Forbes Israel Logo

האיחוד האירופי הסתיר: מכירות התוכן כמעט לא מושפעות מפיראטיות

הנציבות האירופית זכתה לאחרונה לגינוי על כך שהיא לא פרסמה נתונים שמצביעים על כך שלפירטיות יש השפעה קטנה מאוד על מכירות תוכן לגיטימיות.

אי שם בשנת 2014 שילמה הנציבות לחברת הייעוץ ההולנדית Ecorys יותר מ-400,000 דולר, כדי שתחקור כיצד הגישה הלא מורשית לתכני מוזיקה, סרטים, ספרים ומשחקי וידאו תפסה את מקומן של מכירות כשרות, הן ברשת והן מחוצה לה.

הדוח הושלם בחודש מאי 2015, אך מעולם לא פורסם – וחברת הפרלמנט האירופי ג'וליה רדה, אשת מפלגת הפירטים הגרמנית, חושבת שיש כאן משהו מסריח.

"מדוע הנציבות, לאחר שהוציאה על כך סכומי כסף משמעותיים, בחרה שלא לפרסם את תוצאות המחקר במשך כמעט שנתיים?", היא שואלת.

מסקנתו של הדוח היא כי ברוב המקרים, לפירטיות יש השפעה קטנה מאוד על המכירות הלגיטימיות.

"באופן כללי, התוצאות לא מציגות ראייה סטטיסטית קשיחה לכך שהמכירות מוחלפות בשימושים שמפרים את זכויות היוצרים ברשת", נכתב שם בסיכום הדברים. למען האמת, נמצא שפירטיות סביב משחקים אפילו מגדילה את שיעור המכירות הכשרות שלהם.

הפיראטיות של היום מניבה בכלל אוצרות? | צילום: Fotolia

יש לכך גם יוצאים מן הכלל – סרטים שוברי קופות.

"התוצאות מראות כי יש שיעור תחלופה של 40% – כלומר שעל כל עשרה סרטי צמרת חדשים שנצפו באופן בלתי חוקי, יש פחות ארבעה סרטים שנצפו באופן חוקי", קובע הדוח. יחד עם זאת, החוקרים מציינים שהסיבה לכך קשורה כמעט לחלוטין לעלות, וכי קיצוץ העמלות שמשלמים בתי הקולנוע והטלוויזיה היה עושה כאן הבדל גדול.

החלק בדוח שמצביע על כך שהפירטיות כרסמה במכירות הלגיטימיות של רשתות הטלוויזיה והקולנוע פורסם על ידי הנציבות בשנה שעברה. אולם, לא הוזכרו שם כלל כל יתר הממצאים. ומאז שהושלם הדוח, נראה שהנציבות עובדת על בסיס ההנחה כי פירטיות משפיעה על המכירות באופן גורף.

"הדוגמא העדכנית ביותר לסוג כזה של היגיון היא ההצעה השנויה מאוד במחלוקת של הנציבות לדרוש מספקי אחסון להתקין מסנני תכנים, שיוכלו לנטר את כל התוכן שהמשתמשים מעלים לרשת", אומרת רדה.

"הנציבות טוענת שהצעד הזה הכרחי על מנת להתמודד עם 'פער השווי' – תזוזה לכאורה של ערך כספי משירותי הזרמת מוסיקה מקוונת בעלי רישיון לידי ספקי שירותי האחסון, כמו יוטיוב, שמאחסנים תכנים בעלי רישיון מעורבבים עם תכנים שאין להם רישיון".

האיחוד והפיראטים – קרב אבוד? | צילום: Fotolia

בסופו של דבר הדוח פורסם רק באחרונה, בעקבות דרישת חופש מידע שהגישה רדה ושורה ארוכה של פניות מצדה גם בדואר אלקטרוני, שאליהן הנציבות השיבה בשורה של תירוצים. כך למשל, ציינו שם את העובדה ש-רדה לא ציינה את כתובת הדואר שלה – פריט שכלל לא נדרש, ושלמעשה לנציבות כבר יש אותו ממילא. עיכובים נוספים הפילה הנציבות למשל על הצורך להתייעץ עם מחלקה אחרת, או על העובדה ש-"תגובה לבקשתך לא יכלה להיחתם היום".

זכויות יוצרים הן נושא מאוד אקטואלי כיום, בהינתן העובדה שהאיחוד האירופי בוחן הצעות לרפורמה בתחום. הדבר כולל הצעות שפלטפורמות אינטרנטיות שמאחסנות "כמויות גדולות" של תוכן שמועלה על ידי המשתמשים, יצטרכו לבדוק אותו קודם לכן, על מנת לוודא שאין הפרת זכויות יוצרים.

"אני מעוניינת להזמין את הנציבות להתחיל לספק ראיות מוצקות ואקטואליות יותר בכל הנוגע לנושא זכויות היוצרים", אומרת רדה. "מידע כזה, שהוא יקר ערך, הן מבחינה כלכלית והן במונחים של ישימות, צריך להיות זמין לכולם כשהמימון שלו מגיע מתקציבי האיחוד האירופי – הוא לא צריך לצבור אבק על מדף עד שמישהו ידרוש אותו באופן אקטיבי".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן