Forbes Israel Logo

האדם שיפיל את ארדואן? הכירו את איש הדת הכריזמטי שעומד בדרכו של ארדואן לכיבוש הנשיאות

ראש ממשלת תורכיה, רג'פ טאיפ ארדואן, ניצח שלוש מערכות בחירות, עמד בפני מחאה אזרחית במהלך הקיץ האחרון, דיכא את הצבא רב ההשפעה, ושינה את תורכיה בעשור האחרון כפי שמעטים עשו לפניו. אך קרע עם המטיף האסלאמי הכריזמטי פטחולה גולן, המחזיק בקשרים טובים במשטרה, בשירותים החשאיים ובמערכת המשפט בתורכיה, מאיים כעת על אחיזתו במדינה, לקראת הבחירות הכלליות בשנה הבאה.

התשתית החזקה של גולן, שמנהיג תנועה אסלאמית חובקת עולם ממרכז הממוקם בארה"ב, היא זו שהעניקה למפלגתו של ארדואן את הפופולריות הרבה במערכות הבחירות האחרונות. כעת מתואר פיצול הכוחות כ"גירושין מדממים ומלוכלכים".


פטחולה גולן. מבן ברית ליריב | צילום: רויטרס

מקור הסכסוך הוא כוונת ארדואן להרוס בתי ספר פרטיים הממומנים ומנוהלים על ידי גולן, בטענה כי הם מעניקים יתרון לא הוגן להורים עשירים. גולן מפעיל רשת של בתי ספר פרטיים ברחבי העולם, המהווים מקור הכנסה מרכזי, אך בתורכיה משמשים בעיקר ככלי ליצירת אליטה רעיונית נאמנה. ארדואן עצמו נהנה מבסיס כוח דומה, המורכב מאותם מעריצי גולן, אך כעת נראה כי קבוצת התמיכה תתפרק ותתחלק בין השניים.

מקור כוחו של גולן, היושב בפנסילבניה מאז 1999, אז הואשם בניסיון להשליט בתורכיה חוק אסלאמי, הוא סגנונו האניגמטי. בין ארדואן וגולן קיימים גם הבדלים אידאולוגיים: בעוד גולן נחשב פרוגרסיבי ופרו מערבי יותר, עמדותיו של ארדואן בנושאים כמו מניעת הפלות ואיסור שתיית אלכוהול, עוררו בשנים האחרונות ביקורת על התערבות יתר בחייהם הפרטיים של האזרחים.

תנועתו של גולן, אינה מתכוונת להריץ מועמדים מטעמה מול ארדואן, אך הסרת תמיכתה בו עשוי לפגוע במפלגת הצדק והפיתוח כבר בבחירות לרשויות המקומיות שיתקיימו במרץ הקרוב, וכן בסיכוייו להיבחר לנשיאות ב-2015.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.