Forbes Israel Logo

ד”ר שוקי גלייטמן הוא איש העסקים הישראלי הראשון הזוכה באזרחות כבוד בסין

ד"ר שוקי גלייטמן, לשעבר המדען הראשי ומנכ"ל משרד התעשייה והמסחר, הוא איש העסקים הישראלי הראשון שיקבל תואר של אזרח כבוד בסין. אזרחות הכבוד תוענק לד"ר גלייטמן על ידי העיר גוואנגז'ו בטקס רשמי אשר יערך ב-22 בנובמבר כאות הערכה לתרומתו לסין בכלל ולעיר גוואנגז'ו בפרט, בפיתוח ובניית אקוסיסטם בתחומי הטכנולוגיה ומדעי החיים.

במסגרת פעילותו בסין מכהן ד"ר גלייטמן כיו"ר קבוצת ההשקעות ישראל-גוואנגז'ו, אשר החלה את פעילותה בסין בגיוס קרן השקעות בתחום מדעי החיים בהיקף של כ-100 מיליון דולר. המשקיעים בקרן הם הממשל המקומי בגוואנגז'ו ומספר חברות ממשלתיות אסטרטגיות. השותפים בקרן הם ד"ר גלייטמן המשמש כיו"ר, המנכ"ל אבנר לושי, פרופ' שלמה נוי, פרופ' אברהם קרסיק ומר קרל גנג.

הקרן פועלת בתחום מדעי החיים והקימה תוך זמן קצר חמש חברות בסין בשותפות עם חברות טכנולוגיה ישראליות מהמובילות בתחומן. מודל הפעילות מבוסס על בניית חברה סינית בשליטת החברה הישראלית, אשר מבצעת את פעילות החברה הישראלית בסין. הקרן משקיעה בחברה הסינית ומאפשרת מיצוי ובניית ערך לחברה הישראלית.

ד"ר גלייטמן | צילום: יח"צ

בשנה שעברה התרחב שיתוף הפעולה עם הממשל בגוואנגז'ו, כאשר התבקש ד"ר גלייטמן להקים את משרד החדשנות של גוואנגז'ו בישראל. משרד זה משמש כנציגות מסחרית רשמית של ממשלת גוואנגז'ו, שמטרתה לקדם שיתופי פעולה עסקיים עם ישראל. נציגות זו, בניהולה של לירז גבע, פועלת כחלק מזרוע קידום ההשקעות והסיוע במציאת מימון ושותפים אסטרטגיים בסין של קבוצת ההשקעות ישראל-גוואנגז'ו ונהנית ממערכת קשרים ענפה עם זרועות הממשל השונות בגוואנגז'ו ועם ענקי התעשייה בסקטורים הציבורי והפרטי כאחד.

בתחילת חודש אוגוסט התקיימה בגוואנגז'ו ההשקה הרשמית של פעילות נוספת של הקבוצה – חממה טכנולוגית שהוקמה בשותפות עם ממשלת גוואנגז'ו. זוהי חממה טכנולוגית סינית ייחודית, הבנויה לפי המתכונת הישראלית של חממות טכנולוגיות. החממה מכוונת הן ליזמות מקומית סינית והן ליזמות ישראלית ומאפשרת הקמת חברות צעירות באי הביו-טק בגוואנגז'ו, בהשקעה של מליוני יואנים.

הקבוצה נמצאת עתה בתהליכי גיוס של קרן נוספת, שהשקעותיה יתמקדו בתחומי IT וטכנולוגיות עתידיות בתחום הרכב. הקרן המתוכננת תפעל במודל דומה לזה של קרן ההשקעות במדעי החיים של הקבוצה וגם בה משקיעי העוגן הינם גורמים ממשלתיים.

ד"ר גלייטמן שימש כמדען הראשי ומנכ"ל משרד התמ"ת והוא נחשב לאחד המדענים הראשיים המשפיעים ביותר בתולדות המדינה, שחלק ניכר מן ההסדרים החלים עד היום עוצבו והתגבשו בתקופתו. ד"ר גלייטמן הינו מומחה בעל שם עולמי בנושאי מדיניות לאומית בתחומי מו"פ וחדשנות ומזה שנים רבות משמש כיועץ בכיר לבנק העולמי בנושאי מדיניות לאומית וכיועץ אסטרטגי בנושאי חדשנות ומו"פ למדינות רבות וביניהן סרביה, סינגפור ופולין. מזה כעשרים שנה הוא מכהן גם כקונסול הכללי של סינגפור בישראל.

הענקת אזרחות הכבוד לד"ר גלייטמן בגין פועלו בעיר גוואנגז'ו, מהווה עדות לתרומתו של ד"ר גלייטמן והקבוצה אותה הוא מוביל לעיר ולסין, וכן על החשיבות שסין מייחסת לשיתוף הפעולה עם ישראל, בעיקר בתחומי החדשנות והטכנולוגיה.

גוואנגז'ו (לשעבר קנטון) היא העיר השלישית בגודלה בסין, ממוקמת בדרום המדינה במרחק של כ-45 דקות נסיעה ברכבת מהונג קונג. גוואנגז'ו היא בירת פרובינציית גוואנגדונג, הפרובינצייה העשירה ביותר בסין, עם כ-110 מיליון תושבים ותמ"ג של 1.3 טריליון דולר (להמחשה, מדובר בתמ"ג דומה לזה של ספרד או של הולנד ובלגיה יחדיו, או יותר מכפליים התמ"ג של שוויץ).

בשנת 2008 הכריזה ממשלת סין על גוואנגז'ו כ"עיר מרכזית לאומית" ובכך הקנתה לה מעמד מיוחד כאחת הערים שעליהן מוטלת המשימה לחבר את סין לערים מרכזיות אחרות בעולם ולהוביל את תנופת החדשנות והטכנולוגיה אותה חרט הממשל הסיני על דגלו. מעמד זה הקנה לגוואנגז'ו כוח רב ועצמאות כלכלית נרחבת בפיתוח תחומי טכנולוגיה וחדשנות, בניית אקוסיסטם טכנולוגי וביצוע השקעות בתחומים שזוהו כבעלי פוטנציאל לסייע בהפיכתה של סין למעצמה טכנולוגית.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.