Forbes Israel Logo

האם משבר הקורונה הוא יריית הפתיחה האמיתית למהפכת האוטומציה?

המשבר הבריאותי והכלכלי שחווה העולם עשוי עוד להתברר כנקודת מפנה חיובית. חולשתה של האנושות, המתגלה כעת במלוא הדרה, היא הזדמנות ליישום מהפכת האוטומציה

משהו קטלני והרסני ממשיך להתפשט במהירות ברחבי העולם, משליט טרור בשווקים הפיננסים, שיתוק בכלכלה הריאלית ופאניקה מוחלטת בכל רחבי הקוסמוס – הפיזי והדיגיטלי כאחד. ולא, לא מדובר בנגיף ה-19 COVID, אלא דווקא בווירוס הפחד והתבהלה. מיליארדי בני אדם נדבקו ממנו בתוך ימים בודדים, היקף ההרס הפיננסי שיצר נאמד כבר בטריליוני דולרים שנמחקו משווי הבורסות, עשרות מיליוני עובדים איבדו את פרנסתם והמונים נמצאים כרגע תחת איום קיום כלכלי ונלחמים על הישרדותם. 

הכתבה מופיעה בגיליון מרץ 2020 של פורבס ישראללרכישת הגיליון לחצו כאן

במערכת כלכלת השוק החופשי המשוכללת שיצרנו, המנוע המזיז את גלגלי המכונה מתודלק בעיקר בציפיות ובוודאות – שני אלמנטים בסיסים שכמעט ולא קיימים בימים טרופים אלו.

מבלי חלילה להמעיט בהיקפי המגפה המאיימת, הנזקים הכלכליים, הפוליטיים והתרבותיים שהיא יוצרת עלולים להיות הרסניים ובעלי השפעה ארוכה הרבה יותר מאלו הבריאותיים. זו מגפה אשר מותגה מלכתחילה כאיום על האנושות – איום שהתפתח לממדים מפלצתיים וחסרי פרופורציה בעקבות התדלוק הבלתי פוסק של פאניקה בעדכונים שוטפים מסביב לשעון בתקשורת וברשתות החברתיות. 

איפה היו אלה רק לפני מספר חודשים כשווירוס השפעת העונתי, שהגיע עם חיזוק מאיים של נגיף שפעת החזירים, הדביק בארה"ב לבדה למעלה מ-6 מיליון בני אדם וקטל אלפים? על פי המרכז לבקרת מחלות האמריקאי רק לפני שנתיים גבתה השפעת את חייהם של למעלה מ-60 אלף אמריקאים ולמעלה מ-800 אלף איש נזקקו לאשפוז. בהיבט זה הכרזתו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, כי האמצעים הדרסטיים שננקטו גרועים והרסניים יותר מהווירוס עצמו מובנים בהחלט. 

השטן המסתורי

בני אדם לעולם יעדיפו את השטן שהם מכירים – ווירוס הקורונה הוא שטן ארור ומאוד לא מוכר. חוסר הוודאות הוא השחקן הדומיננטי כיום, וביום שאחרי, הרבה לפני שימצא חיסיון לווירוס, הערפל יתחיל להתבהר, ממדי הנזק וההשלכות הכלכליות (החברתיות והפוליטיות) יהיו ברורים יותר ועימם תחזור אט אט תחושת הוודאות והבטחון. 

בתקופה הנוכחית אי הבהירות כל כך גדולה שגם הגופים הכלכליים הגדולים והמוערכים ביותר עומדים כמעט חסרי אונים אל מול המודלים צופי פני העתיד ומעדכנים בתדירות יומית את התחזיות בשיעורים בלתי נתפסים. תחזיות שתוך זמן קצר, לעיתים אפילו ימים בודדים, הופכות ללא רלוונטיות. 

ארגון ה-OECD למשל פרסם לאחרונה עדכון שלילי לתחזית הצמיחה העולמית על רקע התפשטותו של וירוס הקורונה בעולם והשלכותיו הכלכליות. בתחזית, שפורסמה רק בתחילת חודש מרץ, קוצצה הצמיחה בחצי וירדה לקצב גידול מתון של 1.5% בלבד. לכתוב על התחזית הזו "אופטימית מדי" יהיה האנדרסטייטמנט של המאה. שבועות בודדים מאוחר יותר העריכו התחזיות המעודכנות צמיחה עולמית שלילית של 1% – גרועה יותר מזו שנרשמה ב-2009 בשיא משבר האשראי העולמי החמור. באמצע החודש העריך בית ההשקעות גולדמן זאקס, כי במהלך הרבעון השני יתכווץ התוצר האמריקאי בכ-5%. תחזית קודרת? לאחר שבוע בלבד כבר עודכנה התחזית על ידי כלכלני גולדמן, שצופים כעת צלילה חסרת תקדים של 24% בתוצר המקומי. ימים ספורים לאחר מכן שחרר גם מורגן סטנלי את אומדן הצמיחה שלו והעריך את הנפילה ב-30% , עם ציפייה כי שיעור האבטלה יזנק מ-3.5% ל-12.8%. 

כל אלו התגמדו לעומת התחזית השחורה והקודרת של נשיא הבנק הפדרלי של סנט לואיס, שצופה ברבעון הקרוב התכווצות קטסטרופלית של 50% בתוצר ונסיקה של 30% בשיעור המובטלים. נראה שבעידן שבו חוסר הוודאות הוא כה גדול, פערים כה דרמטיים בתחזיות הופכים לנורמלי החדש, ובדומה לקצב ההדבקה בנגיף הקורונה, גם התחזיות השחורות צומחות באופן אקספוננציאלי.  

לא הכל שחור

בהתמודדות עם המגפה המסתורית שנחתה עלינו ולאור המחסור האדיר באינפורמציה הקיים כיום, נושא העולם את עיניו אל ה"גראונד-זירו" של התפרצות הווירוס ומנסה לשאוב עידוד מסוים מאינדיקציות כמו קצב הנדבקים הנמוך ושיעור המתים שירד באופן תלול בסין – עדות לכך שהממשל הסיני הצליח, אולי, לבלום את המגפה ולהחזיר את החיים אט אט למסלולם. 

סין הפכה לנייר הלקמוס של האנושות וגם כלכלנים בוחנים כיום באדיקות את השלכות הסגר שהטיל השלטון על עשרות מיליוני אזרחים, כדי לנסות ולהעריך מהו היקף הנזק הכלכלי שנגרם מאירוע היסטורי של השבתת המשק באופן כה פתאומי. 

כלכלני ג'י פי מורגן, שמחזיקים אגב בהערכה השמרנית ו"האופטימית" ביותר בנוגע לקצב הצמיחה השלילי הצפוי בארה"ב (14%- "בלבד" ברבעון השני של השנה) מעריכים כי התוצר הסיני יתכווץ ברבעון הראשון של השנה ב-40%. זהו אינדיקטור הצמיחה הגרוע ביותר ב-50 השנים האחרונות. החדשות הטובות הן שגם פה צפויה התאוששות במהלך הרבעונים הבאים ואומדנים כלכליים צופים בסיכום השנה צמיחה חיובית שתנוע בין 1.3% ל-3.5% – פחות ממחצית הצמיחה אשתקד שהיתה החלשה ב-30 השנים האחרונות. 

אמזון. ממובילות המהפכה הרובוטית. צילום: shutterstock

בזמן שכלכלות המערב משותקות ועשרות מיליונים נמצאים בסגר, הכלכלה הסינית חוזרת לעבודה, או לפחות מנסה. חברות ששרדו את ההשתקה הפתאומית חזרו לשגרת העבודה הקודמת ותפוקת העבודה הכוללת עומדת כבר היום על יותר מ-70%.

ובתוך כל חוסר הוודאות האופף אותנו ושלל הנבואות שנזרקות לאוויר, לגבי כמה דברים יש הסכמה מקיר לקיר. השווקים הפיננסיים יתאוששו ויחזרו לרמות השיא הקודמות, הכלכלה תחזור למסלול הצמיחה והאנושות תתגבר לבסוף על ווירוס הקורונה (כנראה בסדר הכרונולוגי הזה). עוד דבר בטוח הוא שהעולם כפי שהכרנו אותו עד העשור השני של המאה ה-21, לא יחזור להיות כפי שהיה – ואלו יכולות להיות חדשות טובות בהחלט. 

אוטומטי להמונים

המשבר הבריאותי שנפל לפתחנו מסתמן כעת כהזדמנות חסרת תקדים להאיץ את מהפכת האוטומציה שכבר עומדת בפתח ובחודשים האחרונים קיבלה תאוצה אדירה מכיוון מאוד לא צפוי. שימוש באפליקציות תקשורת ופלטפורמות דיגיטליות אחרות הפכו לנורמה לאור הסגר שכלא מאות מיליונים בבתיהם והניעו שינוי מהפכני בענפים מסורתיים וארכאיים כמו הרפואה, הבנקאות, החינוך או הקמעונאות. 

רחפנים ומכונות אוטומטיות גויסו בסין לפיקוח ובקרה על הוראות הסגר ואף נוצלו לשם עבודות ניקיון, משלוחים והכוונת התחבורה. השימוש והביקוש הגלובלי למדפסות תלת-מימד זינק לאור הפגיעה בשרשרת הייצור והאספקה העולמית והן כבר משמשות ליצור עצמי של מסכות מגן וציוד רפואי בסיסי עבור בתי חולים ומרפאות שנמצאים במחסור חמור. 

ואולי המהפכה החשובה מכל היא בתחום הרובוטיקה. עוד לפני התפרצות הנגיף בשטחה הוכתרה סין על ידי איגוד הרובוטיקה הבינלאומי (IFR) כמובילה עולמית של שוק הרובוטים התעשייתיים. 

בשנים האחרונות גדל השימוש ברובוטים בפסי הייצור בשיעור של 35% לאור הגידול המואץ בעלויות העבודה והצורך הקריטי בהתייעלות ובעליית פיריון העבודה. כעת, כשאיום אדיר היכה בעוצמה במדינה, גרם להשבתה מוחלטת של הייצור בסין ולהשתקה כמעט מוחלטת של התפוקה הנשענת כיום על 100 מיליון עובדי ייצור בשר ודם, המוני חברות סיניות כבר פתחו במרוץ חימוש רובוטי. 

המטרה כאן ברורה – לא רק הפחתה משמעותית בעלויות העבודה, ייצור המוני ורציף מסביב לשעון וזינוק בפיריון העבודה – אלא גם, הכנה לתרחיש קורונה חוזר או התפרצות אפידמית של כל נגיף אחר. עולם שבמתחוללת בו מגיפה גלובלית משנה לפתע את תדמית האוטומציה – פסי ייצור ושרשרת אספקה גלובלית המונעים במיכון אוטומטי ורובוטי ממוחשב הופכים מאיום ליתרון עצום.

במחסני הלוגיסטיקה של אמזון כבר פועלים כ-200 אלף רובוטים שהזניקו את פרודוקטיביות החברה וסייעו להגדיל באופן משמעותי את רווחיה, שהצטברו למיליארדי דולרים בשנים האחרונות. אמזון, שהיתה ממובילות המהפכה הרובוטית והאוטומטית בעולם, עוד הרבה לפני שהעולם הכיר את נגיף הקורונה, תאיץ כעת באופן דרסטי את תוכניתה להטמעת האוטומציה והאינטליגנציה המלאכותית בתהליכי העבודה, גם במחיר ויתור על חלק ניכר ממאות אלפי עובדיה. 

כבר כעת הוכיחו מחקרים כי כ-25% מהמשרות בארה"ב (כ-40 מיליון) נמצאות בסכנה גבוהה ומיידית לתחלופה על ידי תהליכי האוטומציה. לפחות 70% (ולרוב אף יותר מכך) מהמשימות הנדרשות בעבודות אלו מבצעות מכונות כבר עתה, בטכנולוגיה קיימת, במהירות רבה יותר, בדיוק רב יותר ובעלות נמוכה יותר, ממקביליהם האנושיים. עוד 36% מהמשרות (כ-60 מיליון משרות) נמצאות בסיכון בינוני. סך הכל כ-100 מיליון משרות נמצאות כיום בטווח המיידי תחת איום ממשי כלשהוא. 

במקינזי, חברת הייעוץ האסטרטגית, מעריכים כי כמחצית מפעולות העבודה המתבצעות כיום על ידי עובדים בשר ודם, יכולות להיות מוחלפות באופן מיידי על ידי מכונות, בהתבסס על טכנולוגיה קיימת. 

ואכן, לצד היתרונות הרבים שטומנת בחובה מהפכת האוטומציה, המחיר הוא הכחדת עשרות מיליוני משרות. דו"ח שנכתב על ידי "פורום הכלכלה העולמי" צפה כי במהלך השנים הקרובות ימחקו כ-75 מיליון משרות וגם מקינזי מעריכה את היקף הפגיעה המיידי בכ-10% מכוח העבודה העולמי ומאות מיליונים שיאבדו את עבודתם. 

אך למרבה הפלא, גם כאן טמונה הזדמנות נדירה שמגיחה דווקא בימי המשבר הבריאותי העולמי. ארגון העבודה הבינלאומי של האו"ם (ILO) העריך לאחרונה כי בעקבות התפשטות הווירוס וההשבתה הכלכלית ברבות ממדינות העולם, היקף הפגיעה הצפוי עלול להגיע לכ-25 מיליון מובטלים חדשים ועוד כ-35 מיליוני איש שיעבדו בשכר רעב בתוך שבועות בודדים בלבד. עקומת הפגיעה במשרות שנגרמת כתוצאה מהשלכותיו של התפשטות הווירוס בעולם תלולה וקיצונית בצורה משמעותית מזו שהיתה צפויה מתהליכי האוטומציה ,שעל פי התרחישים תתפרס על פני שנים, לא שבועות. 


שעת כושר

הזינוק בשיעורי האבטלה מאלץ את הממשלות להגיב באופן מיידי ובכל האמצעים העומדים לרשותן, וגם פה ניצבת הזדמנות ליישום אחד הפתרונות שמומחי עבודה וטכנולוגיה גורסים כי הוא האידיאלי וההוגן ביותר- "פתרון הבטחת ההכנסה". 

בימים אלו ממשלות מערביות בעולם יוזמות מהלכי חירום שדומים במהותם לעקרון הבטחת הכנסה, כמו סבסוד שכר עד היקף של 80%, הטבות מס לכל עובד בהיקף של אלפי דולרים לחודש, מחיקת חובות ודחיית תשלומים – כל אלו נאמדים בהיקפי הוצאה ציבורית של טריליוני דולרים. 

חשוב לזכור, שהטיעון העיקרי של מתנגדי תוכנית הבטחת ההכנסה היו עלויות המימון האדירות, אך מה שלימד אותנו משבר הקורונה הוא, שאיפה שיש רצון יש יכולת – ומסתבר שגם הרבה מאוד כסף. 

יתרה מכך, אימוץ והטמעה של תהליכי האוטומציה יניבו מקורות הון שלא היו קיימים לפני כן. האוטומציה והזינוק בפרודוקטיביות שיבוא בעקבותיה, הם מנוע הטורבו שיחפה על אבדן כוח העבודה כמנוע צמיחה חשוב ויהיה אחראי לכ-97% מהצמיחה הגלובלית. קצב ההתייעלות, מהירות העבודה והוזלת אמצעי היצור ביחס לכוח העבודה האנושי, ידחפו לגידול מהיר בשיעור הפרודוקטיביות, לצמיחה כלכלית מואצת ולגידול אדיר ברווחי החברות. על פי ההערכות, תהליכים אלו יוסיפו לתוצר האמריקאי כ-1.2 טריליון דולר וכ-40% צמיחה על פני 15 השנים הבאות.

מהפכת האוטומציה תביא עמה שגשוג כלכלי אדיר וזה הזמן לנצל את ההזדמנות שנפלה עלינו בפתאומיות ולהתחיל במהפכה, כאן ועכשיו. 

כאן בדיוק נכנס תפקידן הקריטי של הממשלות, אשר חייבות לנצל את שעת הכושר הנדירה לעידוד המהפכה, במקום לנסות ולהציב בפניה חסמים ובלמים כפי שעשו עד עתה. במקום להערים קשיים, תקנות רגולטוריות וחסמים בירוקרטים, אשר סרבלו ודחו את הטמעת התהליכים הבלתי נמנעים של האוטומציה, הן חייבות להגדיר את הטמעתה כיעד לאומי ראשון במעלה, כזה אשר יאפשר את הגברת התחרותיות ושיפור פיריון העבודה.

כדי לתמוך בכך הן יכולות למשל לסבסד ולממן מפעלים ותעשיות חקלאיות אשר יטמיעו מכונות ורובוטים תעשייתיים בתהליכי הייצור והעבודה או להקל משמעותית על תהליכי הבירוקרטיה והרגולציה בתחום הרכבים האוטונומיים, ובענפים רבים נוספים שבהם קיימת כבר הטכנולוגיה ומחכה רק לאישור הרגולטור. 

במקביל, חייבות הממשלות לבחון דרכים כיצד לנצל את הזינוק הצפוי בפיריון וברווחי החברות על מנת להבטיח את מקור פרנסתם של אלו אשר יאבדו את עבודתם. זו הדרך הברורה, ואולי היחידה, העומדת בפנינו. שבענו מהלימונים שהאכילה אותנו מגפת הקורונה, עכשיו הגיע הזמן לחשוב כיצד להנות מהלימונדה שתקופה מאתגרת זו מציעה לנו. 

הכתבה מופיעה בגיליון מרץ 2020 של פורבס ישראללרכישת הגיליון לחצו כאן

צילום התמונה הראשית: jason yuen unsplash

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.