Forbes Israel Logo

האסטרטגיה של פוטין: האם רוסיה באמת בדרכה להפוך שוב לאימפריה?

מי שהסתכל טוב על המשבר בין רוסיה וגאורגיה ב-2008, וחיבר את הנקודות עד למשבר הנוכחי עם אוקראינה, יכול להעיד על שאיפות ההתרחבות של רוסיה, שמזכירות קצת אימפריאליזם ישן וטוב.

פוטין הוא אדם חכם ואופורטוניסטי, אבל מעל הכל מדובר באסטרטג יחסית צפוי בטווח הרחוק. הוא הקדיש את מיטב שעותיו להפוך את תוצאותיה של המלחמה הקרה בכל מובן – החל משיקום הצבא ועד הערכה מחודשת של כדאיות ואופן ההתערבות של רוסיה בנעשה במזרח התיכון. כעת, לאחר שנדמה שהמשבר בחצי האי קרים הסתיים לשביעות רצונו של פוטין, שוב אשפר לראות שהמערב נמנע מלהתערב ומסרב לראות גם בסיבוב הנוכחי תחייה של המלחמה הקרה.

הדאגה הראשונה צריכה להיות יושרו של המערב, כאשר אפילו האיחוד האירופי מתלבט אם לגנות את ה"פלישה" ה"חדירה" לחצי האי, ובתקשורת מתחילים לדבר על זכויות חצי-לגיטימיות של רוסיה בשטח האוקראיני. ובכלל – לא ברור מדוע חוסר התנגדותם של תושבי חצי האי קרים (מלבד כיסי התנגדות קטנים בבסיסים הצבאיים) מוסיפה ל"לגיטימיות" של המהלך הרוסי, במיוחד כשהם אינם מציעים להם דבר חוץ מאותה "השתייכות לעם הרוסי" – תשאלו את הצ'צ'נים איך זה עבד להם.

פוטין בסיור בחצי האי קרים – חלק מאסטרטגיה רחבה יותר? | צילום: רויטרס

למען האמת, מרבית תושביו של חצי האי קרים היו בעבר טטרים, טורקים מוסלמים צאצאי שבטים מונגוליים, עד שסטלין דחק את רגליהם משם במהלך מלחמת העולם ה-2. זהו דפוס שחוזר בכל אותם אזורים שחשובים לרוסיה מבחינה אסטרטגית. אז האם פוטין "חי בעולם אחר" כפי שכינתה אותו אתמול קנצלרית גרמניה מרקל, או שבאמת מדובר באסטרטג מושלם.

למעשה, מה שצפוי כי פוטין יעשה כעת, הוא שיקום הפרלמנט האזורי בחצי האי קרים, שישלט על ידי בובות של הקרמלין כמובן, אשר לא יעשו דבר אם מקומיים יתקפו פה ושם לאורך גבולותיה של אוקראינה. גרמניה ומזרח אירופה עשויות למצוא עצמן במלכוד מול צינורות גז רוסים חדשים שיזרימו להם נפט וגז בזול. אם נניח שכל אלו ילכו כמתוכנן, הרי שדרכו של פוטין להמשך יצירת הגוש האירו-אסיאתי תהיה סלולה. הוא יעבור להטיל את השפעה של רוסיה על לפחות חלק משטחה של אזרבייג'ן, אולי גם חלק מארמניה, ולבסוף גאורגיה, אשר נמצאת בתווך.

דרום-מערב רוסיה – לכאן פוטין ירצה להתרחב? | צילום: מתוך ויקיפדיה

אך למרות שכרגע נראה כאילו אנחנו נכנסים למצב של הקפאה במשבר באוקראינה, יש שיעור שפוטין לא ישכח – הרבה מעבר להצהרותיו המגנות של המערב, מה שכאב לו יותר מכל בימים האחרונים היתה הנפילה של הבורסה במוסקבה. 

במשחק האימפריאליסטי פוטין הוא שחקן טוב. הוא נותן לנו לשכוח את המהלך הקודם שלו לפני שהוא מבצע אחד נוסף, אך למרות שנראה כי מדובר במאסטר שחמט עם תוכנית מתוחכמת וברורה לשנים הבאות, כלל לא בטוח כי יהיה בידיו הכוח ליישם את שאיפותיו. עם מתח פוליטי פנימי הולך וגובר וכלכלה רוסית מאוד לא יציבה, יתכן שבסופו של דבר יתברר כי פוטין הוא לא יותר מאדם היורה באפלה בתקווה להשיג משהו, ולו רק למראית עין.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן