Forbes Israel Logo

דרגי הפתיע את אירופה: אין הרחבה כמותית – בינתיים

למרות תקוות המשקיעים והציפיות הרבות אשר תלו בשווקי אירופה, נגיד הבנק האירופאי המרכזי מריו דרגי הודיע לפני שעה קלה כי הבנק החליט שלא להחיל מדיניות הרחבה כמותית – בינתיים. לדבריו, הבנק ייבחן את הנושא פעם נוספת בתחילת שנת 2015, אז ייתכנו שינויים בנושא.

אך לפחות בינתיים, כאמור, המשקיעים ייאלצו להמתין. דרגי רמז בעבר כי לא יהסס לנקוט בהרחבה כמותית אם יחשוב כי הצעד יסייע לשיקום הכלכלה ביבשת ולעידוד הצמיחה והיציאה מהמיתון, כשם שההרחבה אשר נקט הבנק הפדרלי המרכזי בארה"ב (הפד) סייעה למשק האמריקאי בשנים האחרונות. כזכור, מוקדם יותר השנה סיים הפד את מדיניות ההרחבה בה נקט לאורך השנתיים האחרונות, במסגרתה הונפקו אג"ח בשווי מאות מיליארדי דולרים, מהלך אשר הזרים כספים רבים למשק וסייע ליציאתו מהמשבר האחרון.

צילום: thinkstockphotos

בנוסף להחלטתו שלא להחל במדיניות שכזו, הודיע דרגי כי הריבית במדינות האיחוד האירופאי תישמר על רמתה הנמוכה גם במהלך החודש הקרוב – ותעמוד על 0.05%. דרגי המשיך והודיע כי הבנק עדכן את תחזית הצמיחה באיחוד כלפי מטה – וכעת התחזית המעודכנת עומדת על 0.8% במהלך השנה (לעומת 0.9% על פי התחזית האחרונה).

דבריו של דרגי הגיעו, כאמור, בהפתעה ובניגוד להערכות רבות אשר נשמעו ביבשת, לפיהן מדיניות ההרחבה הכמותית היא בגדר עובדה קיימת. מייד לאחר נאומו של דרגי הגיבו הבורסות ברחבי אירופה בירידות שערים, כשבפריז נחלשת הבורסה ב-1.3% ובגרמניה נרשמות ירידות של 0.8%.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.