Forbes Israel Logo

האם דווקא אפריקה תפתור את התלות האנרגטית של אירופה?

השבוע הציגה חברת Nur Energy תוכנית להקמת תחנת כוח סולרית ענקית בדרום תוניסיה שתספק אנרגיה לא רק למשק המקומי, אלא גם לאירופה. התחנה שבנייתה מתוכננת לסוף 2016, אמורה לעשות את מה שתוכניות דומות לא הצליחו – לרתום את קרינת השמש האדירה במדבר הסהרה לטובת ייצור חשמל והבאתו אל בתי הצרכנים.
  
לפי דיווחים, הפרויקט יכלול אלפי פנלים סולריים שיפרסו על פני מאות מיילים וירכזו את אור השמש למגדל בו יחומם ויותך מלח מיוחד, שבתורו יהפוך מים לקיטור שיניע טורבינות לייצור חשמל. חשוב מכל, על מנת להפוך את הפרויקט לאפשרי ורווחי, החשמל צפוי להיות מועבר צפונה לאירופה באמצעות כבלי מתח DC גבוה אשר מצמצמים מאוד את אבדן החשמל בעת הזרימה בהם. הפסד האנרגיה הוא רק 3% על כל 1,000 קילומטר של הולכה.

מערכת הובלה טובה, יכולה לעזור ל-Nur להצליח היכן שקודמיה נכשלו. בשנה שעברה למשל הודיעה החברה הגרמנית Desertec Industrial Initiative שהיא נוטשת את המאמץ שלה לייצא אנרגיה מצפון אפריקה לאירופה והכריזה שהיא רואה בניסיון כזה "ראיה חד מימדית".


לנצל את פוטנציאל האנרגיה העצום של הסהרה | צילום: thinkstock

עבור תוניסיה, הצלחת הפרויקט הנוכחי תתבטא במחירי אנרגיה נמוכים יותר, ועבור אירופה, חיבור לפוטנציאל האדיר של הסהרה תעזור לא רק בהגדלת השימוש באנרגיות מתחדשות וירוקות יותר, אלא גם בהורדת התלות האנרגטית ממקורות לא יציבים, כפי שקורה כעת עם הגז הרוסי.

מאז 2009 מנסים באיחוד האירופי לצמצם את התלות האנרגתית של היבשת במקורות בעייתיים כמו רוסיה. ובכל זאת, גם כאשר היחסים בין המערב ומוסקבה הולכים ומדרדרים, התלות עדיין עומדת בעינה. בעוד שחלופות לייבוא גז ממדינות אחרות מהוות את אחד מכיווני הפעולה, ייבוא אנרגיה סולרית מצפון אפריקה עשוי להוות פתרון נוסף.

יחד עם זאת, יש לזכור שכל הפרויקט נמצא תחת סימן שאלה גדול. יש לא מעט ביקורת וספקנות כלפי הנושא ורבים מאמינים כי משקיעים לא ימהרו לשפוך את כספם במדינות שיציבותן מוטלת בספק ותשתית החשמל הקיימת בהן היא חלקית בלבד. כעת נאלץ לחכות ולראות האם מדובר בחלום בלבד או בתחילתה של מהפכת אנרגיה אמתית.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.