Forbes Israel Logo
תומכי טראמפ פורצים את המחסומים בכניסה לבניין הקונגרס בוושינגטון. צילומים: ALEX EDELMAN / AFP via Getty Images
תומכי טראמפ פורצים את המחסומים בכניסה לבניין הקונגרס בוושינגטון. צילומים: ALEX EDELMAN / AFP via Getty Images

טלטלה בארה"ב: האם טראמפ יודח לפני השבעת הנשיא ביידן?

הנשיא היוצא עדיין מסרב להודות בתוצאות אך מצהיר כי יעביר את השלטון באופן מסודר. צפו בתיעוד הכאוס והדרמה בדמוקרטיה שעד אתמול נחשבה כחזקה והיציבה בעולם

בעודו ממשיך להטיל ספק בתוצאות הבחירות, נראה כי הנשיא דונלד טראמפ נגרר להודות בתבוסתו והכיר בחוסר רצון מופגן, באמצעות ציוץ בטוויטר, בזכייתו של ג'ו ביידן בבחירות. במקביל אשררו שני בתי הקונגרס את ניצחונו של מועמד המפלגה הדמוקרטית בבחירות ובכך הביאו לסוף של כמעט חודשיים של ניסיונות כושלים של הנשיא טראמפ ובעלי בריתו לבטל את תוצאות הבחירות.

בהצהרה ששיתף סגן ראש הסגל של הבית הלבן דן סקאבינו בטוויטר, הכריז טראמפ כי "יהיה מעבר מסודר ב-20 בינואר". יחד עם זאת, המשיך הנשיא היוצא להתעקש כי הוא "לא מסכים באופן מוחלט עם תוצאות הבחירות" והוסיף כי יציאתו "מייצגת את סוף הקדנציה הראשונה הגדולה ביותר בתולדות הנשיאות" ואת "תחילתו של המאבק להשיב בחזרה את גדולתה של אמריקה".

ההצהרה הדרמטית של הנשיא היוצא טראמפ פורסמה דרך חשבונו של סקאבינו לאחר שחשבונות הטוויטר והפייסבוק שלו נחסמו בגין הפרת מדיניות הפלטפורמות החברתיות בנושא הסתה לאלימות.

בתוך כך, נראה כי למרות ההודאה בהפסדו, גובר הלחץ להדיח את הנשיא המכהן, זאת עוד לפני טקס ההשבעה של הנשיא הנכנס ג'ו ביידן – שצפוי להיערך בתוך פחות משבועיים. גורמים בקבינט הממשל עצמו בוחנים כעת בקפידה את האפשרות להפעיל את הסעיף ה-25 בחוקה האמריקנית אשר יפקיע את סמכויותיו של טראמפ כנשיא – ולמנות במקומו את סגן הנשיא, מייק פנס, כמי שיעמוד בראש הרשות המבצעת עד לטקס ההשבעה שייערך ב-20 לינואר.

על פי סעיף 4 לתיקון ה-25, מהלך הדחת נשיא מכהן אפשרי אם סגן הנשיא ורוב שרי הקבינט מסכימים כי "הנשיא אינו כשיר ואינו מסוגל עוד למלא את סמכויותיו ותפקידיו של משרדו" – במקרה זה סגן הנשיא מקבל באופן מיידי את תפקיד הנשיא בפועל.

פעולה זו, אם אכן תתרחש, תהיה השיא בסדרה של אירועים דרמטיים המטלטלים את ארה"ב ביממה האחרונה, לאחר שבתום עצרת מחאה שארגן טראמפ צעדו המונים משולהבים אל גבעת הקפיטול ופרצו אל תוך מבנה הקונגרס בשעה שזה התכנס על מנת לאשרר את תוצאות הבחירות.

תומך טראמפ מחזיק דגל תמיכה בנשיא בתוך בניין הקונגרס. צילומים: Win McNamee/Getty Images
תומך טראמפ מחזיק דגל תמיכה בנשיא בתוך בניין הקונגרס. צילומים: Win McNamee/Getty Images

"כיבוש הקונגרס" על ידי ההמון האלים, והביזה וההרס שהתחוללו אמש בתוך "קודש הקודשים" של האומה האמריקאית – ואחד מסמליה החשובים – תועדו בעדשת המצלמה, ויצרו תמונות היסטוריות ובלתי נתפסות, שמעטים האמינו כי הן אפשריות בכלל בדמוקרטיה החזקה בעולם.

צילומים: Twitter, Shutterstock, Win McNamee/Getty Images, ALEX EDELMAN / AFP via Getty Images

https://secure.cardcom.solutions/e/xo64

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.