם על מנת להציץ בתכני הכונן הקשיח, אם אם יצליח להניח עליו יד. במחשבי מק, פשוט הולכים להגדרות, בוחרים "אבטחה ופרטיות", הולכים ל"כספת המסמכים ("FileVault"), מדליקים את האופציה, ובוחרים בסיסמא הנוחה לכם. למשתמשי ה-PC, תחפשו את האופציה Bitlocker.

5. בחרו באופציית זיהוי 2 השלבים של ג'ימייל

הצעד הפעוט הזה יהפוך את הטלפון שלכם לחלק משרשרת האבטחה – על מנת לקבל גישה לחשבון הג'ימייל שלכם ממכשיר שאינו המכשיר הרגיל ממנו אתם גולשים, המבקש (שבתקווה שמדובר בכם) יצטרך להזין קוד שנשלח למכשיר הסלולרי האישי. כך, גם אם מישהו משיג את הסיסמא לדואר האלקטרוני שלכם, הוא לא יוכל לעשות בה שימוש ממחשב שהמערכת אינה מזהה. בגוגל אומרים שמיליוני אנשים כבר משתמשים באופציה הזו, וכדאי גם לכם.

6. שלמו במזומן על פריטים מביכים

אם אתם לא רוצים שרכישה תאותר בקלות בחזרה אליכם, השתמשו במזומן. גם אם תרצו להסתיר רק את העובדה שאכלתם פיצה לפני ארוחת הערב, התשלום במזומן הוא הדרך לכסות על עקבותיכם.

הגנה באמצעות סיסמא היא הכלי הפשוט והטוב ביותר | צילום: shutterstock

7. שנו את הגדרות הפרטיות שלכם בפייסבוק ל"חברים בלבד" (Friends Only)

בקרו בעמוד הגדרות הפרטיות בפייסבוק, ודאו שהגדרת ברירת המחדל אינה "ציבורית" (public), ואם ההגדרה היא "מותאם אישית" (custom), ודאו שאתם יודעים בדיוק איזה מידע אתם חולקים עם אחרים.

8. נקו את ההיסטוריה של הדפדפן ואת תיקיית ה" Cookies" שלכם על בסיס קבוע

מתי עשיתם זאת בפעם האחרונה? אם הרגע התכווצתם מעט, שקלו להחליף את הגדרות הדפדפן שלכם, כך שינקה אותם באופן אוטומטי לאחר כל שימוש. ניתן לשנות זאת תחת אופציות (Options) ואז תחת פרטיות (privacy). שנו את ההגדרה ל"אף פעם אל תזכור את ההיסטוריה (never remember your history). זה יפחית את הכמות שבה ניתן לעקוב אחר הפעולות שלכם אונליין. שקלו גם להוסיף תוספי הגנה כמו TACO, כדי להפחית עוד יותר את המעקב ברשת.

9. השתמשו במסווה IP

כשאתם מבקרים באתר כלשהו, אתם משאירים אחריכם טביעות אצבע בצורת ה-IP של המכשיר ממנו גלשתם. כדי להסתיר את טביעת האצבע האינטרנטית שלכם, ניתן להוריד תוכנה בשם TOR או בשירות שמציע אתר HideMyAss.com.

10. כסו את מצלמת הרשת שלכם

על פי מחקר שפורסם אתמול בוושינגטון פוסט, ניתן לרגל אחרינו באמצעות מצלמות הלפטופ הפרטי שלנו, וזאת מבלי שתידלק אפילו נורת האזהרה כי המצלמה דולקת. כיצד? משום שניתן לפרוץ לכל מכשיר המקושר לאינטרנט.

אבל אין טעם לשקוע בחרדות, ישנו פתרון שימנע ממעקב כזה להתרחש, והוא פשוט אפילו לאלו מאיתנו שאינם מומחי טכנולוגיה: פשוט שימו משהו אטום לפני המצלמה. אני ממליצה על איזו מדבקה, יעודית של קבוצת EFF או סתם כזו שיש לכם בבית, כדי להימנע מהמעקב.

11. השתמשו בכפתור ה"מחק"

ככל שתצברו יותר מידע, כך יוכלו לגלות עליכם יותר מידע – חשבון פשוט. העובדה הזו מסבירה מדוע סנאפצ'ט (Snapchat), שבה ניתן לשלוח הודעות שימחקו אוטומטית בתום כמה שניות, ואפליקציית שיתוף המיקום המוגבל בזמן, גלימפס (Glympse), כה הצליחו השנה. ככל שתשאיר מאחורייך פחות מידע, כך יהיה לך פחות מידע להגן עליו.

12. היה גאוותן וחפש את עצמך בגוגל בקביעות

הישאר מעודכן לגבי דברים חדשים שנאמרים או מפורסמים לגבייך ברשת. בעבר היה ניתן להשתמש בשירות Google Alert, שהודיע באמצעות מייל בכל פעם ששימכם הוזכר, אבל השירות הזה כבר לא פעיל לצערנו. היום כדאי לנסות Talkwalker Alerts, שהוא כלי חינמי שאמור לבצע בדיוק את אותה הפעולה. מהניסיון שלי הוא לא מקיף כמו השירות לשעבר של גוגל, אבל הוא כן מיידע אתכם בקביעות על כל ממצא.

פחות מידע = פחות על מה להגן | צילום: shutterstock

13. כבו את האינטרנט האלחוטי (Wi-Fi) והבלוטות' (Bluetooth)

אם אתם לא אוהבים שקמעואנים עוקבים אחרי פעולותיכם בחנויות שלהם, אתם יכולים פשוט לכבות את שתי הפונקציות הללו. זה ימנע מהם לעקוב ולבחון אותך, לפחות דרך הטלפון. אה, וגם מאריך את חיי הסוללה, שזה בונוס נוסף.

14. אל תציג תמונות באופן אוטומטי בטלפון שלך

זוהי דרך שבה יכולים אנשים לבדוק האם קראת את המייל שלהם או לא, כשהתמונה, שלא בהכרח אכפת לך ממנה יותר מדי, מתוכנתת לשלוח חזרה אות כאשר היא נטענת. לאלו מכם שלא שמו לב, גוגל שינתה את הגדרות הפרטיות של משתמשי ג'ימייל כך שהתמונות תמיד יוצגו בפתיחת ההודעה, והמשמעות של כך היא שמי שמעוניין לדעת האם ומתי פתחת את המייל שלו, יוכל לעשות זאת ביתר קלות.

הוראות כיצד לשנות את ברירת המחדל החדשה תוכלו למצוא כאן.

אלו הם בהחלט הדברים הפשוטים ביותר שניתן לעשות על מנת להגן על הפרטיות שלנו, ויש שיאמרו שלא רחוק היום עד שניתפס בבתי משפט כרשלנים על כך שלא דאגנו לכך גם אנחנו. אז אל תלכו כצאן לטבח, ותתחילו ליישם.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.