Forbes Israel Logo

בזכות בית המשפט בהאג: האם לאוניד נבזלין יהפוך לאדם העשיר בישראל?

בית המשפט בהאג אישר מחדש תביעה ישנה של בעלי המניות בחברת הנפט הרוסית יוקוס, שקרסה והולאמה. אחד הנהנים העיקריים עשוי להיות בעלי עיתון הארץ, לאוניד נבזלין

בית המשפט בהאג אישרר השבוע החלטה ישנה שלו מ-2014 לפיה על רוסיה לשלם פיצויים בגובה 50 מיליארד דולר לבעלי המניות ומנהליה לשעבר של חברת הנפט יוקוס, אותה הלאימה. זוהי ההתפתחות האחרונה בקרב ארוך השנים שמנהלים מול רוסיה בעלי המניות בחברה, ביניהם איש העסקים המיליארדר הישראלי לאוניד נבזלין.

נבזלין, המדורג במקום ה-52 בדירוג 100 עשירי ישראל עם הון של 3.6 מיליארד שקל, הוא בעליו של עיתון הארץ והירחון ליברל.

נבזלין. בקרוב האיש העשיר במדינה? צילום: ינאי יחיאל


נבזלין עשה את הונו כאשר כיהן כמנהל בכיר בענקית הנפט הרוסית יוקוס, בראשה עמד חברו מיכאיל חודורקובסקי. הוא נהנה מדיבידנדים נאים, לפני שפרש לפעילות ציבורית. הוא נבחר לנשיא הקונגרס הציוני, לסנטור בבית הנבחרים ושימש בתפקיד בכיר בסוכנות הידיעות טאס.

ב-2003 קרסה יוקוס במפתיע. ממשלת רוסיה בראשות ולדימיר פוטין השתלטה על נכסיה ופירקה אותה. חודרוקובסקי הואשם בעבירות שחיתות ונשפט למאסר ממושך, שממנו השתחרר לפני כשבע שנים. נבזלין הואשם בפשע חמור של רצח, נמלט מרוסיה לישראל וב־2008 נדון למאסר שלא בפניו.

נבזלין טוען שמדובר בהאשמות שווא ובמשפט ראווה שנוהל מסיבות פוליטיות. בית המשפט העליון בישראל ובית הדין הבינלאומי בהאג קבעו כי נבזלין הוא נרדף פוליטי ולכן הוא יכול להיכנס לכל מדינה בעולם. בתי משפט בישראל ובאירופה דחו בקשות הסגרה שהגישה רוסיה בעקבות ההרשעה.

מנגד, רוסיה מתעלמת מהחלטות בית המשפט בהאג, שקיבלו את טענת ראשי יוקוס כי רוסיה השתלטה שלא כדין על נכסי החברה ועליה לשלם לבעלי המניות והמנהלים בתאגיד פיצוי עתק בשווי של 50 מיליארד דולר.

"יש לי בערך מיליארד דולר", סיפר נבזלין בראיון לפורבס ב-2017. לדבריו, זה בערך מה שהיה לו כאשר הגיע לישראל. "הרווחתי מאז כסף, אבל הוצאתי אותו למחייה ולפעילות הפילנתרופית שלי. בנוסף לזה יש סכומים שנפסקו לטובת חברת הנפט יוקוס, שבה הייתי שותף, אבל אלה סכומים תאורטיים שממשלת רוסיה אינה משלמת בינתיים".

כעת, לאחר ההחלטה האחרונה של בית המפשט אשר מחזקת את עמדת בעלי המניות יחל ככל הנראה גל נוסף של ניסיונות לכפות על רוסיה להעביר את הכספים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.