Forbes Israel Logo

האיש ששינה את פני החברה מחליף קידומת – 30 עובדות שלא ידעתם על מארק צוקרברג

מארק צוקרברג הוא טיפוס משונה. מי שצפה בסרט "הרשת החברתית", שנכתב בהשראת סיפור חייו, כבר קיבל את הרושם הזה בעצמו. וזה אף שצוקרברג האמיתי מחה על האופן שבו דמותו הוצגה בסרט. הצפייה בסרט הספיקה למשתמשי פייסבוק ברחבי העולם כדי לקבל תחושה שהם מכירים את מייסד הרשת החברתית ששינתה את העולם. לכך אפשר להוסיף את הפרסונה הגיקית החביבה שמוצגת בכל התמונות והסרטונים – צוקרברג לא נראה כמו האיש שעומד בראשה של אימפריית אינטרנט ששווה מיליארדים, הוא נראה כמו החבר החנון שלובש תמיד את אותה טישירט מהוהה ומתרגש יותר מפיתוח אלגוריתמים מאשר ממגע אנושי.

משום שהוא אחד האנשים המוכרים בעולם, אחד העשירים בעולם או פשוט משום שהוא הפך לשני הדברים האלה בגיל מאוד צעיר, הרבה מיתוסים על צוקרברג מסתובבים ברחבי הרשת. האיש שבגד בחבריו ושרף לא מעט אחרים בדרכו לפסגה, הבחור שלא ברור אם הוא אנטיפת או לוקה בתסמונת מספקטרום האוטיזם. גאון שלא מצליח להתמודד עם אינטראקציות יומיומיות פשוטות או סתם בחור מבריק ונחמד, שכל מה שאומרים עליו הוא קשקוש מוחלט. האמת, כנראה, נמצאת אי שם באמצע.

בעיקר אומרים עליו שהוא קמצן. לא צריך להיות גאון הייטק כדי לזהות את התכונה הזו אצל צוקרברג. אחרי הכל, פורבס מעריך את הונו של צוקרברג בכ-26.7 מיליארד דולר, אבל הוא עצמו חי כמו אדם שמשתכר שכר ממוצע לגמרי ולא יכול להרשות לעצמו להתפרע. זה לא רק הבית הפשוט שלו בפאלו אלטו, שבקלות יכול היה להמיר אותו באחוזה מפוארת מול הים, או הרכב היומיומי שבו הוא נוהג. אורח החיים של צוקרברג הוא צנוע. הוא לא חי בצריף רעוע, אבל כן נוטה להתחשבן. כבר קרו מקרים שבהם "שכח" להשאיר טיפ במסעדה, למשל.

אנטיפת, אוטיסט או שניהם? צוקרברג | צילום: רויטרס

בכל אופן, כשזה נוגע לתרומות ועבודות צדקה, הוא דווקא נדיב מאוד. ב-2013 הוא הוכתר לפילנתרופ הגדול של השנה ותרם סכום מופרע של 970 מיליון דולר במניות פייסבוק למטרות צדקה שונות. הוא גם נחשב לפילנתרופ הכי צעיר בעולם. אז ייתכן שצוקרברג אינו קמצן, אלא פשוט אדם שלא רואה סיבה לחיות בראוותנות או לבזבז את הונו על דברים חומריים. בנוסף, בשנת 2014 הוא קיצץ בהתנדבות את השכר השנתי שלו לדולר אחד. אומנם יש מי שטוען כי מדובר בשמועות שקריות, אבל זה דווקא נשמע הגיוני למדי ומשהו שמתאים לצוקרברג לעשות. חוץ מזה, הוא ממש לא צריך עוד כסף.

עוד מיתוס נפוץ במיוחד על צוקרברג הוא עניין השחצנות. גם כאן, הסרט "הרשת החברתית" תרם לא מעט. דמותו של צוקרברג בסרט, כפי שהיא מגולמת על ידי ג'סי אייזנברג, היא ארוגנטית ומתנשאת, על גבול האגו-מניאקית. רבים מניחים שהנטייה שלו להופיע לפגישות חשובות בג'ינס וטישירט, למשל, היא אות לשחצנות מובהקת. גם העובדים שלו לשעבר לא מפזרים שבחים על הבוס הצעיר והמחונן.

עובד אחד סיפר שצוקרברג נהג לאסור עליהם לצאת לקנות ארוחת צהריים בזמן ישיבות. אם מישהו עמד לצאת מחדר הישיבות, הוא אסר עליו לעשות זאת והכריז על "עוצר כללי". אלא שקרוביו של צוקרברג טוענים שאין קמצוץ אמת במיתוס הזה. השותף שלו למעונות בהרווארד, ג'ו גרין, סיפר שצוקרברג אינו יהיר אלא פשוט מאוד בטוח בעצמו. אחרים טוענים שהוא דווקא טיפוס מצחיק וחברותי מאוד.

מה שבטוח, לעולם לא יפסיקו להגיד עליו שהוא סובל מקשיים חברתיים כאלה ואחרים – עוד עניין שתפס נתח משמעותי ב"הרשת החברתית" ועלה בעקבות ראיונות שנתן לתקשורת ושהדיפו ניחוח של מבוכה אמיתית. הנטייה שלו להגג את עצמו לדעת מול אנשים שלא באמת מוצאים עניין בדבריו ושלל התנהגויות נוספות מתכתבות עבור רבים עם תסמונת אספרגר, ויש המניחים שזה בדיוק המקרה של צוקרברג. עדויות של עובדים לשעבר מספקות סיבה להאמין שהוא אכן לוקה בכשל חברתי כלשהו.

הפילנתרופ הצעיר בעולם. צוקרברג | צילום: רויטרס

וישנו, כמובן, עניין הבוגד המנוול. הסיפורים על שותפו להקמת פייסבוק, אדוארדו סברין ובהמשך גם עם האחים קמרון וטיילר וינקלווס ודיוויה נארנדרה – כולם תבעו אותו על הפרת זכויות יוצרים ושאר ירקות, ואף קיבלו מיליוני דולרים במסגרת הסכמי פשרה שנחתמו מחוץ לכותלי בית המשפט. בסופו של דבר, העניין הזה נתון לפרשנות. צוקרברג עצמו מעולם לא ניסה להסביר את פעולותיו (מה שבהחלט הולם את התדמית שלו) אבל רשימת האנשים שהוא "דפק" בדרך לפסגה אינה קצרה.

גם יזם נאפסטר, שון פארקר, שהיה המנכ"ל הראשון של פייסבוק בתחילת דרכה, למד בדרך הקשה את סוג הפעולות שצוקרברג מסוגל לנקוט אותן כדי להשיג את מבוקשו. בהקשר הזה, עושה רושם שצוקרברג הוא אכן אדם שיילך רחוק מאוד כדי להגן על האינטרסים שלו, אבל קשה מאוד למצוא אדם במעמדו שמתנהג אחרת.

30 עובדות שלא ידעתם על מארק צוקרברג

1. הוא נקרא על שם סבו ההונגרי, מרקו.

2. הוא החליט ללמוד תכנות מחשבים אחרי שקיבל מהוריו במתנה את הספר
"C++ for Dummies" (תכנות להדיוטות, בתרגום חופשי).

3. הוא עיוור צבעים ולא יכול לראות את הצבע אדום והצבע ירוק. זו אחת הסיבות לכך שהצבע השולט באתר פייסבוק הוא כחול. בעבר הסביר שכחול הוא הצבע היחיד שהוא יכול לראות בכל גווניו.

4. הוא דובר חמש שפות – אנגלית, לטינית, צרפתית, יוונית עתיקה ואפילו עברית. זה כולל גם קרוא וכתוב. הוא ציין את כל אלה בטופס ההרשמה שלו לאוניברסיטת הרווארד.

5. חגיגת בר המצווה שלו הייתה בסימן "מסע בין כוכבים" ועד היום הוא מעריץ מושבע של הסדרה.

6. אבא שלו הוא רופא שיניים ולכן למארק אין אפילו סתימה אחת.

7. אין לו טלוויזיה בבית. לא מטעמים אידיאולוגיים, לטענתו פשוט אין לו זמן לצפות בה.

8. כשעוד הייתה לו טלוויזיה, אחת הסדרות האהובות עליו הייתה "הבית הלבן", שנוצרה על ידי מי שמאוחר יותר כתב את התסריט לסרט "הרשת החברתית", אהרון סורקין.

9. הוא סובל מפחד במה ושונא לשאת נאומים או להעביר הרצאות, על אף שבמסגרת התפקיד שלו, הוא חייב.

10. כשהיה בתיכון, המציא תוכנה שמאפשרת ליצור פלייליסט אוטומטי וסירב להצעה בת שבע ספרות ממיקרוסופט ו-AOL , שרצו לקנות אותה, כדי שהשירות יישאר חינמי.

צוקרברג ואובמה | צילום: רויטרס

11. עוד מימיו בתיכון: הוא היה החבר המצטיין בנבחרת הסיף.

12. בשנת 1996 הוא הקים את ה"צוק-נט" (ZuckNet) – שירות הודעות המבוסס על אטארי, שבאמצעותו בני משפחת צוקרברג נהגה לתקשר זה עם זה.

13. בסך הכל ונכון להיום, יש כ-50 פטנטים שרשומים על שמו.

14. הוא חובב מוזיקה מושבע. בין האמנים האהובים עליו: ג'יי.זי, גרין דיי, דאפט פאנק, ליידי גאגא ושאקירה.

15. במהלך כל שנת 2009 הוא ענב עניבה לעבודה, כדי להזכיר לעצמו כמה משמעותית הייתה השנה שקדמה לה עבורו.

16. היום הוא נוהג ללבוש טישירטס אפורות הנושאות את הלוגו של פייסבוק, משום שלדעתו זה חוסך זמן בבוקר וכך הוא לא צריך להתלבט מה ללבוש.

17. בימיו הראשונים כמנכ"ל פייסבוק נהג לחלק כרטיסי ביקור שעליהם נכתב "אני המנכ"ל, ביץ'".

18. במשך תקופה ארוכה היה לו יוזר ברשת החברתית המתחרה, טוויטר, תחת הכינוי Finkd. כשגילו שמדובר בו, הוא הוסיף את שמו המלא. יש לו מעל 300 אלף עוקבים, אבל הפעם האחרונה שבה צייץ הייתה בינואר 2012. זה היה לינק לפוסט שפרסם בפייסבוק.

19. ב-2011 הוא החליט להפוך לצמחוני, אבל עם סעיף הקלה: מותר לו לאכול רק חיות שהוא צד בעצמו.

20. יש לו כלב מגזע פולי, סוג של רועה הונגרי. קוראים לו ביסט. לביסט יש עמוד פייסבוק משלו, עם 1.5 מיליון לייקים.

21. אחד הספרים האהובים עליו הוא "המשחק של אנדר", ספר מדע בדיוני על ילד ששולט במשחקי מלחמה במחשב ומגלה שהם קיימים במציאות.

חברים לא חסרים לו. עמוד הפייסבוק של צוקרברג | צילום: מתוך פייסבוק

22. הוא מקפיד לחיות בצניעות. ההון האישי שלו מוערך ב-22.7 מיליארד דולר, אבל לפי "וול סטריט ג'ורנל" הוא נוהג במכונית מסוג פולקסווגן גולף GTI ששווה 30 אלף דולר.

23. אף על פי שהוא יהודי, הוא מחשיב את עצמו לאתאיסט.

24. בשנים הראשונות של פייסבוק אם מישהו הקיש @[4:0] בשורת התגובה, היה מופיע שמו של צוקרברג. טריק קטן שהוא תכנת. זה כבר לא עובד.

25. אי אפשר לחסום אותו בפייסבוק. הוא המשתמש היחיד ברשת החברתית שהאופציה הזו לא תקפה לגביו.

26. הוא ופרסיליה צ'אן הכירו בתור לשירותים במסיבת קולג' שנערכת בבית האחווה שבו מארק היה חבר. היא הייתה בין הראשונים שהצטרפו לפייסבוק ב-5 בפברואר 2004, יום אחרי שהרשת החברתית עלתה לאוויר.

27. לפני שפגש את משפחתה של צ'אן, הוא למד מנדרינית כדי שיוכל לתקשר איתם.

28. הוא עיצב את טבעת הנישואים של פרסיליה. היא עלתה 25 אלף דולר, אף שכבר אז הוא היה שווה 19 מיליארד דולר.

צוקרברג וצ'אן. טבעת ב-25 אלף דולר | צילום: רויטרס

29. באופן אירוני, הוא האדם הנעקב ביותר ברשת החברתית המתחרה, גוגל פלוס. יש לו יותר עוקבים מאשר למקימי גוגל פלוס עצמם.

30. כששואלים אותו מה היא העצה הטובה ביותר שהוא יכול לתת, הוא אומר "תלמדו תכנות".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן